Ruimte, dat is het grootste probleem dat de popsector heeft als concerten straks daadwerkelijk moeten plaatsvinden in die anderhalve meter samenleving. Probeer je maar eens voor te stellen hoe je je jas ophangt bij Paradiso, hoe de barvrouw vijf bier aftikt op een smetvrij scherm, hoe de roadies backstage spullen klaar zetten, hoe de artiest langs het smalle trappetje omhoog gaat. Dat kan praktisch gezien helemaal niet. Maar als ze ergens wél die ruimte hebben, is het in AFAS Live, de concertzaal voor 6.000 bezoekers aan de ArenA Boulevard. Het vormt samen met Ziggo Dome en Johan Cruyff ArenA de drie-eenheid van de grote shows in Amsterdam. Hoe kijkt AFAS Live-directeur Brigitte de Winter aan tegen een anderhalve meter protocol?
‘Weet je, wat wij ontzettend belangrijk vinden, is dat de goede vibe terugkomt bij iedereen. Nu de festivals te horen kregen dat ze definitief niet door mogen gaan, zitten ook heel wat artiesten thuis. Wat nu? Ik denk dat het voor de branche belangrijk is om de promoter, de artiest en de fan iets te bieden. 6.000 mensen in onze zaal kan niet, maar we zijn achter de schermen ontzettend druk aan het tekenen. De plannen liggen er, komende week gaan we het daadwerkelijk neerzetten in de zaal, om te kijken of het past. Ja, dan schaal je een heel stuk terug, maar het is belangrijk om weer te starten.’
De anderhalve meter samenleving en popmuziek, gaat dat samen? Niet echt natuurlijk. Een business die gestoeld is op grote samenkomsten van mensen, en waar ook nog eens reizende artiesten aan te pas komen, vergeet het maar. Toch wil Brigitte de Winter, directeur van AFAS Live, niet opgeven. De Amsterdamse zaal test momenteel een invulling met minimale capaciteit. ‘We moeten de goede vibe terug brengen.’
Er is dus al een plan met bankjes die op gepaste afstand van elkaar staan?
‘We zijn alle mogelijk scenario’s aan het uitwerken, ja. Het zal sowieso seated zijn, met zijn allen staan kan echt nog niet. In principe gaan we er vanuit dat iedereen met een partner komt, dus je tekent ‘tweetjes’ in. We maken ook een family versie, waarbij we ervan uitgaan dat een of twee ouders met twee kinderen komen. In het slechtste scenario zou onze capaciteit 500 zijn, met iets meer versoepeling misschien 1.500. Dat is een schijntje, maar het kan wel. Je zou ook kunnen werken met tijdslots en per dag twee of drie concerten kunnen geven. Natuurlijk rekenen we er dan op dat de bezoeker zich netjes aan de regels houdt. Iedereen zal moeten inleveren, maar laten we er vooral voor zorgen dat er weer een artiest op het podium staat.’
500 tot 1.500 bezoekers. Kost het dan niet meer geld dan er binnenkomt om je deuren te openen? Normaal gesproken ben je dan vele duizenden euro’s verder bij een zaal als AFAS Live.
‘Dat weten we op dit moment nog niet. We zitten nu in de ‘laten we het gewoon doen’-fase. Van daaruit kijken we verder. Het is onze plicht als venue om dit te doen, en misschien kun je met een mooie serie veel Nederlandse artiesten een plek geven.’
Ik zag van de week een protocol voor heropening van de horeca langs komen waar gewezen werd op het feit dat horeca die open gaan mogelijk niet meer in aanmerking komen voor steunmaatregelen, ondanks dat ze door beperkingen onmogelijk al hun kosten kunnen dekken. Dat moet goed geregeld worden, lijkt me.
‘Zeker, dat klopt. Je moet achter de schermen alles uitzoeken, zodat we weten waar we staan en wat kan. Aan de andere kant: wanneer er voor iedereen geld bij moet heeft het geen zin.’
