Timecop1983: nostalgie en weemoed op een zolderkamer in Gemert Timecop1983: nostalgie en weemoed op een zolderkamer in Gemert

Interview met headliner Club 3voor12/Eindhoven over wereldroem, muziek schrijven, synthwave en liveshows

, Tekst: Patric Muris / Fotografie: Lionne van der Hagen

Timecop1983: nostalgie en weemoed op een zolderkamer in Gemert

Interview met headliner Club 3voor12/Eindhoven over wereldroem, muziek schrijven, synthwave en liveshows

Tekst: Patric Muris / Fotografie: Lionne van der Hagen ,

Zijn meest recente boekingsaanvraag komt uit Dubai, vertelt hij met een glimlach. Hij kon er niet onderuit om ook een live-act neer te gaan zetten, want de populariteit is simpelweg te groot. De herkomst van de downloads op zijn Bandcamp kleurt bijna de gehele wereldkaart. “Ik ben groter in het buitenland dan in Nederland.” Hier zou de muziekstroming synthwave nog wat minder leven, maar daar komt na 17 september, als Timecop1983 een uur lang het podium krijgt op Club 3voor12/Eindhoven in de Effenaar, geheid verandering in. En anders na zijn optreden op ADE wel.

Bijna twee jaar geleden werd zijn identiteit achterhaald en werd Timecop1983 als cultheld ontmanteld. Achter het flashy neongekleurde artwork gaat Jordy Leenaerts schuil. Toen nog woonachtig in Nuenen, inmiddels verhuisd naar Gemert waar hij samenwoont met zijn vriendin en hun kat. Geen Jambersachtig verhaal dus in de Brabantse gemeente, maar een doodgewone jongen met een grote liefde voor het jaren 80-instrument. Een antiheld zou je hem kunnen noemen als je zijn bescheiden voorkomen ziet en hem op zachte toon hoort praten. Hij vindt het een eer om Club 3voor12/Eindhoven te mogen afsluiten, evenals het hem een eer is om in de Effenaar te staan, terwijl de eer toch echt aan ons is.

In die woning in Gemert staat de zolderkamer vol met apparatuur. Met synthesizers (uiteraard), computers, controllers, microfoons, tapedecks en opnameapparatuur. Hier gebeurt het, allemaal. Van de allereerste flard van een compositie tot aan de productie van het eindresultaat en van het uitsnijden van het artwork voor de tapes tot aan het afhandelen van boekingen en betalingen. “De een noemt het professioneel, de ander vindt weer van niet, maar het is de kok en niet de keuken die het eten maakt. Dit is wat ik gebruik en waar ik het mee doe en dat werkt voor mij perfect.”

Om maar even in de kookanalogie te blijven; dat kookproces maakt nieuwsgierig. Hoe wordt deze muziek nou gemaakt? Daarover heeft Leenaerts geen geheimen: “Ik werk met FL Studio, computersynths en analoge synths. Computersynthesizers werken veel sneller, want bij de hardware synthesizers moet je eerst de muziek inspelen, dan naar de computer sturen en opnemen en dan weer terug in de track zetten. En dat is best omslachtig.” Voor de ‘live-feeling’ wordt er wel altijd met hardware synthesizers over de muziek heen gespeeld. En dat probeert hij steeds meer te doen, al zal het onmogelijk blijven alles in zijn eentje live te kunnen doen.

Wie goed naar de muziek van Timecop1983 luistert, hoort al snel dat er ontzettend veel warmte in zit. En dat is toch lang niet vanzelfsprekend bij digitale muziek, die hoofdzakelijk in een computerprogramma gemaakt en bewerkt wordt. Als Leenaerts dat probeert te verklaren moet hij toegeven dat hij best wel een emotionele jongen is. “Ik probeer met mijn muziek mensen terug te laten keren naar hun jeugd. Een soort nostalgie. En weemoed. Dat zijn eigenlijk wel de kernwoorden van de muziek die ik maak. En ja, ik maak het omdat ik het mooi vind, dus het zit gewoon in mij.” Alle muziek wordt op gevoel geschreven en ingespeeld. Daarmee wordt bedoeld zonder ooit muziekles te hebben gehad. Noten lezen kan hij dan ook niet, al weet hij wel zo de toetsen op de keyboards de juiste naam te geven. “Ik maak alles puur op gevoel. Soms begin ik met een synthesizerlijntje, soms eerst met een baslijntje en dan ga ik van daaruit verder, kijken wat lekker klinkt. En dan komt daar meestal vanzelf een track uit.”

Toen hij twaalf was en met zijn ouders op vakantie ging in Frankrijk werd de liefde voor muziek (maken) geboren. “Ik leerde daar een jongen kennen en die maakte muziek op de computer die ik wel interessant vond. Hij heeft me toen een floppy gegeven met dat muziekprogramma daarop. In MS-DOS was dat nog, haha. Ik dat thuis meteen installeren en sindsdien ben ik begonnen. Gaandeweg heb ik heel veel aangeklooid en van alles gemaakt, van hardcore tot klassieke muziek.”

Die muzikale experimenten liggen vermoedelijk nog ergens in huis, verzameld op een cd-rom. Bij alles wat hij maakt is de stelling ‘als het goed klinkt, dan is het goed en dan maakt het niet uit of je het op een apparaatje van €2,- maakt of eentje van €20.000,-‘. Klangkarussell bewees al eens dat die stelling helemaal klopt. ‘Sonnentanz’ werd gemaakt met behulp van een cd-rom met muzieksoftware met vooringespeelde stukjes muziek. Die cd-rom kostte niet meer dan een paar tientjes, maar bezorgde het Australische duo wel een top 10-hit in vele landen. Of Leenaerts ook nog eens zo’n hit gaat scoren weet hij niet. Hij kan het zich in ieder geval niet voorstellen. Hij had al nooit kunnen vermoeden dat zijn muziek zo populair zou worden als die nu is.

