Via een achteringang, door smalle gangetjes komen we aan in de foyer. Op de tast lopen we een gigantische zaal in. We zien nog niet veel maar de omgeving voelt groots en historisch. De lichtschakelaar wordt omgezet. Iedereen kijkt met open mond de 19e-eeuwse Grote Zaal van de Stadsgehoorzaal rond. Naast luide enthousiaste kreten wordt er meteen al gewezen, gefantaseerd en plannen concreet gemaakt. Vrijdag 8 december wordt deze plek aan de Breestraat in Leiden een discotuin. Een ode aan muziek, planten, liefde en dansen.

Vanuit de overweldigende zaal lopen we terug naar een wat rustigere plek. Hier wordt tot in de details verteld over wat Discotuin precies inhoudt, waarom het aankomende feest in de Stadsgehoorzaal zo bijzonder gaat worden en hoe ze het voor elkaar krijgen om al 6 jaar liefde voor disco te verspreiden in Leiden en omstreken.

Wie zitten hier allemaal voor me en wat is jullie taak bij Discotuin?

Ik ben Luuk (net zoals de rest van de groep afkomstig uit Leiden) en ik pak het organisatorische stuk op en probeer ervoor te zorgen dat alle losse flodders samenkomen als één geheel. We zijn met zijn allen een hele creatieve bubbel maar soms moet daar nog wel wat samenhang in aangebracht worden. Dat is dan ook het stukje wat ik het leukste vind. De boel bij elkaar brengen om ervoor zorgen dat we met zijn allen een gaaf concept neerzetten, om dat vervolgens weer uit te voeren.

Wij (Chris en Tom) zijn samen de programmeurs. Samen boeken we de dj’s en soms ook live bands. Los daarvan houden we ons constant bezig met het creatieve denken en helpen we met de marketing.

Birant en Matthijs doen de social media. Het verzamelen van content, planning maken en strategisch posten: over de artiesten, de muziek en natuurlijk over het evenement zelf.

Matthijs is er helaas niet bij maar hij tovert met de teksten. Doormiddel van zijn teksten met een poëtische insteek wordt zo het Discotuin gevoel meegegeven aan het publiek.

[Luuk] Los van dat iedereen zijn eigen taken heeft is de organisatie in principe erg flexibel. Iedereen kan, en wil, alles aanpakken en in productie en uitvoering is alles in elkaar verweven: van locatiebezoek tot bellen met randprogrammering. De groep zoekt elkaar constant op.

Kunnen jullie wat meer vertellen over Discotuin?

[Luuk] Ongeveer een jaar of 6 geleden werkten ik en Birant in studentencafé Odessa. Daar ontmoetten we Tom die werd geboekt om te komen draaien. Het feest was niet goed aangekondigd en daarom was het erg rustig. Wij achter de bar voelden de muziek en Tom draaide echt de lekkerste platen. Toch was er bijna niemand die avond. Na sluitingstijd hebben we nog de hele avond gedanst op de discoplaten van Tom en toen wisten we dat we hier meer mee zouden kunnen doen.

Vriendschappen ontstonden en er werd een plan gesmeed om dit beter aan te pakken. Een feest organiseren met muziek die iedereen vet vindt en waar iedereen op wil dansen.

De koppen werden bij elkaar gestoken, Chris en Matthijs sloten zich aan en toen was de organisatie compleet. Met een paar telefoontjes werd iedereen aan elkaar gelinkt en iedereen was meteen enthousiast.

Onderling wordt druk gediscussieerd waar nou die eerste meeting was. In de keuken van de Odessa? Of toch bij iemand thuis?

[Birant] Toen we bij Matthijs thuis hadden afgesproken, troffen we een oase van platen en planten aan die eigenlijk direct inspireerde voor het latere plan. Matthijs vertelde over zijn vader die een kas vol planten heeft. Iedereen houdt van planten. Daarnaast wordt iedereen blij van disco en discoballen. Waarom dan niet een discotuin creëren?

[Luuk] Toen hebben we in de Odessa ons eigen feest opgezet. De baromzet was voor de eigenaar en wij kregen de opbrengst van de tickets. Het feest was een succes en de kroeg stond meteen helemaal vol. Dat was ook meteen het begin van Discotuin.

Daarna werden er feesten gegeven bij De Paradijsvogel en al snel volgde de Wibar.

[Tom] Door de Wibar werden we gevraagd om daar een feest te organiseren en zo geschiedde. Het eerste feest was meteen al een legendarische party, met Loud-E en Bongo Barns. Dat was het gewoon. Toen werd voor ons duidelijk dat we dit allemaal heel graag willen doen en dat Leiden dit ook wil.

[Chris] En mooi om te zien dat we meteen al uitverkochten.

