Na de explosie van punk ontstond er eind jaren zeventig in Engeland en Amerika een hele nieuwe golf aan muzikanten die voortbouwden op de punk, maar toch ook echt hun eigen wegen insloegen met DIY-ethiek en -energie. De muziek werd complexer, gelaagder en in sommige gevallen ook ontzettend dansbaar. Van Gang of Four tot Pere Ubu, van Joy Division tot Talking Heads en van The Fall tot zelfs Blondie. Het is nogal een vage term, dat postpunk, meer een beweging dan een genre. Om het nog moeilijker te maken: new wave wordt soms ook tot postpunk gerekend, en dan met meer ruimte voor synthesizers, drumcomputers en zwarte kleding.
Bands als Franz Ferdinand, LCD Soundsystem en Interpol grepen in de jaren nul terug op de postpunk uit de jaren tachtig (met totaal verschillende muziek), en ook nu is er weer een hele opleving aan spannende postpunkartiesten. Fontaines D.C., Shame, Squid, Working Men’s Club, black midi, The Murder Capital, Black Country, New Road en Sorry zagen we de afgelopen twee jaar op Eurosonic voorbij komen. En dan heb je in Nederland nog The Homesick, Neighbours Burning Neighbours, Petersburg, Real Farmer, Steve French, ga zo maar door.
Lees- en luistervoer:
-3voor12 Classic-dossier met heel veel unieke verhalen en opnames
-3voor12 Classic: 10 jaar na No Wave
-Eddy De Clercq over De Koer en zijn verzameling Nederlandse postpunk-bands
-Het derde deel van boekenreeks De Paradiso Punkjaren door Oscar Smit, over de opkomst van postpunk
-Written in Music maakte een mooi dossier over postpunk in Nederland
-Zesdelige podcastserie over Maternité van MAM
-Ton Lebbink wordt geëerd door Paradiso