De stembus van de Song van het Jaar 2020 is nu ruim een week geopend. Maar wat zijn uit die stemlijst de verrassende nieuwkomers? Welke acts beleefden dit jaar hun doorbraak en wie speelden zichzelf voor het eerst in de kijker? Dit zijn onze twaalf favorieten.

Stem op de Song van het Jaar 2020

Welk nummer moet volgens jou de geschiedenisboeken en het collectieve geheugen in? Welke instant classic moet de nieuwe 3voor12 Song van het Jaar worden? Vanaf nu kun je antwoord geven op al die vragen door je stem uit te brengen op tien favorieten. De hele keuzelijst is hier te beluisteren via Spotify. 

BRENG HIER JE STEM UIT

Arlo Parks

Tja, de populaire popsterren van nu zijn niet per se de typische popiejopies. Het zijn nu eerder de weirdo’s en de misfits die de sier maken. Arlo Parks is er ook zo-eentje: een jonge twintiger die altijd net te veel naar emo luisterde om echt cool te zijn, en haar mensen vond in de Londense spoken word scene. Met haar poëtische popliedjes draagt ze het uit dat het oké is om buiten de boot te vallen, en steekt ze bovendien jonge mensen met mental health issues een hart onder de riem. 

beabadoobee

Van Tiktok-superster tot grungerocker: de Filipijns-Britse zangeres Beatrice Laus (geboren in 2000) brak door zoals dat tegenwoordig gaat, met een piepkort fragmentje op Tiktok dat een dikke 10 miljard (!) plays pakte op het social medium dat een raadsel is voor iedereen boven de 20. Tja, beabadoobee zelf is er eigenlijk ook al te oud voor, en heeft in haar muziek zelfs nostalgie naar de jaren negentig. Dus haar (uitstekende!) debuutalbum druipt van de teenage angst, je hoort er grungeliedjes met knipoogjes naar The Pixies, The Flaming Lips en Stephen Malkmus.

Het Engelse Black Country, New Road is niet een van de zoveelste post-punk-bands die de Noordzee oversteken. Hier is echt iets anders aan de hand, iets groters, oncontroleerbaar. De songs zijn lang, ze schuren niet een beetje maar vliegen gewoon schaamteloos uit de bocht. De overstuurde sax solo’s zijn precies wat je nergens anders hoort. En verdomd, dan zit de dochter van Underworld’s Karl Hyde er ook nog in. Wel een band die het best tot zijn recht komt op het podium, dus hopelijk nog vers in 2021.

‘Is dat nou Amy Winehouse?’ Tja, het is niet de minste waar de Britse zangeres mee wordt vergeleken. Niet alleen vanwege die karakteristieke, rauwige stem, maar ook omdat ze de retro popliedjes to match heeft. Haar repertoire is jazzy en zwoel op een subtiele wijze. Oké, oké, van subtiliteit is nauwelijks sprake op haar grootste radiohit van het jaar ‘Stop This Flame’, maar die Adele-esque single vat haar ambities wel zo’n beetje samen. Deze vlam is niet meer te doven. 

Nieuwkomer, nieuwkomer, Elias Mazian kennen we natuurlijk al een paar jaar. Hij was resident dj in de School en daarvoor zelfs al in Trouw. Maar dat hij kon zingen, dat wisten we nog niet. De EP die hij dit jaar uitbracht is dan ook helemaal niet bedoeld voor de dansvloer – die is er verdomme toch niet – maar de liefde voor de nacht druipt er wel vanaf. Zwervend door de gangen van de nacht is hij op zoek naar liefde. Lees hier het interview met Elias Mazian.

