Aan de hand van vier thema’s (Egypte en Afrika, koningschap, spiritualiteit en de toekomst) neemt de tentoonstelling je mee langs ruim zeventig jaar muziekgeschiedenis en natuurlijk langs de rijkdom van de Oud-Egyptische cultuur. Bij binnenkomst begroet rapper Typhoon je op een videoscherm en vervolgens leidt hij je rond via de audiotour, compleet met muziekfragmenten. Op de muren zie je visuals die gebaseerd zijn op bekende platenhoezen van verschillende artiesten. Al dwalend door de verschillende zalen kom je langs uiteenlopende objecten zoals platenhoezen, kostuums, sieraden, videoclips, oude boeken, tabletten met hiërogliefen, een sarcofaag en andere Oud-Egyptische voorwerpen. De bochten, tunnels en doorkijkjes in de expositieruimten zijn hints naar de architectuur van Egyptische tempels en koningsgraven en het kleurrijke karakter van de inrichting is geïnspireerd op jazzmuzikant Sun Ra, die ook uitgebreid aan bod komt.
Het zwarte
Het Oud-Egyptische woord ‘Kemet’ betekent letterlijk ‘het zwarte’. Het is de naam waarmee de oude Egyptenaren hun land omschreven. De kleur zwart zagen zij vooral als een symbool van vruchtbaarheid, vanwege de zwarte grond die vruchtbaar werd door de overstroming van de Nijl. Dit koninkrijk in Afrika ontstond rond 2900 voor Christus en heeft maar liefst drieduizend jaar bestaan. Sommige muzikanten gebruiken liever de naam ‘Kemet’ in plaats van de Europese naam ‘Egypte’, die uit de Grieks-Romeinse geschiedschrijving komt. Hiermee benadrukken ze hun verbondenheid met die oude cultuur zélf, die voor de hele Afrikaanse diaspora staat, in plaats van met de Europeanen die over Egypte schreven. Bovendien zien deze muzikanten het woord ‘Kemet’ als aanwijzing dat de Egyptenaren oorspronkelijk zwart waren.