Ze cureerde haar eigen stage op Glastonbury, haar Boiler Room ging VIRAAL (maar nu is ze al tien stappen verder) en ze is beste vrienden met Skrillex (draaide ook met hem op Coachella!). Jyoty Singh is de Nederlandse dj-superster die haar thuisland een beetje heeft overgeslagen. Op Lowlands mag het grote Nederlandse publiek dit weekend eindelijk van haar proeven.

Een simpele vraag: hoe gaat-ie? Het antwoord: ‘Ja best goed, eigenlijk. Het gaat met mij altijd goed.’ Stilte. En dan: ‘Gisteren had ik een soort paniekaanval vanuit het niets, dat heb ik één keer per maand. Dan denk ik: “Jyoty, wat ben je aan het doen met je leven? Het slaat nergens op. Je bent egoïstisch muziek aan het maken, je voegt helemaal niks toe aan de gemeenschap.” Dan ga ik helemaal kapot van binnen, moet ik even heel veel huilen, de volgende dag word ik wakker en zie ik een e-mail over iets leuks en dan denk ik: oh ja! Het leven is eigenlijk wel oké.’

Zulke gedachten zijn niet per se heel constructief, weet Jyoty Singh. Maar ja, ze overvallen de 32-jarige van oorsprong Amsterdamse dj toch af en toe. Misschien omdat haar leven zo’n bizarre hogedrukketel was het afgelopen halfjaar. Ze was op tour in Australië, daarna in Azië, daarna vloog ze naar Brazilië om met Skrillex te beginnen aan het album waar ze het al twee jaar over hadden, en daarna had ze in Chicago ‘een soort privé-dingetje met een vriend van me, de rapper Vic Mensa.’

Jyoty

Plotseling naar Coachella met Skrillex

En daarna werd de druk pas echt opgevoerd. ‘Sonny [Skrillex] facetimet me en zegt: “Ik mag het aan niemand vertellen, we hebben 30 minuten geleden een telefoontje gekregen en ik móét dit gewoon aan iemand kwijt, ik heb iemand nodig die me vertelt wat ik moet doen.” Dus ik zeg: “Ja, dan moet je me wel vertellen waar dit over gaat.” “Nou, Frank Ocean pulled out. Ze willen dat Kieran, Fred en ik het gaan doen. Wat denk jij?”’ Jyoty begint te schaterlachen. ‘Ja, gewoon doen natuurlijk. Jij doet dit al 20 jaar, hoezo vraag je mij dit?!’

‘Ik zag zijn ogen al glinsteren. Hij vroeg: “Jij bent deze week toch ook in Amerika? Oké, ik vlieg je naar LA, je moet met mij in Los Angeles aan de nummers uit Brazilië werken, zodat ik ze ’s avonds op Coachella kan draaien en testen.” We hebben de hele nacht aan de nummers van het album gewerkt, de volgende dag zouden we met zijn private jet naar Coachella gaan. Ik kom de studio binnen, en Ty Dolla $ign zit daar! Ik was helemaal van mijn apropos. Sonny zei: “Jij vertelde in Brazilië dat je hem vet lekker vindt, dat je hem nog liever in je slaapkamer zou hebben dan op een nummer. Dus ik heb hem gebeld en overgevlogen, hij komt lekker mee in de privéjet naar Coachella.” Deed-ie alleen om mijn reactie te zien.’ Weer die onweerstaanbare schaterlach. ‘Hahaha!’

De rest is geschiedenis: Skrillex, Fred again.. en Four Tet sluiten het giga-hoofdpodium van Coachella af omdat Frank Ocean lastminute cancelt. ‘Het voelde als 100 miljoen man die daar stonden voor de stage, en opeens draaien ze míjn nummer, met míj́n stem. Dat was zó bizar.’ Alsof het gekkenhuis nog niet compleet is, doen Skrillex en Jyoty even later op de afterparty ook nog een spontane b2b-dj-set. Gekkenhuis, en een dag later zal Jyoty weer naar Amsterdam vliegen om een surprise set te doen op Koningsdag en te draaien op The Warehouse Project in Rotterdam. ‘Mijn manager zei toen tegen me: “Dit is hoe jouw komende jaren eruit gaan zien, dus wen er maar aan.”’ Flinke hap adem. ‘Het is sindsdien ook niet meer anders geweest.’

(tekst gaat verder na de video)

Een identiteitscrisis in Amsterdam

Aangenaam. Dit is Jyoty Singh (32), opgegroeid in Geuzenveld, Amsterdam, maar al jarenlang woonachtig in Londen. Ze cureerde een eigen stage op Glastonbury met o.a. Lil Silva en SBTRKT op de line-up. Ze heeft een goedlopende radioshow op Rinse.FM. Ze stond op de cover van Mixmag, verkocht Paradiso vorig jaar op eigen kracht uit en heeft een dikke VS-tour in de planning staan. Ze deed een BBC Radio 1-Essential Mix die een goede indruk geeft van haar sets: edits van K-liber, Kendrick Lamar en Aaliyah geparkeerd tussen diep wobbelende bassen en vooruitstrevende house, nasty Braziliaanse grooves tussen bubbling-remixes van hiphop-bangers.

