Ondanks dat het einde van de winter nog niet helemaal in zicht is, is het in Friesland tijd voor de week van de Friese Lente. Doorgaans een week die volledig in het teken staat van de Friese Popcultuur. Met veel concerten en evenementen. Ondanks dat deze week niet plaats kan vinden in de vorm van een evenement, is er wel gewerkt aan een tweede editie van het Friese Lente Magazine. Een magazine vol interviews met makers en artiesten van Friese bodem. Deze uitgave is mogelijk gemaakt door het Platform Popcultuur Fryslân in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Het magazine is gratis te verkrijgen op verschillende culturele locaties in de noordelijke provincies. Lees hier het interview met KJELD.

Na een lange tijd van traditionele uitspattingen in het genre, wordt in 2015 de Nederlandse en Friese black metalscene goed wakker geschud door een indrukwekkend debuut. Met een epische, gelaagde benadering van een veelvuldig geëxploreerd metalgenre, rakelen het debuut Skym en de liveshows van Kjeld lovende kritieken op. Zes jaar later is daar nieuwe langspeler Ôfstân. Opnieuw een emotioneel, verhalend epos ontsproten uit Friese bodem. Een interview onder het genot van een bak koffie met Werner Hofstra, songwriter en gitarist - opererend onder pseudoniem Tsjuster - mag niet langer uitblijven.

Kjeld

Ôfstân

Het gesprek vindt niet plaats in Friesland, maar op een regenachtige dag in het café van poppodium dB’s te Utrecht. Met op de achtergrond een eigenaardige mix muziek van ABBA en schreeuwerige hardcore, vertelt Werner waarom: “Ik ben software engineer en dan heb je in de Randstad net wat meer carrièrekansen. Daarom woon ik nu in Vleuten.” Dit zorgt wel voor de nodige uitdagingen voor Kjeld, aangezien iedereen op een andere plek woont. “We hebben een bandlid woonachtig in Groningen, twee in de buurt van Leeuwarden en beide gitaristen in Utrecht, maar repeteren doen we nog steeds in Friesland.”

Met enkele EP’s en twee albums op zak, bestaat Kjeld al sinds 2003. De keuze om black metal te maken komt vroeg in de jeugd van Werner, wanneer hij er op de middelbare school mee in aanraking komt. “Ik luisterde in het begin naar Metallica, maar vrij snel kwam een vriend van mij aanzetten met obscure metalbands. Ik merkte dat in die obscure muziek een soort diepe emotie zat, die ik in andere muziek niet vaak terug kon vinden.”

Voor de tracks van Kjeld schrijft Werner het grootste deel van de muziek, om er vervolgens met de band mee aan de slag te gaan. “Jammen heeft voor ons nooit gewerkt. Dus ik schrijf vooral de gitaarriffs en plak deze aan elkaar tot het een nummer wordt. Dat neem ik mee en dan kan de rest erop los met drums en zang.” Met het razend goed ontvangen debuut Skym, komen er automatisch hoge verwachtingen om de hoek kijken bij Ôfstân. Desalniettemin ervaart Werner die druk niet. “Zelf schrijf ik de muziek die ik gaaf vind. Dat wat in mijn hoofd zit wil ik in de muziek kwijt, ongeacht welke vorm het krijgt.”

Fries is gewoon een hele mooie taal, die zich goed leent voor zang en black metal

Het is dan ook toepasselijk dat Ôfstân net als voorganger Skym, in de Friese taal gezongen is. “Geestelijk ben ik nog steeds verbonden aan Friesland en omdat de muziek die ik maak dicht bij mij ligt, past het Fries er ook bij. Het is gewoon een hele mooie taal, die zich goed leent voor zang en black metal.” Een deel van de teksten is gebaseerd op Friese historie en legendes. “Skym en Ôfstân hebben niet per se doorlopende thema’s, maar er zijn zeker nummers met een legendarische, mythische achtergrond, geïnspireerd op Friese literatuur. Andere nummers gaan dan weer over zaken die dicht bij het hart liggen.”

Dat er veel werk in het album zit, is niet zo gek. Alles moet perfect zijn, zowel qua composities als op productioneel vlak. “De plaat was al voor corona uitbrak klaar en opgenomen, maar de mix is door vele handen gegaan. Uiteindelijk heeft de eigenaar van ons huidige label Heidens Hart de mastering gedaan.” Hoewel veel black metalbands gaan voor een rauwe productie, wilde Werner voor Kjeld een vol geluid op de plaat. “De muziek van Kjeld is best wel complex, met diverse lagen. Dat wil ik niet in een krakende productie hebben.”

Inmiddels heeft Kjeld hun release show in Poppodium Iduna erop zitten, die door corona verplaatst werd van maart naar oktober 2021. Wat betreft andere shows wacht de band af wat er op hun pad komt. “Het lijkt me ontzettend gaaf om eens een keer een hele Europese tour te doen. Maar dag in dag uit, jaar in jaar uit? Nee, beroepsmuzikant zijn lijkt me te stressvol.” Daar komt ook nog eens bij dat Werner en andere bandleden een carrière en gezin hebben, waardoor Kjeld vooral voor de kwalitatieve opties gaat. “We proberen echt de interessante shows uit te zoeken, maar voor een kratje bier in het café doen we het niet meer.”

Er zit alweer heel wat materiaal in het vat, waarmee Kjeld snel weer de studio in wil. “Als je al het materiaal bij elkaar gooit, kom je op een uur muziek. Maar het zou zomaar kunnen dat het er gaandeweg heel anders uit komt te zien.” Naast zijn passie voor het creëren van muziek, onderstreept Werner tijdens het gesprek eveneens de magie van liveshows. “Met optreden komt wat we hebben gecreëerd op plaat, ook echt samen. Dat gevoel van samenspel is fantastisch! Als je het publiek ziet genieten, krijg je de ultieme kick.”

Kjeld in Poppodium Iduna - 16 okt 2021