Grote kans dat je de flamboyante videoclip ‘Up’ van Cardi B hebt gezien (hij is in een krappe week tijd al 32 miljoen keer bekeken), en grote kans dat één scène je nog het meest is bijgebleven: de Amerikaanse rapper ligt in een verder spierwitte ruimte op een glazen tafeltje tussen de flessen champagne, gekleed in een futuristische, transparante… nou ja, is het een outfit? Is het een soort harnas? Het lijkt wel of er een golf van plastic op het lichaam van Cardi B is kapotgeslagen, het werk is met niets te vergelijken en zo uitgesproken dat je waarschijnlijk nog niet eens is opgevallen dat er onder dat glazen tafeltje ook nog een naakte man ligt.
‘Een echte naam hebben mijn ontwerpen niet, maar ik noem het draagbare sculpturen’, vertelt Esmay Wagemans zelf, de 28-jarige kunstenaar die de outfit voor Cardi B maakte in haar atelier in Amsterdam. Ergens in december kreeg ze om één uur ’s nachts een mailtje binnen vanuit de VS: Cardi B wilde een speciaal door Wagemans ontworpen look voor een nieuwe videoclip. Wagemans lag bijna te slapen, maar haar vriend zei al: ‘Je moet nú bellen!’ Want, weet Wagemans, dit soort artiesten wil snel schakelen en niet te lang wachten. Reageer je pas een dag later? Dan is je kans verkeken. Dus kreeg Wagemans direct die nacht de hoofdstylist van Cardi B aan de lijn. ‘We willen een transparante scene met een glazen tafel, en Cardi dacht meteen aan jouw werk’, wist die te melden.
Wagemans: ‘Dat vond ik natuurlijk geweldig om te horen. Vaak komen stylisten met 101 outfits aan op de set en is het nog maar afwachten of jouw werk gebruikt gaat worden. Dit ging heel anders. En ze wisten meteen ontzettend goed wat ze wilden: een torso en stukken voor haar benen. Ik kreeg zo’n beetje alle maten doorgestuurd die je maar van een lichaam kunt opmeten. Van daaruit ben ik haar lichaamsdelen gaan boetseren om het op maat te krijgen, continu met een meetlintje ernaast, en zo heb ik vervolgens met thermoplastic het werk gemaakt.’