Het is verbazingwekkend hoe bescheiden hij blijft, ondanks de interesse vanuit alle winstreken. Of het nu gaat om fans die muziek willen downloaden of artiesten die op zijn album willen staan, het maken van een logo of het toesturen van een handgemaakte patch voor op een spijkerjasje met zijn logo erin verwerkt; het komt hem allemaal aanwaaien. Zonder enige arrogantie laat Leenaerts weten dat ze hem daar allemaal voor benaderd hebben. Josh Dally, de zanger die de gastbijdrage voor prijsnummer ‘Let’s Talk’ leverde bijvoorbeeld. Die zong over het nummer heen, mixte zijn opname met die van Leenaerts en stuurde het pakketje kant en klaar retour. “Daar heb ik niks meer aan gedaan. Dat vond ik meteen helemaal goed. En ik vind het misschien ook nog wel mijn beste nummer.”

‘Let’s Talk’ staat op Reflections, dat in gelimiteerde oplage is uitgebracht op cassette, hoe passend bij de retro muziekstijl. De cassettes, door Leenaerts zelf opgenomen op zijn tweedecks cassettespeler en voorzien van handgesneden artwork (vandaar ook de gelimiteerde oplage – het is nogal wat werk), waren in recordtempo uitverkocht en gingen op de post naar landen uit zo ongeveer alle werelddelen. Later verscheen het album ook op cd. En nu lopen er gesprekken over een release op vinyl, via een label dat hem daar – uiteraard – voor benaderd heeft. De digitale distributie verloopt via New Retro Wave, hét label als het gaat om dit genre, en zijn eigen Bandcamp. Vooral door het YouTube-kanaal van New Retro Wave is Timecop1983 erg populair in Amerika, waar een van zijn nummers inmiddels al is opgedoken in een online versie van de populaire game Grand Theft Auto. In die versie loopt zelfs een poppetje met een shirt met daarop het logo van Timecop1983 (!).

Mocht de roem er dan toch komen, wat helemaal niet ondenkbaar is, dan zal daar wel even gewend aan moeten worden. Als een droomscenario van een internationale tour wordt voorgehouden, reageert Leenaerts nuchter: “Een tour in Amerika zou geweldig zijn, maar ik moet het wel kunnen combineren met mijn werk. Ik heb niet de ambitie om hier mijn baan van te maken.” Even later wordt dat alweer wat genuanceerd. Als de populariteit aanhoudt en er wat meer zekerheid ontstaat, wil hij er nog wel eens over nadenken. En voor een miljoenendeal doet hij het meteen, grapt hij nog. Maar dan moet de schroom er wel wat van af, want ‘Hello Miami’ zien we hem nog niet meteen zeggen als hij daar bij een pool party het podium op komt. “Daar zeg je wat”, reageert Leenaerts ongelovig, denkende aan dat beeld dat hij daadwerkelijk in Miami moet optreden voor een feestende massa. “Ik kan gewoon niet geloven dat zoiets ooit zou kunnen gebeuren. Ik zou dat pas geloven als het geld op mijn rekening staat.”

Liever heeft Leenaerts de roem achter de schermen. Als componist van soundtracks voor games en films. Dat is hem niet vreemd, want beide deed hij al eens. “Muziek maken voor games vind ik echt heel vet. Ik ben nu bezig met een soundtrack voor Crossing Souls, van Devolver – een grotere publisher van spellen. Daar zou ik wel echt meer in willen doen.” En is het niet dat hij zelf de soundtrack schrijft dan kan hij toch populairder worden door de muziek die van zijn synthwave-collega is gebruikt. “Ik merk dat sinds juli mijn populariteit een aardige boost heeft gekregen. Dat komt door de serie ‘Stranger Things’ van Netflix waarin synthwave te horen is. Mensen die dat vervolgens gaan luisteren, krijgen van diverse websites de suggestie van ‘als je dit leuk vindt, moet je ook eens luisteren naar Timecop1983’. Dat is heel tof, want zo spreek ik toch weer heel vaak nieuwe mensen aan.”

Toch begint het optreden ook steeds meer te kriebelen. Nu hij alles alleen doet, is het nog wel eens spannend, maar het went steeds meer. “Het lijkt me heel gaaf om met een band op het podium te staan. Met een gitarist en drummer, dat geeft zoveel extra feeling aan de muziek.” Actief op zoek naar bandleden is hij nog niet gegaan, maar hij laat wel weten dat iedereen die het leuk lijkt om in een synthwave-band te spelen zich kan aanmelden. Aanmeldingen mogen gestuurd worden naar timecop1983@gmail.com

“Eindelijk synth-wave in Eindhoven”, staat er in het Facebook-event van de aankomende editie van Club 3voor12/Eindhoven. Inderdaad, eindelijk. En de eer is echt aan ons om Timecop1983 daar te mogen presenteren. Erbij zijn kan al voor €5,-. De voorverkoop loopt nog tot en met vrijdag. Op de dag zelf, zaterdag, is de kassa van de Effenaar ’s avonds geopend. Tipje van de sluier: naast het behoorlijke oeuvre waar al uit geput kan worden, verklapt Leenaerts dat er drie nieuwe nummers in de set verwerkt worden.

nu op 3voor12