Een heerlijke wervelwind van enthousiasme. Achter de draaitafels, op social media en ook in gesprek. ‘Hoe mijn jeugd was? Best wel typisch voor een kind van een immigrantenfamilie in een superliberale stad. Een identiteitscrisis for life! Mijn ouders waren, als ik er nu op terugkijk, niet eens zo heel streng, maar wel vergeleken met alle Nederlandse vrienden en vriendinnen. Dus heel veel roken, en parfum spuiten voordat je thuiskomt. Zeggen dat je bij iemand slaapt terwijl je in de Escape staat op donderdagavond, Gregor Salto checken. Stiekem een verkering, die niet thuis mag komen. Veel te jong naar Paradiso, naar de Melkweg. Een fake ID. Tegelijkertijd ging het fucking goed op school, altijd negens en tienen, terwijl ik de hele tijd knetterstoned was.’

In die tijd was ze een hiphopkid. ‘Ik ging werken in sneakerwinkel Sub Zero, daar kwamen veel artiesten binnenvallen. Pharrell bijvoorbeeld. Zo kwamen we altijd binnen bij concerten die uitverkocht waren, we werden overal uitgenodigd. Collega’s vroegen: er is een feestje bij Paradiso. Het is geen hiphop, maar wil je mee? Dat was dus Oi. Dan denk je: oh mijn god, wat is dit? Dan hoor je Rusko, Benga, en zijn project Magnetic Man. Zo kwam ik de elektronische wereld binnenrollen, met garage, dubstep en grime.’ Altijd al was ze hyperambitieus: ze studeerde en jongleerde met allerlei baantjes, in de sneakerwinkel en óók nog bij castingbureau bij A Million Faces. Grinnikend: ‘Ik heb de allereerste serie van Oh Oh Cherso gecast. En de allereerste Nederlandse Bachelor.’

Vrijheid vinden in Londen

Op haar 22ste besloot ze naar Londen te verhuizen. ‘Om fucking geschiedenis te gaan studeren, zogenaamd. Maar ik ging eigenlijk voor de vrijheid, ik wilde weg bij mijn ouders, ergens naartoe waar ik mezelf kon ontdekken, maar ook weer niet té ver weg. Ik ben van de een op de andere dag verhuisd, en ik had een bijbaantje nodig.’ Zo belandde ze bij The Nest, een hele kleine club in Dalston met de capaciteit van 250 man. ‘Van god los, was het. Een donkere kelder, veel te heet, we propten die tent veel te vol, en voor veel internationale headline-acts was het hun allereerste show. Disclosure bijvoorbeeld. Maar ook Future. Ja, de rapper. Hij verkocht al hele grote zalen uit in Amerika, zijn allereerste show in Londen was op een woensdagavond in The Nest. Little Simz, die was toen pas een jaar of 18, stond in het voorprogramma.’ Ze werd er al gauw de doorbitch, die extreem belangrijk is voor een club. Ze zorgt dat de sfeer binnen goed is, dat mensen die binnenkomen zich op hun gemak voelen, maar ook weer niet teveel op hun gemak voelen, ze leest het publiek al aan de deur zoals de dj dat later in de zaal zal doen. ‘Er zijn zoveel mensen die ik al ken uit die tijd. Het heeft me echt geholpen, zoveel mensen wilden mij zien wínnen.’

Via een collega bij The Nest werd ze presentator van een radioshow op Rinse.FM. Aanvankelijk moest ze de muziek draaien die de playlistsamenstellers voor haar uitkozen, maar al gauw kreeg ze een specialistische show waar ze helemaal haar eigen ding kon doen (en interviews deed met artiesten als Cardi B en Robert Glasper!). En ze belandde bij Boiler Room: eerst aan de deur, later als host die de dj’s effe aankondigt, en daarna ook nog als programmeur die wereldwijd de dj’s zou gaan boeken. ‘Ik heb zelfs nog Carista’s eerste Boiler Room geboekt voor Appelsap, toen ze nog hiphop-dj was!’

Het was nooit haar plan om dj te worden. Echt niet! ‘Ik durfde er niet eens over te dromen. Het gebeurde gewoon. Er kwamen door de radioshow op Rinse.FM op een gegeven moment zoveel booking requests binnen dat ik wel móést. Dat was zes jaar geleden.’

(tekst gaat verder na de foto)

Jyoty op The Warehouse Project

Een virale Boiler Room

Twee jaar later deed ze haar eerste eigen Boiler Room-set tijdens het Notting Hill Carnival, die in lockdown zelfs keihard viraal ging via Tiktok en inmiddels bijna 3 miljoen (!) views heeft op YouTube. ‘Ik zat een keer in een meeting bij TikTok, ze zeiden: “Dat virale Boiler Room-moment is een van de katalysators geweest die zorgden dat mashups nu helemaal een ding zijn.” Sorry! Ik voel me wel een beetje schuldig dat die edit-scene nu supercommercieel is geworden, ik ben die wereld helemaal uit gesprongen om maar te grijpen naar alles wat een beetje herkenbaar is.'

