De muziek van vijfmansband Komodo noemen ze zelf “vintage exotic rock ’n’ roll”. Het is psychedelische rock vol met exotische invloeden. De band stond al op Noorderslag en de gerenommeerde Franse festivals Transmusicales de Rennes en Printemps de Bourges. Waar ze nog niet eerder speelden, is Leiden. Tijd voor een introductie, want op 31 maart 2023 spelen ze in Gebr. de Nobel. Zanger en gitarist Tommy: "Komodo is good times en een exotische danstrip."

Wat ik tof vind in jullie muziek zijn die Oosterse geluiden en instrumenten waarvan ik me afvraag: “Wat zou het zijn?”
‘Leuk! Die Oosterse invloeden, maar ook invloeden uit andere verre windtreken, inspireren mij om muziek te maken voor Komodo. Ik word erdoor geprikkeld: “Wat is dit?”. Het is net een ander smaakje, alsof je in het buitenland gaat eten: veel ken je, maar er is een smaakje dat je niet kunt thuisbrengen, ”Ik vind het lekker, maar wat is het?,” zo is het ook in de muziek.’

Mede-oprichter Gino Bombrini was degene die exotische instrumenten aan de muur had hangen die jullie in nummers verwerkten en die veel niet-Westerse muziek luisterde. Inmiddels zit hij niet meer in de live-band. Hoe zorgen jullie dat jullie de exotische invloeden behouden?
‘Ik heb Gino’s liefde voor niet-Westerse muziek overgenomen en ben niet-Westerse muziekinstrumenten gaan verzamelen. Ook heb mijn nieuwe bandgenoten aangestoken. Die struinen nu ook marktplaats en rommelmarkten af en komen van vakantie terug met rare instrumenten die ik nog nooit heb gezien. Op die manier gaat de exotica gewoon door. Die bron is eigenlijk alleen maar rijker geworden. Onze muziek wordt ook diverser omdat we met meer mensen schrijven. We zijn altijd zoek naar muziek die live veel energie geeft. Soms zijn de mensen bij een concert meteen los, soms hangen ze achter in de zaal en kijken ze wat het wordt. In dat geval maak je een grapje en probeer je ze wat losser te maken.’

Hoe voelt het om niet meer live op te treden met je mede-oprichter?
‘Gino is een paradijsvogel die je niet in een kooitje moet stoppen. Ik heb genoten en veel geleerd van het schrijven en spelen met hem, maar ben nu ook super blij met de huidige band. Ik denk dat we nu de beste bezetting tot nu toe hebben. We zijn een geoliede muzikale machine en hebben ook nog eens heel veel lol met elkaar.’

Jullie wonen wel erg verspreid door het land. Hoe doen jullie dat met repeteren?
‘We zitten zeker erg verspreid: Bassist Joris woont in Amsterdam, percussionist Massimo in Heerlen, drummer Maarten en multi-instrumentalist Menno in Utrecht, ik in Nijmegen. We repeteren in Utrecht omdat dat centraal ligt. Maarten, onze kersverse drummer, heeft een eigen ruimte met om en nabij duizend drumstellen en andere instrumenten, daar repareren we en nemen we sinds kort ook nieuwe nummers op. Het wordt een beetje ons laboratorium.’

“Ik vind het lekker, maar wat is het?”

“Optreden is een ongeëvenaarde rollercoaster met adrenaline”

Wanneer weet je tijdens een concert “dit wordt een goed optreden”?
Soms heb je van die avonden waarop je direct merkt: jup, iedereen heeft er zin in! Dan gaat het bij het eerste nummer al los. Soms kijkt men eerst even de kat uit de boom. Waar dat aan ligt, geen idee. Misschien met een volle maan of bepaalde planeten die net lekker staan. Maar we merken wel dat het hoe dan ook altijd wel goed komt met de sfeer. Als we een paar dansnummers achter elkaar spelen, komen de huisjes vanzelf los. Als je energie uitstraalt, dan komt het wel over op het publiek!’

Hoe zorg je dat je elk optreden alles geeft om er iets goed van te maken?
Dat komt vanzelf en vanuit jezelf. Tuurlijk heb je wel eens een mindere dag, maar wij vinden het simpelweg veel te leuk om te spelen. We maken met zijn allen genoeg plezier, doen als het moet gekke poses en dagen elkaar muzikaal uit. Die energie komt vanzelf. Een tijdje geleden was een bandlid behoorlijk ziek en eigenlijk te zwak om te spelen. Maar tijdens het optreden ging-ie er door de adrenaline gewoon vol voor en stond-ie te vlammen. Na de show moest-ie wel naar zijn auto gedragen worden.’

Wat doen jullie liever, optreden of opnemen, en waarom?
Beide, het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Optreden is een rollercoaster met adrenaline, dat is bijna niet te vergelijken met iets anders. Maar bij opnemen ben je met iets nieuws aan het creëren. En als dat lukt, geeft dat ook een stoot adrenaline. Als ik veel heb opgenomen, wil ik weer optreden en als we veel opgetreden hebben, wil ik weer de studio in. Als je een geweer op mijn hoofd zet en me dwingt om te kiezen, zou ik voor optreden gaan. Dat zou van ons allemaal de keuze zijn.'

In een interview met The Daily Indy vertelde je dat jullie nummers klonken alsof ze in 1968 waren opgenomen en daardoor lekker fris overkwamen. Hoe laat je iets zo klinken?
Dat heeft te maken met welke instrumenten je gebruikt en welke filters en effecten je daaraan toevoegt. Met effectpedalen kun je een gitaar laten klinken alsof uit de jaren ’70 of jaren ’80 komt, of uit de toekomst. Wij gaan toevallig allemaal gewoon behoorlijk “aan” van muziek uit eind jaren ’60 en begin jaren ’70. Moderne, dansbare songs met een oude sound en exotische invloeden, zo zou je de muzikale formule van Komodo kunnen omschrijven.’

Wat zou je willen dat mensen voelen bij het horen van jullie muziek?
[Onmiddellijk] ‘Ongebreideld escapisme! Jezelf helemaal het snot voor ogen dansen met leuke mensen om je heen. Even de sores van de week vergeten, als een hele fijne exotische trip. Let the good times roll. We maken afzonderlijk ook allemaal wel muziek die wat melancholischer is, maar dat doen we niet in Komodo. Komodo is good times en een exotische danstrip.’

De deuren voor het concert van Komodo in Gebr. de Nobel gaan op 31 maart open om 19:00 uur. De vrolijke psychedelische rock van I Am Lotus Tickets vormt het voorprogramma. Tickets kosten €12,50 als je ze van tevoren koopt; hier zijn ze verkrijgbaar.

“Moderne, dansbare songs met een oude sound en exotische invloeden, zo zou je de muzikale formule van Komodo kunnen omschrijven”