Credit where credit is due: Torre Florim vs de digitale kaalheid Credit where credit is due: Torre Florim vs de digitale kaalheid

Zanger De Staat over het verdwijnen van informatie achter muziek

, Atze de Vrieze

Credit where credit is due: Torre Florim vs de digitale kaalheid

Zanger De Staat over het verdwijnen van informatie achter muziek

Atze de Vrieze ,

Behalve het feit dat Blof een oeuvre award won, is nog een moment blijven hangen van de Edison Awards, afgelopen maandag. Torre Florim van De Staat hield een betoog voor het melden van credits bij muziek. Bij LP's en cd's was het nog standaard - een boekje met alle gegevens - en geen film wordt verkocht zonder aftiteling, maar bij platforms als Spotify en iTunes houdt het op bij titel, artiest en de hoesafbeelding. Florim: "Ik gebruik Spotify. Ik gebruik iTunes. En als ik luister naar Mozes and the Firstborn wil ik weten wie die plaat heeft gemixt. Dan wil ik weten of Jett Rebel echt alles zelf inspeelt. Dan wil ik weten wie de beats van De Opposites heeft gemaakt. Sandra van Nieuwland, goud, producer? Dan wil ik weten waar die plaat van Mister & Missisippi is opgenomen."

Produced, Arranged, Composed & Performed by Prince. Dat liet de grote wereldster in zijn begindagen altijd graag op zijn hoes printen. Lekker makkelijk, zo iemand die alles zelf doet. Maar de realiteit is bij veel artiesten natuurlijk anders. Zeker in de pop-mainstream is het niet ongewoon dat tientallen muzikanten, schrijvers, producers en zangers zich met een hit bemoeien. Ster-dj David Guetta was er een paar jaar geleden op Amsterdam Dance Event opvallend open over. Als hij een drumbreak nodig had, belde hij Afrojack, voor een goede keyboardmelodie Giorgio Tuinfort. Zo gaat dat. Rond hetzelfde moment was er veel gedoe over Gotye, wiens hit Somebody That I Used To Know een sample bevatte dat hem 45% van de royalties kostte. Een schandaal, zo leek het, maar in feite werd in de credits van de plaat netjes melding gemaakt van het sample. 
 
"De poppetjes vooraan krijgen hun credits wel"
We zijn het niet meer zo gewend, dat we netjes alle informatie aangeleverd krijgen. Jammer, vindt Torre Florim van De Staat. Torre Florim: "Internet is toch de plek van alle informatie. Het lijkt mij juist een goede toevoeging aan diensten als Spotify en iTunes. Ik sprak er ook over met Vance Powell, die onze plaat heeft gemixt in Nashville, ik merkte dat er bij hem ook ergernis over heerste." Dancemagazine DJ Broadcast noteerde eenzelfde onvrede bij onder meer de toonaangevende producer Paul Epworth. Het gaat natuurlijk vooral om de mensen als hij, die je niet ziet, maar die wel bepalend zijn.

Florim: "Kijk, met ons komt het wel goed, wij staan op het podium, de poppetjes vooraan krijgen hun credits wel. Ik denk dat meer informatie een dimensie aan een plaat kan toevoegen. Neem de laatste Queens Of The Stone Age, daar zat al een hele mediahype omheen over met wie ze allemaal samengewerkt hadden. Elton John? Je kon het je niet eens voorstellen. Door vervolgens in de credits te kijken, ontdekte je dingen die je in eerste instantie niet eens hoorde. Soms zie je ook juist dat opvallend weinig mensen meegewerkt hebben - zoals bij de eerste plaat van Pop Levi. Dat zegt ook iets over een artiest."
 
Alle aandacht gaat uit naar usability
Frank Helmink van Buma Cultuur was maandag ook bij het champagne-gala van de Edisons, en de speech van Torre Florim was volgens hem 'het laatste dat hem die avond bijgebleven is'. "Ik had er eerlijk gezegd nooit zo over nagedacht. Het rare is: in iTunes is de mogelijkheid er wel om allerlei informatie mee te leveren. Wij proberen de mensen achter de schermen aandacht te geven. Er zijn heel veel mensen die van belang zijn, maar die nooit op het podium staan. Als je echt van muziek houdt, kan het super interessant zijn om je daar in te verdiepen. Ik denk dat het goed zou zijn om zoiets te bespreken op een van onze platforms. Ik weet, Eurosonic/Noorderslagis nog ver weg, maar ik wil er op zijn minst een beetje energie in steken. Ik zal Torre Florim erover benaderen." 
 
Maar Buma Cultuur heeft natuurlijk de sleutel niet. Waar die wel ligt? Bij de labels die de gegevens zouden kunnen aanleveren? Bij de diensten die het vervolgens uitserveren? Steijn Koeijvoets van Deezer weet in eerste instantie niet zo goed wat hij met de vraag moet: waarom geeft Deezer eigenlijk geen credits weer? "Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom dat niet gebeurt", zegt hij. Navraag in Frankrijk leert dat het simpelweg niet de prioriteit heeft bij de streamingdienst. Niet zo gek, alle aandacht gaat uit naar 'usability'. Een dienst moet zo simpel en overzichtelijk zijn dat iedereen het snapt, met zo min mogelijk afleiding. "Deels kan het liggen aan de gebruiksvriendelijkheid die je als site wil bieden aan je gebruikers. Het is nu eenmaal veel informatie, waar het gros van de mensen minder geïnteresseerd in is. En het maakt het er niet overzichtelijker op. Hoe terecht de inhoud van de toespraak van Torre ook is, ik denk dat er niet zoveel mensen als Torre zou willen mee bezig zijn. Dat betekent niet dat we niet naar die wensen moeten luisteren, maar het is nu eenmaal geen prioriteit." Maar, voegt hij toe: 'it might change'.
 
Muzikale aftiteling
Vraag is natuurlijk: wat doet Torre Florim zelf om iedereen de credits te geven die hij verdient. "Veel informatie is wel online te vinden, op sites als Allmusic.com of Wikipedia. Van veel kleinere releases of Nederlandse muziek is die informatie echter nauwelijks te vinden. Dat begint bij jezelf. Ik heb de credits van onze platen helemaal op onze site gezet. De credits van de eerste plaat heb ik niet helemaal terug gevonden, maar ik weet het allemaal nog wel. Veel op die plaat deed ik zelf, maar soms kwamen er ook vrienden langs. Je hoort ergens een gitaarsolo, die niet door mij gespeeld is, maar door Wout Kemkens van Shaking Godspeed. Nu weet ik alles nog, maar hoe verder die plaat geleden is, hoe vager het wordt."
 
De wereldwijde oplossing voor het probleem ligt bij Spotify, Deezer en iTunes, maar muzikanten kunnen natuurlijk ook zelf iets doen. Waarom bijvoorbeeld leest Florim als slottrack van zijn nieuwe album de credits niet op, zoals hij dat bij de Edisons deed, als ware het een soort aftiteling? "Goed idee, weet je dat de band Death Cab For Cutie dat al eens heeft gedaan? Dat is een goed idee, dat gaan we doen. En dan laat ik het Steven Wright inspreken."

nu op 3voor12