Er wordt opnieuw gediscussieerd over waar al die kamerplanten nou vandaan kwamen. Lachend worden er herinneringen opgehaald over geleende busjes waarmee ze langs iedereens kamer gingen met het doel om al het groen naar de dansvloer te brengen.

Al snel blijkt dat Discotuin binnen en buiten Leiden erg populair is.

[Luuk] PIP Den Haag [club en podium voor undergound muziek, kunst en cultuur, red.] leek ook een perfecte match te zijn: meerdere malen helemaal vol en nu willen we door met het hoogst haalbare in Leiden. Er werd een concept uitgedacht om in de Stadsgehoorzaal een feest te geven. Al snel werd duidelijk dat dit een perfecte samenwerking kan worden. Een match made in heaven in een historische zaal, dus daar staan wij op 8 december.

De spanning is er nog steeds, net zoals bij het eerste feestje. Dit is waar we het voor doen: een speciaal soort energie, die we dan ook weer uit proberen te stralen.

Hoe is de samenwerking met de Stadsgehoorzaal tot stand gekomen?

[Luuk] Via Sebas, die eerst programmeur bij Wibar was en nu bij de Stadsgehoorzaal werkt, kwamen we opnieuw in contact met elkaar. Na het succes in de Wibar werd de potentie gezien en zo ontstond er een plan om dit terug te laten komen in dit concertgebouw. Het schitterende pand in combinatie met disco is een bijzondere samenwerking. En daarom hebben wij de dj’s geregeld die iedereen gaan laten dansen.

Hoe gaat dit anders zijn dan jullie vorige feesten?

[Luuk] Mensen komen voor de muziek. En ze komen om te dansen en een leuke avond te hebben. Precies wat wij als Discotuin willen faciliteren. Met de dj’s Red Greg, Rob Manga en Sentinel Island Disco hebben we een uitzonderlijk sterke line-up.

Tom valt bij dat je in discomuziek vaak strijkers en mooie lange melodieën hoort. Iets wat heel goed past in zo’n grote bijzondere zaal. Vooral het bombastische wat disco ook kan zijn is hierin erg belangrijk.

Kunnen jullie wat meer vertellen over dat ene bijzondere genre waar jullie al tijden geen genoeg van kunnen krijgen?

Er wordt direct naar Chris en Tom gekeken die zichtbaar enthousiast meteen al de theoretische disco diepte in duiken.

[Chris] Disco is geboren in het nachtleven van Amerika en is naast een genre ook een cult fenomeen. Het geluid kenmerkt zich door four-on-the-floor kicks, funky ritmische baslijnen, arrangements van strijkers en horn sections en het gebruik van synthesizers met bijzondere effecten. Ook komt er veel snelle percussie in voor.

[Tom] Het kent zijn oorsprong in Amerika en is in de jaren 60 en 70 erg bekend geworden. Vanuit Amerika is het overgewaaid naar Europa, waar onder andere ABBA het genre nog populairder maakte. In die tijd waren er ook veel kleinere groepen die discoplaten maakten, maar dan met een obscuur randje. Dat zijn de platen die ons heel erg inspireren.

[Chris] ABBA is natuurlijk populair en erg bekend, maar wij proberen juist de wat meer obscure en onbekendere kant van disco te laten horen. Zelfs voor de kenners proberen we iets nieuws te brengen.

Ook is het belangrijk om te noemen dat disco de voorloper is van house, een genre dat we ook erg waarderen!                         

Hoe proberen jullie een brug te slaan tussen het gevoel van discofeesten van vroeger en van nu?

[Luuk] Vroeger gingen mensen uit op discomuziek en nog steeds worden die herinneringen gekoesterd. Disco maakt iets los en het laat mensen dansen. Deze verbinding, door te dansen, proberen we mee te nemen naar de club. Het dansen staat echt centraal en discomuziek leent zich daar perfect voor.

[Chris] Een grote inspiratie voor ons is de Paradise Garage, de eerste discoclub in New York.

[Luuk] We gaan dit proberen te laten voelen als toen. De Stadsgehoorzaal is een nieuwe uitdaging die we groots willen aanpakken.

[Chris] Daarmee proberen we iedereen aan te spreken die van muziek houdt, wil ontdekken en wil dansen. We proberen echt iets te brengen en iedereen is welkom in de tuin. Samen met elkaar.

[Birant] Allemaal like minded mensen onder elkaar.

Discomuziek is niet meer zo populair als dat het is geweest. Wat is de plek van disco in de huidige maatschappij?

[Chris] Jammer genoeg hoor je discomuziek steeds minder. Waar je vier of vijf jaar geleden nog veel meer disco dj’s op de line-up zag, neemt dat steeds meer af. Wat voor ons natuurlijk ook één van de redenen was om te beginnen en door te gaan met Discotuin.

