Het ene moment sputtert-ie piepend en krakend poezië in de microfoon. Even later wringt-ie een stel vrij virtuoze atonale saxofoonflodders uit z’n instrument. Zo hé, het is dat de zevenenzeventig(!) jaar oude Ted Milton er geen jaar jonger uit ziet dan z’n leeftijd, en z’n stem daadwerkelijk van perkament lijkt, maar wat is deze oudemannenband stiekem achteloos cool. Op de vrijdagavond speelt Blurt in het kleinste zaaltje van het Paard strakke postpunk met een funkschwung, maar dus ook met grote knipogen naar de free jazz. De band debuteerde al in ’79(!), heeft tussendoor nooit een pauze genomen en klinkt precies als het type band dat vanaf het begin al verdoemd was tot de obscuriteit: niet te draaien op de radio, waarschijnlijk z’n tijd te ver vooruit, maar goed, dat zijn dus precies het soort vondsten waar je tijdens een weekend als dit op wilt stuiten.
Dat zegt immers ook iets over het type festival dat Grauzone is: je vindt er veel oude culthelden, sommigen nog een stuk obscuurder dan anderen. Diep verankerd in de jaren tachtig ook, van gruizige postpunk en industrial tot wave en heavy psychrock. Een festival voor het type fanatiekeling die een postpunk special van 3voor12 leest en zich afvraagt waarom in godsnaam de tijdloze klassiekers van wave-band Clan of Xymox niet in die lijst staan. Wat dat betreft is Grauzone (ja, van die Zwitserse band, ja) ook wel een nogal retro festival. Per slot van rekening begon het festival in de Melkweg met boekingen als Echo & The Bunnymen! Dat merk je ook aan het overtuigend oudere publiek. Tegelijkertijd voel je ook wel het festival gaandeweg aan het bouwen is en over de jaren een stuk breder is gaan zitten.