Aanstaande maandag start de eenenveertigste editie van de Leidse Blues- en Jazzweek. Overal in de Leidse binnenstad zijn er optredens van jazzmuzikanten uit Leiden, Den Haag en omstreken. Met natuurlijk als traditioneel hoogtepunt de Kroegentocht op woensdagavond. Colin van Gestel-Messiaen is organisator van dit festival en we vroegen hem naar de historie én de aankomende editie van dit jazzfestijn.

“Bijna dertien jaar geleden begon het voor mij als eigenaar van jazzcafé De Twee Spieghels,” vertelt Colin. “Als eigenaar daarvan had ik een actieve rol in de Leidse jazzscene en zo ben ik in de organisatie van het festival gerold. De Twee Spieghels bestond al langer - dit jaar vijftig jaar. Ik heb twaalf keer de Kroegentocht geregeld en de afgelopen negen jaar de organisatie van de hele Jazzweek op mij genomen.”

Van oorsprong werd het festival georganiseerd door Dick Wansink, eigenaar van Jazzcafé The Duke. Hij begon met een kroegentocht langs vijf kroegen rondom de Beestenmarkt, zodat er in de stille, koude januarimaand toch wat in de Leidse horeca te beleven viel. In de loop der jaren breidde zich dat steeds verder uit, tot uiteindelijk een hele week met optredens bij kroegen en muziekpodia door de hele stad. “Tot 2005 reden er dan zelfs ‘Borrelbussen’ over de grachten om de bezoekers van het ene optreden naar het andere te brengen,” vertelt Colin. Hij krijgt nog elk jaar de vraag of die bussen weer zullen rijden, maar dat is in de huidige situatie niet meer haalbaar. “De Jazzweek beweegt mee en past zich aan aan de tijdgeest. Zo hebben we dit jaar geen papieren programmaboekjes meer, maar kunnen mensen alles op de website opzoeken. Veel milieuvriendelijker en ook handiger voor het publiek!” legt Colin uit. Toen het festival vanwege de coronalockdowns niet door kon gaan, is er achter de schermen veel werk verricht om van deleidsejazzweek.nl een mooie, gebruiksvriendelijke website te maken.

Tapijt en gordijnen
Ook de locaties verschillen (deels) door de jaren heen. Vroeger deed De Waag bijvoorbeeld mee met de Jazzweek. Colin herinnert zich twee spectatulaire optredens die hij daar ooit bijwoonde: “Ik zag daar de bekende jazz- en bluessaxofoniste Rosa King spelen, en ook een enorm energiek optreden van een Leidse bluesband, de Bimbo Box Bluesband, is me bijgebleven.” Gevraagd naar het allermooiste moment van de Jazzweek noemt Colin toch dat jaar dat er vier dagen lang live muziek in de Hooglandse Kerk was. “Het was heel moelijk om de akoestiek daar goed te krijgen. Maar met veel tapijt en gordijnen is het uiteindelijk toch gelukt. Dat was een mijlpaal; erg mooi. Maar een jaarlijks terugkerend hoogtepunt is natuurlijk de kroegentocht op woensdagavond. Dat gaat ook dit jaar weer gebeuren.”

"Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt is de kroegentocht op woensdagavond."

Van jamsessie tot legende
Wat kunnen we nog meer verwachten? Na het openingsconcert op maandag 16 januari kun je later op de avond zelf de sterren van de hemel spelen op de jamsessie in De Twee Spieghels. In de Qbus is op 21 januari een luistercollege van Robert Jan Stips en het Kijkhuis draait ‘Bird’, een prachtig portret van jazzlegende Charlie ‘Bird’ Parker, geregisseerd door Clint Eastwood. Muzikantencollectief Leidse Geluiden programmeert vijf optredens in The Grenare, een nieuwe Leidse horecagelegenheid die in december voor het eerst haar deuren opende. Veelbelovend volgens Colin, en voor een klein prijsje kun je er al bij zijn. Een andere must see is bijvoorbeeld de big band Licks & Brains, die in de tuinzaal van De Burcht optreedt. “Elke liefhebber van big bands moet dit zien. Deze band staat als een huis!” zegt Colin enthousiast. Ook kan hij ‘The House of Blues’ in het Praethuys aanraden; een avond met goede bluesmuziek uit de Leidse en Haagse regio.

Jazz verbindt jong en oud
Het festival begint traditiegetrouw op Blue Monday – zogenaamd de deprimerendste dag van het jaar, maar niet in Leiden! Ook al is het koud en regenachtig, in de Leidse binnenstad is het feest. Colin merkt dat de muziek een verbindende factor is voor Leidenaars met uiteenlopende achtergronden. “Jazz heeft het stempel dat het oudemannenmuziek is, maar ik zie in de Jazzweek ook veel jongeren die van deze muziek genieten. Na de lockdowns kregen we in De Twee Spieghels, en ook elders in de horeca, ineens jonge mensen die nog nooit in een café geweest waren. Ik verwacht dat er straks ook jongeren zullen komen kijken die nooit eerder de Leidse Blues- en Jazzweek hebben meegemaakt. Van welke generatie je ook bent en welk opleidingsniveau je ook hebt, deze muziek spreekt iedereen aan.”  

Meer informatie over alle optredens, data, locaties en prijzen vind je op https://deleidsejazzweek.nl/

"Jazz heeft het stempel van oudemannenmuziek, maar ik zie ook veel jongeren die van deze muziek genieten."