Cool: sinds 2020 runt Martyn via Patreon een mentorprogramma, waarin hij artiesten zowel beter leert produceren als ze wijze lessen leert over de muziekindustrie. Ondertussen is dat gigantisch uit de hand is gelopen: hij begeleidt zo’n 12-15 artiesten intensief, maar in de groepsessies zijn al een paar honderd(!) aangeschoven.
Ik heb het idee dat je best wel actief bouwt aan de volgende generatie. Op welk punt in je carrière sta je?
‘Ik deed altijd al een miljoen dingen tegelijk: én dj, én producer, én labeleigenaar, én organiseerde feesten, want op één ding leunen is niet houdbaar, in deze wereld is dat vragen om een burn-out. Alleen maar touren, daar word je ook niet gelukkig van, kan ik je wel vertellen. Er was een tijd dat ik rond oktober steevast een mental breakdown had: ik reisde zoooveel, draaide heel veel, ik sliep slecht, m’n gezondheid trok het niet zo. [Zijn album uit 2018 schreef hij na een hartaanval wegens een hartritmestoornis.] Vervolgens zat ik twee maanden depressief thuis, laadde me op… en dan begon het weer van voor af aan. Daarin kun je niet oud worden, weet je wel?’
‘Zo kwam ik ook op het idee voor een mentorprogramma: andere artiesten begeleiden zodat zij de dingen kunnen doen die ik heb gedaan, of misschien nog wel een stapje verder. Best een fijne periode in m’n carrière: ik doe hele mooie gigs, maak de muziek die ik wil en elke dag spreek ik jonge, geïnspireerde mensen die samen toffe dingen willen doen. En ik ben een stuk gelukkiger zo.’
‘Er zitten artiesten tussen die het klassieke Resident Advisor dj-pad willen afgaan, maar ook mensen die helemaal niks met de muziekindustrie te maken hebben. Een jongen bijvoorbeeld maakt muziek voor ballet, hij werkt met dansers en bouwt zijn eigen installaties. Dat is interessant, genoeg nieuwe artiesten begrijpen dat Spotify het niet voor hen gaat worden en dat er meer interessante wegen zijn als muzikant en kunstenaar, en dat je daar ook sustainably van kunt leven.’
Underground dance wordt steeds groter, er zijn steeds meer coole dancelabels die deals hebben met Sony en Universal. Niks mis mee, maar die kunnen wel veel meer kracht achter een release zetten om bijvoorbeeld in playlists terecht te komen. Het lijkt me best intimiderend voor het type underground producer waar jij mee werkt en begeleidt: ok, hoe de fuck moet ik hier tussen komen met m’n release op een klein labeltje?!
'Spotify lijkt de enige optie om muziek de wereld in te brengen, omdat het zo groot is. Maar Spotify playlists zijn de nieuwe Top 40. Stel je voor dat in de jaren zeventig ELKE muzikant, elke band, elke zanger in welk genre dan ook allemaal proberen om in die toplijst te komen. Elke punkband, elke folkzanger, dát is waar we het over hebben. Da’s toch absurd?’
‘Denk aan wat er in de jaren zeventig met punk gebeurde: een eco-systeem dat niks met de Top 40 te maken had, gewoon een netwerk van punkbandjes die hun eigen T-shirtjes drukten, zines verkochten, feestjes gaven en een eigen circuit hadden om in te touren: kraakpanden, de oude Doornroosje en Burgerweeshuis. Die konden daarin redelijk bedruipen, en die hoefden nooit over Spotify na te denken, weet je wel. Maar als je dat nu wilt proberen, dan gaat het eigenlijk niet zonder Spotify.’
‘Dát is iets wat ik in mijn mentorprogramma bespreek: hoe creëeren wij onze eigen eco-systeempjes van eigen scenes, waarin je kunt samenwerken, evenementen geven en waarin het geld rond stroomt. Dan krijg je hele interessante clubjes mensen die gewoon kunnen leven van wat ze doen zonder ooit met Beyoncé te hoeven concurreren. Mijn mentorprogramma is precies dat. Gewoon een community van artiesten die samenwerken, mensen die elkaar kunnen helpen en bedruipen, samen op compilaties staan en weer samenwerken met gevestigde artiesten. Uiteindelijk valt het voor mij allemaal onder de koepel van 3024. Soms denk ik: mijn god, wat heb ik me op de hals gehaald? Maar ik haal er ook superveel energie uit. Soms zie ik tijdens een mentorsessie bij iemand het licht aangaan: hey, dit is precies wat ik nodig had!’
Over mentoren: welke les heeft Four Tet je ooit meegegeven?
‘Dat de kunst altijd eerst komt, dáárna vind je wel een manier om die aan de man te brengen. Zodra het de andere kant op gaat, gaat het mis. En dat je moet leren relativeren. Dat je dingen moet doen omdat ze leuk zijn en goed voelen. Ik draaide een keer een grote show voor zesduizend man in New York City. Anthony Naples en ik moesten opwarmen en Four Tet deed een liveshow. Voor de show zeiden ik en Anthony tijdens het diner: shit, wat moeten we draaien om op te warmen?! Er zijn zoveel mensen! Toen zei hij: doe gewoon je allermoeilijkste shit, zodat bijna iedereen weg wil lopen, en dan gooi ik er een laagje van mijn zoete folktronica eroverheen en is iedereen weer blij. Hahaha.'