Een plek waar alle verschillende subculturen die Breda rijk is samen laten komen. Dat is het doel van Teun van Eil, internetondernemer, met Poppodium Phoenix. De voormalige Popcorner wordt dit jaar nieuw leven ingeblazen met een hernieuwd concept én een nieuwe naam. De geplande opening op 23 maart kon helaas niet doorgaan. “Facilitair was het gebouw er nog niet klaar voor”, aldus Van Eil.

Waar komt de passie voor muziek vandaan?
“Ik ben begonnen met muziek maken bij De Nieuwe Veste. Daar ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het spelen in een band. Na een paar jaar is dat gestopt, waardoor ik zelf ook ben gestopt met het serieus maken van muziek. Een paar jaar geleden is de band, Kims Funky Corporation, weer bij elkaar gekomen. We zijn toen bij Popcorner begonnen met repeteren. Zo ben ik in de organisatie gerold.”

Wat betekent Poppodium Phoenix voor jou?
“Uit de as herrezen. Het is niet dat we dood waren, maar je wordt door de politiek een beetje neergeknuppeld, maar uiteindelijk bewijzen we toch ook zonder hulp vanuit de gemeente door te kunnen.”

Door de politiek neergeknuppeld, op wat voor manier?
“De visie van de gemeente Breda veranderde. Dat had als resultaat dat we ook geen subsidie meer kregen. Het verhaal was eigenlijk heel kort. Als wij wilden dat de Popcorner bleef bestaan, dan zouden we het zelf moeten doen. Je komt een beetje in een overlevingsmodus terecht, het is pompen of verzuipen. Uiteindelijk bestaan we nog. Wel in een nieuwe vorm, maar we zijn al een heel eind gekomen.”

Teun van Eil

Wat is de visie van Poppodium Phoenix?
“Het organiseren van evenementen op wekelijkse basis. In de kern gaat het erom dat we optredens organiseren die aantrekkelijk zijn voor onze doelgroep van 14 tot en met 24 jaar. Vanuit die evenementen laten we ze kennis maken met Phoenix en met de andere activiteiten die we organiseren. Een voorbeeld hiervan zijn de workshops.”

Richt Poppodium Phoenix zich uitsluitend op bands uit de eigen workshops?
“We willen zowel onze eigen bands als artiesten van buitenaf een podium bieden. We organiseren avonden waarbij het voornamelijk gaat om de bands die hier spelen, maar er kunnen ook net zo goed artiesten van buitenaf spelen. Ons motto is 'voor en door jongeren'. We willen vooral de jongeren zelf aansporen om het te organiseren.”

Wat wil jij dat Poppodium Phoenix voor de jongeren betekent?
“Popcorner heeft in al die jaren bewezen dat muziek een heel mooi middel is om mensen op het rechte pad te krijgen en te houden. Muziek is een universele taal om het zo maar te benoemen. Mensen die zich heel erg ondergewaardeerd voelen in de maatschappij spelen in een band en voelen zich daardoor weer gewaardeerd, zo krijgen ze hun zelfvertrouwen terug, dat is het medicijn waar wij in geloven.”

Hoe belangrijk is het ontwikkelen van talent?
“Het is altijd leuk om een paar uithangborden te hebben, maar dat is geen doel op zich. Waar wij voldoening uit halen, is dat we jongeren die aan lager wal zijn geraakt, die echt heel erg met zichzelf in de knoop zitten, door Phoenix het leven weer op de rit krijgen. Dat vind ik mooie succesverhalen. Dat ze bij ons kennis hebben gemaakt met die wereld en dat het er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat ze goed in hun vel zitten en weer echt een volwaardige bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Dat vind ik mooier dan dat er een groot talent tussen zit met landelijke bekendheid. Voor ons is dat leuk, maar dat is niet waar we voor bedoeld zijn.”

- de tekst gaat onder de foto verder -

Vrijwilligers Popcorner Breda

Wat voor imago wil je dat Poppodium Phoenix uitstraalt?
“We moeten uitstralen dat we er voor een jongere doelgroep zijn. Dat het wat laagdrempeliger is en dat het een plek is waar je graag naar binnen loopt, ook al hoef je er niet te zijn. We willen een huiskamersfeer creëren waar je altijd naar binnen kunt lopen en kan aanschuiven. Je zou kunnen zeggen dat we de functie van de vroegere jongerencentra in een nieuw jasje steken. Mijn hoop is om een cross-over te krijgen tussen alle verschillende subculturen.”

Wat is je doel voor het eerste jaar?
“Het eerste jaar staat in het teken van het vinden van een nieuwe balans. Omdat we voor een nieuwe doelgroep werken, op een nieuwe locatie zitten en onder een nieuwe naam werken hebben we heel wat op te bouwen.”

Poppodium Phoenix werkt nauw samen met De Nieuwe Veste, hoe ver gaat die samenwerking?
“De samenwerking met De Nieuwe Veste is heel belangrijk, deze is echt gericht op een win-win situatie. Het is niet zo dat zij ons hier binnen hebben gehaald voor het genereren van extra huurinkomsten. Het gaat hen om de inhoudelijke samenwerking. Door hun nieuwe visie gaan zij een meer faciliterende rol aannemen en wij springen daar in. Het doel is dat we uiteindelijk zowel Phoenix als de Nieuwe Veste gaan verhuizen naar een groter pand in dit gebied. We zijn niet van plan om te fuseren, maar we willen wel hele nauwe partners van elkaar worden.”

Hoe zie jij de toekomst van Phoenix voor je?
“We zullen een paar jaar in The Loads actief zijn. Over een jaar of drie hopen we te verhuizen naar een groter pand in de Spoorzone, het Veilinghuis tegenover het oude Electron. In die tijd willen we toegroeien naar een regionaal bekend poppodium, het poppodium in het kwadraat. Wij vonden dat we met Popcorner veel te weinig mensen bereikten. De potentie is zo groot. De doelgroep 14 tot 24-jarigen in Breda, dat zijn er tienduizenden, waarbij we er met de Popcorner 400 á 500 bereikten in een jaar. Dat is een leuk aantal, maar er is zo veel meer mogelijk. Uiteindelijk is het doel dat alle inwoners van Breda in die leeftijdscategorie een keer in aanraking zijn geweest met Phoenix.”

Wil je meer weten over Phoenix en op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Klik dan hier! De officiële openingsdatum van Poppodium Phoenix is nog onbekend.

Poppodium Phoenix logo