'WARE' maakt furore met hun debuutalbum 'Higher'. De single 'Electric' is door Spotify onlangs in de lijst met nieuwe alternatieve muziek gezet, tussen de nieuwe platen van bijvoorbeeld 'Gorillaz', 'The Killers' en 'The Flaming Lips'. Dat is geen slecht begin. De mannen van 'WARE' blijven er nuchter onder. “We laten het maar gewoon gebeuren.”

'WARE' klinkt volgens henzelf als een mengeling van '80s-pop, new wave, electro brit-rock en italo-disco. Het ligt in ieder geval lekker in het gehoor en de invloed van synthpop-bands uit de jaren ’80 is onmiskenbaar. De drumcomputer en synthesizer zijn nadrukkelijk aanwezig en worden aangevuld met gitaarriffs en baslijnen. 

De muzikanten Eric Dietz, Bas van der Krogt en André van der Wolf verbazen zich over wat er gebeurt op de digitale streamingdienst. “Op Spotify verschijnen 20.000 nummers per week,” vertelt Eric, “500 mensen hebben ons nummer bewaard en we staan al in meer dan 100 afspeellijsten. Het nummer 'Electric' is inmiddels 10.000 keer beluisterd. Dat is toch wel een beetje gek?”

Ontstaan van Higher

Bas: “Het was geen vooropgezet plan om een alternatief album te maken waarop de synthesizer de boventoon voert. Onbewust heeft het '80s-decennium, waarin ze zelf tieners waren en veel muziek luisterden, invloed gehad op het resultaat. Gek genoeg heb ik in verschillende bands gespeeld, maar nooit was de synthesizer zo aanwezig als nu. Ook niet toen André en ik 10 jaar geleden samen begonnen met onze band 'Tomorrow Starts'.”

"Het leven is mooi, bijzonder en oppervlakkig."

In 2017 ontmoetten ze Eric. Die kwam er als gitarist en zanger bij. Vanaf dat moment werd tijdens jamsessies in hun studio steeds vaker een synthesizer en drumcomputer gebruikt.
“We zetten de drumcomputer op een soort repeat en pielden er op onze gitaren en de synthesizer een melodie bij,” zegt André. 

Eric en Bas zijn samen verantwoordelijk voor de teksten. Eric zingt over vrijheid, meningen en verandering. “Het leven is mooi, bijzonder en oppervlakkig.”

De sfeer van de studio

Het drietal is niet fulltime bezig met muziek maken. Het is een uit de hand gelopen hobby naast hun werk. De bandleden komen meestal op zaterdag samen en nemen dan hun ideeën mee. Die ideeën worden in de jamsessies uitgeprobeerd. De hobby kost veel tijd, maar dat is niet erg. Een voordeel van wat ouder zijn, is dat de kinderen hun eigen weg gaan en papa wat meer tijd voor zijn hobby heeft. “Haha, en ja misschien is het inderdaad invulling geven aan de midlifecrisis, maar dat ontkennen we natuurlijk.”

De sfeer van de oefenruimte en het gebouw waar die is, is van invloed op de muziek. Toen in 2018 een nieuwe studio in een oude school op het Ballonpad in Leiden werd betrokken, ontstond tijdens die sessie de sound die nu hun album kenmerkt. Volgens de bandleden kwam dat door het veranderde licht en misschien ook een beetje omdat ze inmiddels wat langer met elkaar speelden en aan elkaar gewend raakten.

Alweer een nieuwe plek in leegstaand kantorencomplex

Inmiddels zijn ze verhuisd naar alweer een nieuwe plek in een leegstaand kantorencomplex in het Leidse Stationsgebied. Daar is 3voor12 Leiden overigens ook op bezoek. We zitten op een strakke zwarte bank en de band zit tegenover ons op oude vergaderstoelen. In de ruimte (een oude vergaderzaal) staan keyboards, gitaren, een elektrisch drumstel en oude TV’s.

De videoclip van 'Electric' maakten ze zelf

Experimenteren met beeld

In de oefenruimte op het Ballonpad werd, behalve met muziek, ook geëxperimenteerd met beeld en licht. Vorig jaar verschenen op het YouTube-kanaal van 'WARE' videoclips bij de nummers 'Plastic' en 'HideAway'. Ze maakten de videoclips zelf en maakten daarbij gebruik van verschillende technieken. In 'Plastic' spelen Playmobil-lookalikes van de muzikanten de hoofdrol. Voor 'HideAway' maakten ze een raket van hout en karton en reisden ermee door de ruimte. Onderweg kwamen ze onder andere een pak melk tegen. Bij het verschijnen van de single 'Electric' is ook een video gemaakt. Daarin zijn veel lichteffecten opgenomen.

Volgens Bas is muziek onlosmakelijk verbonden met beeld. “Het versterkt elkaar. Je kan de muziek er rijker mee maken. Je kan de sfeer nog beter uitdrukken. We maken ook backdrops met beeld- en lichteffecten. Die projecteren we bij onze optredens.”

Optredens en Corona
Corona heeft voor wat betreft de optredens wel wat roet in het eten gegooid. In februari van 2020 begon het nog veelbelovend met een goed ontvangen optreden in 'Cultuurpodium Boerderij' in Zoetermeer. Ze stonden toen in het voorprogramma van 'China Crisis', een typische '80s-band.

“Ja, daarna werd het jammer genoeg stil, zegt Eric, “maar we hebben niet stil gezeten,” vult André direct aan, “we hebben in onze nieuwe oefenruimte weer heerlijke jamsessies gehad en gewerkt aan nieuwe beelden. We hebben de tijd goed gebruikt.” 

Alledrie zijn ze benieuwd naar de toekomst. Ze maken zich er niet zo druk om, maar kijken wel uit naar optredens. “Nee, het is niet onze ambitie om hier ons werk van te maken, maar als dat zou kunnen dan moeten we het er nog maar eens over hebben. Voor nu is dit al heel bijzonder. We genieten er maar gewoon van.”