Een nieuwe optie binnen Spotify: songwriter-pagina’s. Daarmee treden grote songschrijvers uit de schaduw op de streamingdienst. Nederlandse schrijvers reageren enthousiast, hoewel ze er qua streaminginkomsten nog altijd bekaaid vanaf komen. ‘Er moet echt iets veranderen.’

Spotify heeft speciale pagina’s geïntroduceerd voor songwriters. Voortaan kun je dus op de streamingdienst niet alleen de songwriter-credits van nummers bekijken, maar via die credits ook doorklikken naar de profielen van auteurs en zo meer van hun nummers ontdekken. Ga maar eens naar ‘break up with your girlfriend, i’m bored’ van Ariana Grande. Dan kun je klikken op de naam Savan Kotecha, om er op zijn eigen profiel achter te komen dat hij bijvoorbeeld ook ‘Can’t Feel My Face’ van The Weeknd, ‘Love Me Like You Do’ van Ellie Goulding en ‘How Do You Sleep’ van Sam Smith heeft geschreven, en zijn songs goed zijn voor tientallen miljarden streams. Veel grote songwriters bleven voorheen nogal anoniem, hiermee lijkt daar enige verandering in te komen.

Vooralsnog gaat het om een bèta, songwriters die hun eigen profiel willen kunnen zichzelf via hun publishers met een formulier aanmelden. ‘Ik vind dit oprecht heel tof’, aldus Tjeerd Bomhof. Ooit was hij frontman van Voicst en Dazzled Kid, tegenwoordig schrijft hij ontzettend veel voor andere artiesten en zit hij in het bestuur van BAM!, de Nederlandse Beroepsvereniging voor Auteur-Muzikanten. ‘Ik zou zeggen: laten we na deze bèta meteen ook zorgen dat je zulke pagina’s krijgt voor de performers, producers en muzikanten die het inspelen. Noem me een ouwelul, maar ik vond cd-boekjes vroeger heel leuk. Dan kun je zien wie die ene gitaar heeft ingespeeld, bijvoorbeeld. En als ze dit fixen, krijg je een soort interactief cd-boekje.’

Savan Kotecha op Spotify

Sinds februari 2018 kun je al op Spotify doorklikken om de credits achter nummers te zien. Daar zie je de uitvoerenden, de schrijvers en de producers achter een nummer. Zo ontdekten we bijvoorbeeld dat Lionel Richie en Ronald LaPread van The Commodores geld verdienen aan ‘Energie’ van Ronnie Flex, dat Bizzey heeft meegeschreven aan alle tracks van Famke Louise, en Ramiks de beats voor Op Me Monnie en LIT maakte. Oh ja, en dat de vriendin van Lucky Fonz III daadwerkelijk heeft meegeschreven aan ‘Linde met een E’.

In 2014 ging Torre Florim van De Staat al op de bres voor uitgebreide liner-notes op streamingdiensten in een speech bij de Edisons. ‘Ik gebruik Spotify. Ik gebruik iTunes. En als ik luister naar Mozes and the Firstborn wil ik weten wie die plaat heeft gemixt. Dan wil ik weten of Jett Rebel echt alles zelf inspeelt. Dan wil ik weten wie de beats van De Opposites heeft gemaakt. Sandra van Nieuwland, goud, producer? Dan wil ik weten waar die plaat van Mister & Missisippi is opgenomen.’

’Leuke ontwikkeling’, vindt ook Koen van de Wardt. Hij is de frontman van Klangstof, maar daarnaast schrijft hij ook steeds vaker voor andere artiesten (zoals Merol). ‘Veel songschrijvers krijgen niet de credits die ze verdienen, supertof dat zij ook in de schijnwerper komen te staan. Zo’n songschrijfprofiel wordt een soort cv op Spotify.' Tegelijkertijd weet hij niet of hij wel zo enthousiast zou worden van zijn eigen auteurspagina. 'Ik schaam me niet voor de artiesten met wie ik schrijf, maar wellicht geeft de profielpagina van Koen van de Wardt dadelijk niet het juiste beeld van wat Klangstof is.’