Opeens was ze er, de 18-jarige Froukje Veenstra. Haar debuutsingle ‘Groter Dan Ik’, gewoon zonder plan in eigen beheer uitgebracht, ging begin januari viraal. We kregen de ene na de andere request binnen in 3voor12 Radio, iedereen van Daniël Lohues tot Naaz bleek fan en ook vrienden appten de track van alle kanten door. Het refrein is duidelijk geïnspireerd door Eefje de Visser, maar dan met een wat lompere housebeat eronder en daartussen raps over de klimaatproblematiek. ‘Happy new year, de wereld staat in de fik en ik zou het willen blussen maar het vuur is groter dan ik.’ Pffff, dat klinkt driekwart jaar nog actueler dan ten tijden van de release. Inmiddels is Froukje twee sterke singles en een platendeal bij Top Notch verder, maar eigenlijk moet het nog beginnen voor de jonge zangeres.

Goldband

Klinkt als: de liefdesbaby van De Jeugd van Tegenwoordig en het Goede Doel, ten vondeling gelegd in Den Haag en ergens opgegroeid tussen PIP Den Haag en de bouwmarkt. De drie heren van de Goldband zijn trouwens van wel meer markten thuis. Ze speelden zich in de kijker met feestanthems voor de festivalvelden, maar de afgelopen tijd waren het juist hun radio-fähige popliedjes waar ze de tongen mee losmaakten.  

Hij was al de king of drill in Engeland, maar met de mixtape GANG liet Headie One uit Londen een nieuwe kant zien: melancholisch, introspectief en worstelend met de perceptie van drill in Engeland. Dat werd nog eens onderstreept door de clubby leftfield producties van Fred Again (protegé van Brian Eno) en features van Sampha en FKA twigs. 

Het grote mysterie SAULT: wie of wat schuilt er achter deze act, die in twee jaar tijd vier steengoede albums uitbracht? Nou, vooral Dean 'Inflo' Josiah, zo lijkt het, een producer en songwriter die eerder werkte met Little Simz en Michael Kiwanuka. Samen met een aantal terugkerende vocalisten maakte hij een broeierig, opzwepend, sensueel en soms zelfs ronduit revolutionair pakket aan songs. Dit is het begin van een groot verhaal, zo lijkt het.

De cover van sor’s laatste tape spreekt al boekdelen, toch? Daar staat–ie als een kwaadaardige professor experimenten uit te voeren. Want zo is de Amsterdamse rapper/producer: altijd op zoek naar nieuwe geluiden, explosieve kruisingen en chemische reacties die we nog niet voor mogelijk hielden. Dus hoor je tracks die wel drie keer van beats switchen, sensuele 2-step en een stem die je uit duizenden herkent.

Terwijl Meghan Thee Stallion en Cardi B zegevieren in de hitlijsten, staat er een hele golf aan coole alternatieve rappers aan de poorten te rammelen. Van Rico Nasty tot Bree Runway tot Tkay Maidza, het zijn muzikale veelvraten die vrolijk tussen genres hoppen en zich net zo goed door nu-metal laten inspireren als door MIssy Elliott. Tkay Maidza is op dit moment onze favoriet, een Australisch-Zimbabwaanse die een uitstekende titel voor haar laatste plaat uitkoos: Last Year Was Weird, Vol. 2.

Syd Minsky-Sargeant is zo’n bijdehand pikkie van 19 dat denkt te weten hoe de wereld in elkaar zit. Hij zal er nog wel een keer achter komen dat het toch allemaal weer anders is, maar voorlopig laven we ons aan zijn branie. Vol vuur zingt hij over verveling en frustratie in een Noord-Engels gat. Als een waar kind van het internet-tijdperk plukt hij invloeden uit allerlei hoeken, en toch voelt zijn elektronische punk als een coherent geheel. 

Het Song van het Jaar 2020

Wat was dé Song van het Jaar 2019? Welk nummer luisterde jij eindeloos op repeat? Welk liedje was het mooist, het meest bijzonder of het moeilijkst te ontwijken? Stem nu op de song die jouw muzikale jaar heeft gemaakt. Stemmen doe je hier! 

Helaas geen Song van het Jaar-festival dit jaar, maar wél een grote marathonuitzending op NPO 3FM op vrijdag 4 december van 15:00 tot 00:00.

Meer Song van het Jaar