Wat ik ook opmaak uit wat je zegt: we verwachten niet van de ene op de andere dag verder te kunnen met het bestaande programma. Je kunt op deze manier natuurlijk geen concert door laten gaan waar je al 6.000 tickets voor verkocht hebt.
‘Daar heb je gelijk in. Aan de andere kant: we weten het op dit moment echt niet. Kan de versoepeling al eerder in gang gezet worden, dan kunnen we misschien op 1 september alweer verder zijn. Ik denk niet dat het reëel is dat we per 1 september op volle kracht kunnen draaien, maar ik hoop het natuurlijk wel.’
Ik begrijp je verhaal, je wilt graag open, je wilt ook iets doen voor Nederlandse artiesten. Tegelijk geef je ook een signaal naar de overheid: het kan, de anderhalve meter handhaven in de popmuziek. Is dat niet gevaarlijk? Want buiten jullie kan vrijwel geen enkele concertzaal zo’n plan maken. En bovendien kun je er geen rendabele business van maken.
‘Die kosten-baten-afweging is er voor iedereen. Wij hebben inderdaad het voordeel dat we een black box zijn, we kunnen onze opstelling er zelf in zetten. Maar ook voor ons blijft: je kunt het niet rond rekenen. Ik vind niet dat je dan moet concluderen: dan blijven we maar vier maanden dicht, jammer dan. Laten we plannen maken, als die niet uitgevoerd kunnen worden merken we dat vanzelf. Het blijft financieel ook voor ons een ingewikkelde puzzel. We zijn niet gemaakt voor 500 man, er blijft een enorm gat.’
Hoe lang houdt een podium als AFAS Live deze situatie vol?
‘Daar kan ik geen datum op plakken. We proberen ons team vast te houden en aan de slag te gaan. Onze team is kleiner dan bij een popzaal, omdat wij zelf geen programmeurs in dienst hebben. Wij zijn een faciliterend bedrijf. We hebben een vast team, en een flexibele ring er omheen. Die mensen hebben een functie als er een evenement plaatsvindt.’
En die mensen kun je moeilijk betalen als er geen opdrachten zijn. Ok, hoe nu verder?
‘Dat klopt, dat is lastig. We kijken eerst met Ziggo Dome en Mojo of het past en logisch is. Als het voor ons werkbaar is, zullen we in een groter geheel gaan opereren. We moeten het dan in een protocol gaan gieten, en dat moet branche-breed gebeuren. Want wat voor ons geldt, geldt voor alle grote theaters en concertlocaties. We gaan dus nooit in ons eentje optreden.’
Maar tot 1 september staat er toch een streep door alle concerten?
‘Dat klopt, dat hebben de veiligheidsregio’s besloten, maar ze zeiden ook: als er plannen ingediend worden, kunnen we mogelijk kijken naar versoepeling. Dat is geen vrijbrief, maar ik vind het de moeite om door te gaan.’
Als concertindustrie moet je toch zo snel mogelijk van die anderhalve meter beperking af? Concerten drijven op grote groepen mensen die samen komen. Ik zag dat vliegmaatschappij Emirates corona-sneltests doet. Binnen tien minuten uitslag! Onderzoeken jullie of dat mogelijk is en wat het kost?
‘Nee, dat is niet waar wij in eerste instantie mee bezig zijn. Het zou fantastisch zijn als er zoiets bestaat, maar dan zouden we meenemen in een totaalverhaal. We volgen nu de richtlijnen die er zijn. We denken aan hygiëne, laten mensen gefaseerd naar binnen gaan, maken een route met gekleurde pijlen die je naar het juiste vak leiden. Natuurlijk moeten we zo snel mogelijk naar onze normale capaciteit. Maar als dit heel lang duurt zullen we daarmee moeten dealen.’
Hebben jullie al nagedacht over drones om biertjes te bezorgen in de zaal?
‘Haha, ja, daar zijn we ook mee bezig geweest. Ach, je verzint 1.000 dingen en het meeste verdwijnt weer. We moeten blijven nadenken. Laten we zorgen dat het voor elkaar komt. Het moet gewoon. Klaar!’