Met de voltooiing van een volle week Songfestival is het Fieldlab traject min of meer ten einde. In ongeveer drie maanden onderzocht een team van wetenschappers op verschillende manier de bezoekers op 24 evenementen in het hele land, van zakelijke congressen tot voetbalwedstrijden tot dance festivals. Het doel: onderzoeken of de 1,5 meter regel, die als een molensteen om de evenementensector hangt, ingeruild kan worden voor andere maatregelen, zoals vooraf testen en het ontvangen van publiek in bubbels. Dat kan, zegt Bas Kolen van de TU Delft, die een risicomodel maakte. ‘In eerste instantie werd gedacht dat thuis blijven het veiligst is. Dat is misschien zo als je alleen op de bank zit, maar niet als je bezoek ontvangt. Op je werk loop je meer risico dan getest op evenementen.’
Hoofdonderzoeker en OMT-lid Andreas Voss ging donderdagmiddag pal achter het wetenschappelijke gehalte van de Fieldlabs staan. Er was de laatste weken felle kritiek van collega-wetenschappers, onder meer met een open brief die door meer dan 300 critici ondertekend werd. Die wezen er onder meer op dat Fieldlab zijn resultaten niet in papers publiceert, waardoor het onderzoek moeilijk controleerbaar is. De innige samenwerking met de evenementensector wekt bovendien de indruk dat koste wat kost naar een gewenst resultaat toegewerkt wordt. En dan die opschaling. Is het nu wel nodig en ethisch verantwoord om van 500 bezoekers op te schalen naar 10.000 lallende feestgangers, midden in een pandemie? ‘Ik zou ook kritiek hebben als ik slecht geïnformeerd was’, sneerde Voss. ‘Maar wij hebben webinars gegeven, rapporten aan de politiek overhandig, we hebben nu al meer gepubliceerd dan enige andere wetenschapper in een jaar gedaan zou hebben. Maar het is toegepast onderzoek, de publicaties komen er nog aan. En we zijn nog niet eens klaar met het onderzoek.’
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?