Outlet Drift is op voorhand al dé verrassing van de avond, want op het laatste moment toegevoegd aan de line-up, mede dankzij skatemerk Volcom, voor het allereerste Nederlandse optreden van de allereerste Europese tour van deze band uit Taiwan. Een band die zelfs in eigen land nog redelijk obscuur is. Broer Wusang (gitaar, zang) en zus Putad Pihay (bas, zang) maken met neef Kurt Ken (drums) werkelijk eigenzinnige en te gekke muziek: een mix van noise, pysch, grunge, folk en punk rock vermengd met eigen en traditionele teksten uit de Amis cultuur van Taitung, in het oosten van Taiwan. De dynamiek en tempo in de songs zijn haast onvoorstelbaar en stijlen wisselen elkaar vaak af. Allen zijn meester in hun instrument. Het gezang van de Wusangs is al even dynamisch en gaat soms over in gekrijs en geschreeuw. Al dat gewissel en al die genres klinkt in theorie verwarrend, het is onmiskenbaar Outlet Drift. Het optreden is intens, soms superzwaar en noisy, dan weer relatief ‘normale’ punk en grungy, Outlet Drift is een verpletterende ervaring, ook al versta je er niets van. Detail: het nummer ‘Strafkolonie’ van debuut ‘Drowning’ uit 2015 komt van een titel van een roman van Kafka. “De tekst is niet letterlijk uit het boek, maar de emotie wel,” verklapt Putad. De band en aanhang geniet van de ontvangst in Europa en dat is wederzijds. Nog op 24 mei in Rotterdam (Roodkapje) en 26 mei in Amsterdam (Q-Factory) te zien.
- de tekst gaat verder onder de foto -
Tweemaal Surf & Turf in mei: Breda wordt verwend. Vrijdag 18 mei speelden liefst drie bands op het podium in Pier 15: Outlet Drift uit het verre Taiwan, de buurtjes van The Black Marble Selection uit Tilburg en Levitation Room uit Los Angeles. Twee sixties psychedelische bands met daarvoor een verpletterende act uit het oosten. En vrijdag 25 mei is het alweer tijd voor de terugkeer van Rolando Bruno ‘Larger Than Life’ en de Nederlandse supportact The Phantom Four, amai!
The Black Marble Selection speelt een beetje een thuiswedstrijd in Breda. De band uit Tilburg stond al vaker op Surf & Turf, waaronder twee maal het festival buiten (Surf & Turf Outdoor en Snipperdag) en was dit jaar nog de opener voor The Molochs in Mezz. Dat is ook te merken aan het enthousiast en dansend publiek, dat lekker mee wiegt op de sixties beats met veel meerstemmigheid. De meerstemmige nummers zijn de kracht van The Black Marble Selection, zonder dat één nummer er echt uitschiet, als single bijvoorbeeld. De variatie in het geluid is een ander sterk punt van de inmiddels bekende theremin in het openingsnummer, tot orgeltjes, een derde gitaar, mondharmonica en blokfluit aan toe. Pier 15 heeft ook nog eens geluk: het is ‘megasale’ alle platen van TBMS zijn vanavond € 5,-.
Het duurt even voordat Levitation Room het geluid precies zo heeft zoals de drie uit Highland Park, Los Angeles willen hebben, maar al bij het eerste nummer van de Amerikanen gaat het mis. Zanger Gabriel Fernandez krijgt te veel echo en reverb op zijn stem, die daardoor een echo wordt van zichzelf. “Too crazy,” is zijn korte samenvatting. “Sorry guys.” Maar als het geluid dan goed staat… Dan komt de ‘sundried roots psych rock’ wel extra lekker aan. Debuutalbum ‘Ethos’ verscheen in 2016 op Burger Records, het label waarvan Grey in Electron én Surf & Turf al veel bands oppikten die aan hun Europese tours bezig waren. Met inspiratie van The Beatles, The Kinks en meer recent Tame Impala geeft Levitation een fijn geluid van zonnige, geïnspireerde psychedelische en sixties aandoende rock, tegelijkertijd met het garage randje van nu. De band houdt de vaart er lekker in, er vormt zich een dansvloer om op te dansen op deze Californische trip. Ondanks de paar schoonheidsfoutjes met feedback en het geluid een uitstekende set van de Amerikanen.