Toch verdween de zogenaamde chillout-ruimte in veel clubs weer. ‘De dancescene ontwikkelde zich tot een industrie, de commerciële belangen voerden steeds vaker de boventoon bij het maken van de line-ups’, vertelt de Amsterdamse dj Van Anh erover. 'Als muziek niet de drijfveer is, kan ik me voorstellen dat chillouts minder prioriteit krijgen.' Ruimte werd schaars, en waarom zou je ergens een chillout inrichten als je er ook een bar kunt neerzetten? En je kunt meer dansers op een vierkante meter proppen dan languit liggende wegspacers.
Maar de laatste jaren lijkt de chillout een comeback te maken: tijdens weekenders in De School is juist de tuin de meest populaire ruimte, rond Amsterdam Dance Event werd pizzeria de Klaproos omgetoverd tot een gigantische lounge waar Giegling-dj’s pruttelende ambient draaiden tussen de rookmachines en vloeistofprojecties. Dj’s als Vladimir Ivkovic zijn meesterlijk goed in het draaien van spookachtige luisterliedjes over grote geluidssystemen. Een festival als Wildeburg is natuurlijk hét chillout-festival en zelfs Dekmantel richtte afgelopen jaar weer een chillout in (waar Mixmaster Morris himself draaide!). En het Amsterdamse collectief traumgarten host sinds 2017 chillouts op allerlei festivals en evenementen.
Ook Van Anh maakt zich met haar ISOTOOP-evenementen al jaren hard voor luistermuziek in clubsetting. Ja, ze is een techno-dj, maar juist haar downtempo-set in de chillout van RADION vormde afgelopen jaar een van onze hoogtepunten van Amsterdam Dance Event. ‘Wat mij betreft is de chillout even belangrijk als de dansvloer’, vertelt ze. ‘Juist in de afgelopen maanden ben ik daar nog meer over gaan nadenken. Ik vond het opmerkelijk dat sommige mensen ambient als onwennig konden ervaren en dat heeft me doen nadenken over de manier waarom muziek wordt gepresenteerd. Als liefhebber kon ik het simpelweg niet verkroppen dat het puur een kwestie van smaak zou zijn, maar was ik overtuigd dat het ook aan factoren zoals licht, inrichting van de ruimte en timing ligt. Vooral bij langzame muziek zonder tekst is er veel ruimte voor interpretatie. Je gedachtestromen kunnen alle kanten op, terwijl we juist zo gewend zijn om onszelf continue bezig te houden en af te leiden, minder bezig te zijn met wat er binnen onszelf plaatsvindt.'
Als je de setting zo comfortabel mogelijk maakt, de lichten dempt, fijne zitplekken creëert, dan kan dat juist een hele prettige, diepe ervaring zijn. 'Alle factoren die betrekking hebben op de zintuigen moeten aandacht krijgen. Ik ben groot fan van chillouts tijdens clubavonden: je bent al in een sfeer waarbij je je geen zorgen maakt, je hebt een drankje op en misschien ook nog wel wat meer, dat schakelt het stemmetje uit dat overdag in de weg zit. Je leeft in het moment waardoor je ontvankelijker bent voor zulke muziek.’