Ook dubstep-gigant en onwaarschijnlijk EDM-superster Skrillex ontdekte Jyoty in 2019 via die Boiler Room, en begon haar te volgen op Instagram. ‘Hij heeft zulke diehard fans dat mijn manager mails kreeg: “Hey, Skrillex volgt jouw artiest, ik heb fanart van hem gemaakt, kan zij het naar hem doorsturen?” Best scary. Op een dag heb ik hem maar gewoon geDM’t: “Why the fuck do you follow me?” Hij stuurde meteen zo’n bericht terug: “Oh my god, I love you and I’m obsessed, je bent zo tof, de muziek die je draait, ik wil ook die kant op!” Ik maak geen grap, een paar uur later was ik naar de allereerste editie van Dialed In, een South Asian electronic festival in Londen. Ik kom daar aan, heb mijn jas nog aan, ik word op mijn schouder getikt, en hij staat daar! We hebben die hele dag samen doorgebracht, ben naar zijn appartement meegegaan en heb tot zes uur in de ochtend over muziek gepraat. Ik had hem die nacht verteld: “Ik wil stiekem de A&R-kant op.” Hij is dat nooit vergeten, we zijn bevriend geraakt, altijd hangen, bellen, facetimen, en eind vorig jaar zei hij: “Ik wil dat je mijn volgende album A&R’t. We gaan er in februari aan beginnen.’

‘Hij neemt me serieus, en gooit me telkens in het diepe. Als ik iets niet durf, zegt hij: “Je kán gewoon produceren, je moet fouten durven maken.” Ik krijg crashcourses in allerlei dingen. En tegelijkertijd is hij ook heel nerveus wanneer we samen draaien. Dan zegt-ie: “Oh ja, dan ga je naar die lagere tempo’s, dat kan ik niet! Maar ik wil wel dat je dat doet, you push me to be uncomfortable!” Hahaha, je bent fokking Skrillex! Het is ook heel inspirerend om te zien dat hij heel succesvol is, maar nu eigenlijk terug wil naar de underground, omdat hij weet dat daar de liefde en de spanning zit.’

Jyoty

Dertigplussers op de dansvloer

In november 2022 organiseerde ze haar eigen Homegrown-feest in de grote zaal van Paradiso (waar Skrillex én Chuckie verrassingsoptredens deden), vorig jaar draaide ze ook al op Lowlands in de Haçiënda-feesttent, maar het grote Nederlandse publiek moet nog kennis met haar maken. Dat zal dit weekend gebeuren, wanneer ze primetime in de veel grotere India-tent op Lowlands mag draaien. ‘Ik ga gewoon zestig minuten knallen, denk ik!’

Vaak richt ze zich voor haar eigen feesten op een wat ouder publiek, en bedankt ze op Instagram júíst de mensen die een oppas moesten regelen, die hun strakke levensritme overhoop halen om ver na volwassenmensenbedtijd nog te staan dansen op de platen van Jyoty. ‘Waarom ik hen specifiek toespreek?’ Lachend: ‘Omdat jonge mensen gewoon fucking vervelend zijn!’ Knipoog. ‘Nee hoor, maar wanneer je in een tent staat vol jonge mensen, word je geconfronteerd met je eigen leeftijd. Ik word deze maand 33, ik heb een boel oudere vrienden die ook gewoon willen uitgaan, maar je wil níét het gevoel hebben dat je daar niet hóórt te zijn. Als je een muziekliefhebber bent, hoort daar geen leeftijd aan vast te zitten. En… dertigplussers willen af en toe gewoon even rustig chillen, even de ogen dicht doen, dat vind ik ook fijn als ik een set draai. Als ik zie hoe de ogen gaan glinsteren van sommige mensen wanneer ik Cashmere Cat draai? Of HudMo, of Lunice? Die tracks vormden écht een belangrijk moment in de muziekwereld. Als ik het draai, vind ik het fijn als ik oogcontact kan maken met iemand die het snapt, die er in die tijd ook bij was.’

Ze komt nog een keertje terug op die paniekaanvallen. ‘Soms denk ik: ohhh, de iconen waar ik tegenop kijk hadden 10, 15 of 20 jaar voordat ze zo doorbraken. Wij zitten in de nieuwe generatie, gaat alles niet te snel? Maar nee, ik ben er ook wel klaar voor.’ De keiharde werkethiek heeft ze van haar ouders, zegt ze. ‘Zij werken ook nog steeds allebei zeven dagen in de week, terwijl dat eigenlijk helemaal niet meer hoeft. Die immigrantenhouding zit iets te diep in mij, denk ik. En ik hóú ook van chaos en hectiek. I feel alive!’

meer lowlands