[Luuk] Wij willen juist nu die support geven en disco levend houden. We willen bij onszelf blijven en bij de disco.

[Birant] De rode lijn blijft altijd disco!

[Chris] Je ziet in steeds meer steden in Nederland de discoscene terugkomen. In Nijmegen en in Utrecht bijvoorbeeld. De scene blijft. Maar ik blijf vooral hopen op een nieuwe discowave.

[Tom] De pieken en dalen in de muziek die je tegenwoordig bij feesten met hoge bpm hoort, is iets waar wij vanaf willen wijken. We proberen een avond echt op te bouwen: beginnen met 110 bpm en soul en dat langzaam opbouwen tot het hoogtepunt van de avond. We proberen het geduld van het publiek op de proef te stellen en ze langzaam klaar te maken voor wat er komen gaat. Disco leent zich daar goed voor.

[Luuk] De nuance ligt in de liefde voor de muziek maar ook de liefde op de avond zelf. Disco zorgt voor een roze wolk.

Disco dj’s worden blijkbaar steeds minder geboekt. Hoe vinden en selecteren jullie de dj’s die op jullie event komen draaien?

[Chris] Het is heel interessant hoe dat gaat. Red Greg is in onze ogen op dit moment de beste disco dj van de wereld en ook meteen een hele bijzondere boeking. We wilden hem drie jaar geleden boeken in de Wibar maar door corona ging dit niet door. De disco king kon toen jammer genoeg niet komen. Gelukkig hebben we al die tijd contact gehouden en gewacht tot het moment dat we dit wel samen kunnen doen. Nu komt hij platen draaien in de Stadsgehoorzaal.

De dj’s die we boeken hebben allemaal echte passie. De groep is misschien niet groot maar de potentie is er zeker.

[Tom] Ze leven voor de muziek en voor het zoeken naar muziek die je nog nooit hebt gehoord. Je hoort dat ze honderden uren in de platenzaak hebben gestaan en heel veel ervaring hebben achter de draaitafels.

[Luuk] Tom en Chris zijn onze residents en ons doel is ook om lokale dj’s erbij te houden. We programmeren niet zo zeer op cijfers maar gaan eerder voor intuïtie. We voelen aan wanneer een dj of selector een goede match is en het goed in de tuin kan doen. Dat kan iedereen zijn.

[Chris] We zoeken naar een goede mix tussen oude meesters en opkomende talenten.

Daarmee proberen we ook altijd een fijn gevoel te geven aan de dj’s die komen draaien. We gaan met ze uit eten en proberen ook altijd nog een kamerplant mee te geven. Laatst kregen we een foto van een dj die vier jaar geleden kwam draaien en een kamerplant had gekregen die hij nu nog steeds succesvol aan het verzorgen is!

Ideeën en passie genoeg! Wat zijn wilde dromen of toekomstplannen die jullie nog achterna willen jagen?

[Luuk] Ik en Tom hadden het laatst over Discotuin op middelbare scholen. Een hele nieuwe muzikale opvoeding voor de nieuwe muziekgeneratie. Misschien gastcolleges op middelbare scholen over hoe je op een chille manier kan clubben of natuurlijk leren over discomuziek. Discotuin in educatieve vorm.

[Birant] Ook zijn Chris en ik bezig met het organiseren van een clubtour die door heel Nederland gaat. Om zo met de Discotuin langs te komen op verschillende vette plekken verspreid door het land.

[Luuk] En natuurlijk is Paradiso een hele grote droom. Mede door onze connectie en hele fijne samenwerking met KC the Funkaholic.

[Tom] Ook vet om het misschien eens buiten de club te zoeken. Op een festival of een mooie buitenlocatie. Waar de muziek zich natuurlijk ook perfect voor leent.

Chris roept dat hem een super goed idee te binnen schiet. De groep begint weer druk te praten over nieuwe ideeën, plaatsen en probeersels. Aan drive is hier absoluut geen gebrek en als de toekomst van disco in Leiden in deze handen ligt, komt het vast en zeker goed.

Maar eerst de focus op vrijdag 8 december. De avond waarin een 19e -eeuwse historische zaal wordt omgebouwd tot discowalhalla, verstopt in de jungle.

Om alvast in de stemming te komen hebben de gasten van Discotuin hun favoriete tunes voor jullie verzameld:

Birant: VERA - Take me to the bridge

Luuk: Patrice Rushen - I was tired of being alone

Matthijs: Eros - Go For It

Chris: Mellow Madness - Save The Youth

Tom: Prince Phillip Mitchell - One on One

Tickets kosten €22,50 en zijn hier verkrijgbaar.