Het begint met een gratis release. Je gaat 4.000 vinyls weggeven. Dat moet je echt even uitleggen.
‘Nou, dan moeten we even terug naar de community. Zij hebben veel invloed gehad op de muziek. Er zijn mensen die feedback gegeven hebben, artwork ontworpen, een band ontwikkeld met de muziek. Ik kan het niet meer los zien van de groep mensen waarmee ik dit jaar doorgebracht heb. Ik dacht eerst nog aan een soort pay what you want systeem, maar ik wil gewoon dat ze het hebben.’
Betekent dat dat je het uit je eigen zak betaalt? Dat is toch idioot?
‘Ja, dat is het wel, maar ik meen het heel serieus. Ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen. Het is een token of gratitude. Ik denk dat ik zonder deze periode sowieso nog niet toe zou zijn geweest aan een release.’
Maar wat kost dat geintje je dan?
‘Ehm, te veel. Het persen van die platen kost iets van vier euro per stuk, dus ik denk dat ik er zo’n 15.000, 20.000 euro aan kwijt ben. Eigenlijk was dat het budget voor de komende platen. Maar dan doen we de komende platen wel een kickstarter.’
Ik vind dit een mindfuck, hoor. Ik bedoel: mensen die je proces trouw volgen, zullen vast ook wel in je willen investeren.
‘Haha, ja het is financieel een belachelijke move, zeker in een jaar dat ik ook langzaam het einde van mijn buffer in zicht zie komen. Ik heb ook veel mensen gesproken die hun baan verloren hebben. En een van de mensen in de community vertelde dat hij elke dag de bedden in het ziekenhuis verschoont terwijl hij naar mijn stream luistert. Het heeft echt een soort muur weggebroken, en daarom moet je dit ook niet zien als een business move.’
Hoe kijk je terug op die afgelopen jaren? Je begon aan een nieuw apparaat, waar je nog nooit een toon uit gekregen had, en binnen korte tijd stond je op alle belangrijke plekken.
‘Fucking bizar. Ik vind het heel vet hoe dat is gegaan. Alle live-verzoeken in het begin kwamen voort uit mijn streams. En ik ben gaan streamen in een tijd dat ik echt geen idee had wat ik deed. Het waren gewoon studiorepetities, er zat geen idee achter. Om eerlijk te zijn: ik heb helemaal geen techno-achtergrond. Alles wat ik wist over elektronische muziek kwam via Boemklatsch. Sjam Sjamsoedin nam me wel eens mee naar de Berghain, en dat was dan feest. Maar dat was dan ook alles wat ik erover wist. Ik heb ook heel vaak moeten vragen: waar gaan we heen, wat is dit, is dit een goed idee? Het was een heel andere wereld dan ik gewend was. De grote popfestivals zijn een soort statige instanties, en nu ineens kwam ik in een warehouse waar vijf stacks speakers aan elkaar geknoopt waren en de promotor al sinds gisteravond aan het indrinken was. Een totaal andere energie dan ik gewend was, maar wel een waar het echt ging om de muziek.’
Bij Kyteman kon je vrij goed aanwijzen wat de key momenten waren: De Helling, Noorderslag, Lowlands, HMH. Wat waren nu de sleutelmomenten?
‘De dag dat ik in de Media Markt twee Logitech camera’s gekocht heb. De eerste keer Awakenings. En de eerste keer Berghain. Fucking hell, dat was een haast religieuze ervaring.’
Hoe ging dat?
‘Ik was uitgenodigd door Ben Klock op een Klockworks-avond. Mijn spullen pasten niet in de dj booth, dus ze hadden achterin de zaal twee podiumprakken neergezet waarop ik kon staan. Het begon al bij de soundcheck. Die geluidsman vroeg of er iets mis wat met mijn geluid, omdat het niet hard genoeg was, terwijl ik al met 103 dB aan het rammen was. Het eindigde in alles wat je je voorstelt bij een donkere, gore technobunker. Ik heb daar nu vier keer gespeeld, het is elke keer weer een ‘fuck yeah moment’.’
Het zou toch bizar zijn als al dat soort plekken nu verdwijnen. Het zou zomaar kunnen.
‘Ik vind het fucking scary, echt heel eng. En elke keer als het ter sprake komt, wordt de discussie gereduceerd tot: ja ja, wij hebben ook wel weer zin in een feestje. Ja, er is een situatie die we heel erg serieus moeten nemen, en dat doen de clubs ook. Maar ondertussen zijn zelfs giganten als Mojo hun personeel aan het ontslaan. Kun je nagaan wat dat voor kleine clubs betekent? De cultuursector is doodsbang om er iets over te zeggen, want voor je het weet zitten we weer in een links-hobby-discussie.’
Je gaat wel weer wat proberen: Etmaal, een evenement in TivoliVredenburg dat eigenlijk 24 uur zou moeten duren, maar door de nieuwe regels geknipt is in twee delen van 12 uur. Je gaat daar bijvoorbeeld optreden met Speedy J. Wordt dat niet heel frusterend voor het publiek? Dat je eigenlijk op wilt springen en dansen?
‘Het is best grappig hoe dat gaat. Ik heb met Jochem al een paar shows gedaan. Daar zitten soms best heftige passages in, maar de context is veranderd. Het is nu een concert waar je zittend naar luistert. Het is meer een soort intense actiefilm, en in plaats van op te willen springen drukken de intense stukken je verder in je stoel. Fuck yeah!’
Dat zou ook kunnen leiden tot een herwaardering van de techno live-set. Barker – die ook op jouw programma staat – heeft zich daar wel eens over uitgesproken. Hij zegt: live-sets worden ondergewaardeerd en onderbetaald, ze worden gezien als een hinderlijke onderbreking van een dansavond, terwijl daar toch echt een artiest zijn eigen werk staat uit te voeren.
‘Ja, daar heeft hij gelijk in. Het valt me op dat het publiek in deze lockdownsituatie open staat voor een andere spanningsboog. De eerste show was ik nog heel bang om gas te geven, maar dat hoeft helemaal niet. Het begint al steeds meer op een afslag te lijken naar een ander ding. Een eigen niche die leunt op jazz. Livesets zijn ook veel geschikter voor streams. In een club kun je niet op tegen de vooraf opgenomen drops, dat is allemaal perfect op plaat, maar live op een stream kun je veel beter een spanningsboog creëren dan een dj dat kan.’
Ik heb wel eens een live-set gezien van Carl Craig, die een of ander alias uit de jaren negentig had afgestoft. Een unieke set dus, en dan staat er zo’n jongen naast je te roepen om de kick. Maar ja, als je pil net in kickt wil je dat natuurlijk ook gewoon.
‘Haha ja, ik heb datzelfde gezien, maar dan meer bedoeld als: verlos ons. Dat was bij een optreden van The Orb, jaren geleden op Sziget. Ze speelden letterlijk 55 minuten alleen maar opbouw, nul kick. Een uur lang luisteren: waar gaat dit heen? Het is echt tof om iemand te zien spelen en je dat de hele tijd af te vragen: waar gaat het heen? Je kunt toch niet dansen, ga maar luisteren!’