Ondanks dat het einde van de winter nog niet helemaal in zicht is, is het in Friesland tijd voor de week van de Friese Lente. Doorgaans een week die volledig in het teken staat van de Friese Popcultuur. Met veel concerten en evenementen. Ondanks dat deze week niet plaats kan vinden in de vorm van een evenement, is er wel gewerkt aan een tweede editie van het Friese Lente Magazine. Een magazine vol interviews met makers en artiesten van Friese bodem. Deze uitgave is mogelijk gemaakt door het Platform Popcultuur Fryslân in samenwerking met 3VOOR12/Friesland. Het magazine is gratis te verkrijgen op verschillende culturele locaties in de noordelijke provincies. Lees hier het interview met Hands Off.

Het zal niet de eerste keer zijn dat muzikanten elkaar ontmoeten tijdens de introductieweek van de Academie voor Popcultuur en daarna blijven samenwerken. Zo is ook het geval bij het garagepunk-duo Hands Off. Janneke de Boer en Tim Stienstra leerden elkaar kennen tijdens de introductieweek en nog voor hun opleiding goed en wel was begonnen, werden er al muzikale plannen gesmeed. Aan het eind van het eerste studiejaar werd Hands Off officieel opgericht.

Hands Off

Of Me / To Be Told

Aan het begin van dit interview wordt al duidelijk dat Janneke en Tim dezelfde opvatting over de wereld hebben en dat dat er mede toe heeft geleid om een band te starten. Tim: “Er waren mensen die hebben gevraagd of ze ook in de band mogen, maar vanaf het eerste moment is al duidelijk dat we dit project met z’n tweeën zijn gestart en dat het ook zo zal blijven. Ik zou ook niet in een band kunnen zitten met iemand die hele andere opvattingen heeft dan ik, al helemaal niet in een punkband.”

Wel is er een duidelijk verschil tussen de muziek die het duo in het begin maakte, ten opzichte van nu. Waar eerst thema’s zoals de vleesindustrie en schreeuwers in de politiek werden verpakt in muzikale metaforen, wordt het beestje tegenwoordig gewoon bij de naam genoemd. Op de debuut EP Hook hoor je nog beide kanten. Janneke: “Op onze EP staan nummers zoals WD40, vol metaforen. Dat nummer gaat over stijfjes worden in je doen en laten en dat je dan wat WD40 moet gebruiken om weer los te komen. Maar je hoort ook nummers zoals The Pill Song, dat gaat heel letterlijk over de risico’s van de anticonceptiepil.”

De singles Of Me en To Be Told gaan over onder andere seksuele intimidatie en de positie van de vrouw in de maatschappij. Vooral het nummer To Be Told heeft een hele directe aanleiding voor z’n ontstaan. “Ik heb best vaak meegemaakt dat we bij een show komen en dat de technici aan mij uitleggen hoe een versterker werkt”, vertelt Janneke.

Tim: 'Janneke weet meer over die technische shit dan ik'

“Ik krijg daardoor het gevoel dat zo iemand denkt dat je als vrouw per definitie minder van techniek weet. Dat gevoel wordt nog sterker als ze dezelfde uitleg niet aan Tim willen geven.” Tim lacht: “Janneke weet meer over die technische shit dan ik. Je ziet het gebeuren omdat je altijd met zijn tweeën bent, dus we kunnen het één op één vergelijken. Het is frustrerend als onze soundcheck negatief beïnvloed wordt door zoiets stoms.“

Volgens het duo is bewustzijn creëren een belangrijke eerste stap, als het gaat om dit soort thema’s. “Ook bij mensen die het goed bedoelen”, zegt Janneke. Activisme en feminisme vormen een rode draad die door de muziek van Hands Off loopt, maar ook door hun persoonlijke levens. Tim noemt zichzelf met trots een feminist. “Ik vind het heel belangrijk dat mannen hardop durven uit te spreken dat ze feminist zijn”, vindt hij. “Als je meer gelijkheid wilt, moet je je daar als man juist voor inzetten. Janneke en ik praten veel over deze issues, die ik ook deels herken, omdat ik zelf queer ben. Ik maak niet precies dezelfde dingen mee als een vrouw, maar als het bijvoorbeeld gaat om dingen als straatintimidatie, dan herken ik die absoluut. Dat maak ik ook mee.”

Het belangrijkste voor het duo is dat de luisteraar een vorm van herkenning vindt in de muziek. Janneke: “We willen dat mensen na een concert voelen dat er ruimte is om het gesprek aan te gaan. Maar mensen komen niet altijd naar een concert omdat ze zin hebben om naar een maatschappelijke boodschap te luisteren, dus de ruimte om alleen van de muziek te genieten, moet er ook zijn. Het verschilt ook of mensen een kaartje voor een show van Hands Off kopen, of dat ze op een festival toevallig langslopen en naar ons blijven luisteren. In het laatste geval weten bezoekers natuurlijk niet dat ze maatschappelijke thema’s naar hun hoofd geslingerd krijgen. Dan kan dat best een onverwachte klap in je gezicht zijn.” Maar, lachen ze allebei: “Dan moet je die klap misschien ook gewoon maar even voelen. Het is tof als dat een effect is van onze muziek."