Een kleine déjà vu: huh, heb ik Palms Trax deze specifieke Tom Moulton-tune niet al eens horen draaien in de finale van een headlinerslot? Toen waarschijnlijk op Dekmantel? Oh jazeker, in 2019 was dat. Het blijft een zalige plaat hoor, eentje met blazers die de haartjes in je nek overeind doen staan, met een hook die onverwacht hard rockt ook. Er gaat al wat heerlijke disco en house aan vooraf, vol samba-drums en Latijns-Amerikaanse fluitjes. Het is meteen hét collectieve extasemoment van deze eerste dag Lentekabinet (naast Amsterdammer Masalo die op dezelfde mainstage even eerder zijn kersverse zomerhit ‘Arcade Heartbeat’ live speelt voor een hossende menigte). En de veelal jonge dansvloer-vladderaars op het festival zal het een worst wezen, maar de longtime Dekmantel/Lentekabinet-bezoeker (ik dus) vindt het toch een wat voor de hand liggende keuze: wéér Palms Trax en The Blessed Madonna als headliners, wéér Ben UFO, Helena Hauff, Job Jobse en Antal als hoofdattracties.
Maar ja, het vijvertje waaruit Dekmantel vist is nu eenmaal niet zo heel erg groot (voor de duidelijkheid: Lentekabinet wordt georganiseerd door Dekmantel, dat in augustus ook altijd een toonaangevend vijfdaags festival neerzet). Want welke dj’s voldoen aan de hoge kwaliteitseisen van Amsterdam’s smaakvolste dance-organisator, én weten genoeg tickets te verkopen om bovenaan het affiche te zetten?
Toch is hier in het Twiske direct duidelijk dat Lentekabinet een fijne opfrisbeurt heeft gehad met ruimte voor wat vrolijke verschijnsels: hier staat een kolderiek spiegelpaleis (zag jij die dragqueens ook in de spiegel?!), daar een lichtgevend reuzenrad, opeens duikt een stel strippers op bij de booth van Kikelomo en DJ Spit. En terwijl de Franse dj Toma Kami op de kleinste stage raps van Travis Scott en Playboi Carti over een waanzinnige bass-plaat legt, staat daarnaast op het veldje een vuurkunstenares met een kroon vol vlammen en twee gloeiende poken die ze stoer over haar benen laat glijden (hoe doe je dat zonder brandwonden?!). Het is nog niet zo’n kermis als Into The Woods, maar ze lijken Dekmantel en Lentekabinet wel degelijk nog wat verder uit elkaar te willen trekken. Dekmantel serieus, internationaal georiënteerd, met ook veel ruimte voor techno. Lentekabinet frivool, een tikkie studentikozer en vol house, disco, en nu ook indiepop?!