There’s a new bird in town. Nouja, nieuw… Hij is er al een tijdje. Knarie Live, een initiatief van de gezelligste alto-kelder van Groningen, zet nu ruim een jaar live muziek neer. Het gaat vooral om jonge, beginnende bands met soms een uitschieter naar een veteraan. Wij spraken met Arnout Swint. Zelf ook muzikant in de band Juno’s Valley, Arnout regelt bijna alles rondom Knarie Live. Het programma, de techniek en ook de biertjes tapt ‘ie zelf weleens. We vroegen hem hoe Knarie Live is begonnen, welke filosofie erachter zit en waar hij heen wil met het initiatief.

Er staat nog niets op het podium in de hoek van de oude kelder, maar het is gezellig al druk in de Knarie. Het is koud, maar onder de heaters die aan de gevel hangen is het best aangenaam. De eerste vleugjes van wiet dwalen al over het terras wanneer we aankomen. Voor Arnout is het de stilte voor de storm. Vanavond zouden Michel & The Blues Machine optreden, maar die hebben afgezegd. In de plaats heeft Arnout Gargalesis neergezet, maar die zijn er nog niet. We hebben nog even de tijd om op het terras te zitten. Binnen is het nu al te druk. 

Arnout is zelf nu zo’n zes à zeven jaar actief in de Groningse muziekwereld. ‘Dat was vooral in bandjes spelen en ik heb een opleiding gedaan in sound design en music production. Ik wilde daar vooral bands mee vooruit helpen. Ik wilde mijn eigen studio en met artiesten schrijven en opnemen. Het hele plaatje van een producer dus.’ Het krijgen van een eigen ruimte is voor iedere muzikant of producer een lastig obstakel. Ook voor Arnout. ‘Ik dacht: “Weet je wat? Ik ga me gewoon aanbieden in de stad voor van alles en nog wat.” Ik kende veel bands. Ik kende veel programmeurs en andere muzikale mensen. Zo ben ik aan hetwelk geraakt op verschillende plekken als geluidsman op verschillende locaties. Zo rolde ik er een beetje in.’

‘Intussen stond ik hier achter de bar. De eigenaar wilde wel wat meer met livemuziek doen. Ik wilde dat wel oppakken. Zo is Knarie Live begonnen.’ Zoals velen in de stad zag Arnout veel plekken wegvallen waar nieuwe bands zichzelf kunnen ontwikkelen. Ook wordt de drempel voor veel andere plekken om op te treden steeds hoger. Arnout: ‘Het gekraakte Pino viel weg, Lola ging weg. Het werd voor bands steeds moeilijker. Daar heb ik zelf ook last van gehad. Nog steeds wel met Juno’s Valley. Hier in de Knarie was net het rokershok weggehaald, dus er was wel ruimte. “Waarom zetten we hier niet elke week een band neer?” zei ik. Dan zorg ik wel voor de boekingen, ik doe de productie, het geluid en ik regel de posters wel.’

Knarie Live richt zich dan ook echt op ontwikkelende bands, maar zelf op zoek hoeft Arnout bijna niet meer. ‘Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te boeken. Echt van alles wat. Ik krijg echt een shitload aan aanbod van rockbands over me heen, maar vorige week hadden we bijvoorbeeld reggae. Vanavond zouden we blues hebben. Die hebben jammer genoeg afgezegd, maar in plaats daarvan hebben we funk. Ook shoom hebben we hier gehad. Zoals ik al zei, zo gevarieerd mogelijk.’ Nu zijn er het afgelopen jaar verschillende initiatieven in de stad bijgekomen waar lokale bands zich in de kijker kunnen spelen. WARHOL Live van Noise in the North, of onze eigen Van Groningse Bodem-sessies. Arnout probeert met Knarie Live wat anders neer te zetten. ‘De insteek is wel om zo veel mogelijk lokaal talent neer te zetten. Maar anders dan WARHOL Live, waar je drie of vier bands op een avond hebt, wil ik het echt bij één houden. Ik zorg ook voor gepersonaliseerde posters. Zo focus je de avond echt op één artiest en kan die zich ten volle uiten.’

Het past ook wel bij waar de Knarie voor staat, volgens Arnout. ‘Knarie is meer een soort community dan een kroeg. Iedereen kent elkaar, elke leek is er welkom. Er zijn ook altijd wel mensen met goede ideeën. Dat doet het bij mij ook. En als ik hiermee kan zorgen dat de muziekscene levendig blijft, is het voor mij: missie volbracht!’