Vandaag kreeg Van de Wardt bovendien een mail van Spotify: voortaan krijgt hij als songwriter via de Spotify For Artists-app niet alleen inzage in de streamingcijfers van Klangstof, maar ook in de statistieken van andere nummers waar hij een bijdrage aan heeft geleverd. ‘Spotify probeert steeds meer te doen voor songwriters, en dat is heel goed. Als songschrijver kun je zo veel gemakkelijker checken wat je aan streams binnenkrijgt, en wat dat je zou moeten opleveren.’

Merol en Koen van de Wardt

Gelukkig maar, want nog altijd komen veel songschrijvers er bekaaid vanaf als het gaat om streaminginkomsten. Bovengenoemde sterschrijver Savan Kotecha laat per mail aan 3voor12 weten niet bepaald enthousiast te zijn over de introductie van songwriter-pagina's. Sterker nog, hij heeft felle kritiek. ‘Hoezeer ik ook geloof dat Spotify het goed bedoelt, ik geloof niet dat deze nieuwe ontwikkeling ook maar iets oplost in de fundamentale problemen waar wij als songwriters voor staan. Ik ben bang dat het alleen maar zorgt dat de elite-schrijvers weer iets leuks hebben om op hun Instagram te posten. Hiermee wekken deze platforms de indruk songwriters eerlijk te behandelen, en daar klopt niks van. In realiteit maken ze het songschrijvers alsmaar moeilijker om een eerlijk deel te krijgen van de inkomstenstromen.’

Kotecha zou persoonlijk liever zien dat Spotify zijn middelen gebruikt om een platform in het leven te roepen waar schrijvers gemakkelijk kunnen zien wat ze verdienen per stream ‘en de tools krijgen om bij labels te strijden voor een eerlijke punt van de taart. De platenindustrie laat weer eens zien niet verder te kunnen kijken dan op korte termijn geld graaien. Maar er is geen industrie zonder songs, en we doen niet genoeg om de schrijvers te beschermen.’

Twee jaar geleden klaagde hij er ook al over in dit interview met 3voor12. Zoals hij het uitrekende: Kotecha heeft meegeschreven aan ‘One More Night’ van Maroon 5, dat negen weken lang een nummer 1-hit was in Amerika. Hij kreeg een Spotify-statement waarin stond dat het een dikke 78 miljoen keer was gestreamed. Kotecha had belang van een derde in het nummer, en uiteindelijk verdiende hij maar 11.000 dollar aan een van de allergrootste hits van het jaar.

Van de Wardt is het eens met de kritiek van Kotecha: ‘Makers krijgen vaak het kleinste stukje van de taart, terwijl zij de belangrijkste schakel in het proces vormen: zonder songwriter heb je geen nummer, en labels kunnen ook niks. Helaas zijn artiesten vaak hele slechte onderhandelaars, including myself.’

Bomhof over de magere inkomsten via streamingservices: ‘Dat komt door de deals die de muziekindustrie ooit hebben gemaakt met streamingdiensten. De mastereigenaar krijgt het grootste gedeelte van de streaminginkomsten, de songschrijver maar een klein beetje en de uitvoerder – een sessiedrummer bijvoorbeeld – zelfs helemaal niks. Die deals zijn vergelijkbaar met de manier waarop inkomsten uit de cd-verkoop worden gedistribueerd, maar inkomsten uit radio-airplay worden op een heel andere manier verdeeld.'

Het is maar de vraag wie voor de rechten van de songwriters gaat knokken. Richt Kotecha zijn kritiek niet tot de verkeerde partij? ‘Songwriters moeten sowieso beter betaald krijgen’, aldus Bomhof. ‘Uiteindelijk is het vooral een discussie die auteurs en publishers moeten aangaan met de labels, maar het zou niet meer dan terecht zijn als Spotify hier een actieve rol in speelt.'