Stel dat de zomerfestivals allemaal niet door kunnen gaan, is Mojo daar dan tegen bestand?
‘Het heeft verstrekkende gevolgen en we zullen aan de achterkant aan alle knoppen moeten draaien, maar Mojo is veerkrachtig en financieel gezond. Zeker als we de meeste shows naar het najaar kunnen verplaatsen, dat is uitgestelde omzet. Dat gaat om tientallen miljoenen euro’s. Als de zomerfestivals niet door kunnen gaan is dat een enorme aderlating, maar dan zal de honger groot zijn om alles volgend jaar nog hipper en cooler te maken. Wij zijn in onze sector het laatste bedrijf dat omvalt. Het is veel erger voor andere organisaties die met veel bezieling evenementen organiseren waar 10.000, 30.000 mensen op af komen. Ik weet van een heleboel dat ze niet verzekerd zijn. Dat wordt een lastig verhaal, zeker als ze ook nog mensen in dienst hebben. Daar achteraan komt de keten van popzalen, schouwburgen, leveranciers van licht en geluid, ZZP’ers, mensen die achter de bar zouden werken. Ik maak me extreem veel zorgen over de economische huishouding van Nederland over twee, drie maanden. In ons land zullen duizenden bedrijven failliet gaan, en in de evenementenbranche zal het slagveld nog groter zijn.’
Is bij jullie alles maximaal verzekerd?
‘Concerten in principe wel, festivals niet. Bij festivals is het afbreukrisico ook niet zo groot. Je headliner kan afzeggen, het kan regenen of hagelen, maar het festival gaat gewoon door.’
Betekent dat dat Lowlands hiervoor niet verzekerd is?
’Ja, dat klopt, maar dat zit al in ons algemene bedrijfsrisico. Op de lange termijn zal geen verzekeringsmaatschappij dit nog gaan verzekeren, daar zullen we rekening mee moeten houden.’
Er wordt achter de schermen gewerkt aan een systeem met vouchers. Oftewel: je krijgt geen geld terug maar een tegoedbon voor een ander evenement. De reisbranche werkt al zo. Is dat een goed idee?
‘Ik denk dat het voor de hele culturele sector - ook voor schouwburgen, clubs, ballet - een goed idee is. Als we het omdraaien: als alle mensen die een kaartje gekocht hebben nu terugbetaald moeten worden, is over vijf maanden de hele culturele branche totaal failliet. Dan is er helemaal niets meer over. Ik zou zeggen: laat mensen in eerste instantie hun kaart houden voor volgend jaar, als ze dan niet kunnen een voucher voor een ander evenement, en pas als iemand echt niet kan geld terug. Schouwburgen en popzalen moeten lucht hebben om aan de knoppen te draaien.’
Het lastige is: van dat ticketgeld gaan zalen hun huur en salarissen betalen, want dat moet nu. Maar waar is dan in het najaar het geld om de artiest te betalen?
‘Dat is een goede analyse, want als organisator houd je de verplichting te leveren waar iemand een kaartje voor heeft gekocht.’
Maar dan gaat er toch in het najaar een gigantisch probleem ontstaan?
‘Als de organisator het goed doet bestaat een kaartje uit een aantal elementen: BTW, Buma, de gage voor de band en onkosten (zaalhuur, marketing, etc). Als je het goed doet zit er een piepklein stukje winst in. Die winst kun je uitsmeren over 2020 en 2021.’
Aan de achterkant zou een situatie kunnen ontstaan waarin de promotor of het podium tegen de artiest zegt: we kunnen dit concert alleen door laten gaan als jij genoegen neemt met een kleiner percentage.
‘Dat is niet uitgesloten, ja. Kijk, de artiest heeft er ook belang bij dat hij de aankomende jaren nog kan touren, dat er betrouwbare promotors zijn. Dus ook bij de artiest zal een deel van de verantwoordelijkheid liggen. Ik besef: ook onder artiesten - zeker bij Nederlands talent - zijn een heleboel mensen die met ziel en zaligheid muziek maken, die met pijn en moeite wat geld verdienen. Ook voor hen is nu alles weg. Maar in de grotere business kan er een situatie zijn waar je tegen een band, dj of cabaretier zegt: als we niet met zijn allen de volwassenheid hebben om deze industrie te helpen, dan gaan dingen echt mis. Dan hebben we het over een periode tot eind 2021, schat ik.’
Ligt die verantwoordelijkheid ook de andere kant op? De artiesten uit eigen land, die het fundament vormen onder onze muziekscene, zitten nu zonder inkomen. Zou je kunnen zeggen: je show gaat niet door, maar ik geef je toch een deel van je gage?
‘Dat is een hele lastige. We praten hier met alle managers en organisatoren over. Als een festival zegt: corona, geen geld, ik stop ermee, dan is er niks te verdelen. De kunst is om te proberen zoveel mogelijk te verplaatsen. Maar voor festivals is dat lastig.’
Live Nation heeft aangekondigd dat er een World Wide Fund komt, met 5 miljoen dollar erin. Is dat ook beschikbaar voor Nederland?
‘Dat hebben ze niet echt handig gecommuniceerd, maar het is wel goed bedoeld. Dat fonds is bedoeld voor de Amerikaanse touringcrews, die van de ene op de andere dag zonder werk kwamen te zitten. Wij in Nederland hebben een beter sociaal vangnet. Op zijn minst de bijstand, plus aanvullende regelingen, zoals de 4.000 euro bruto waar ZZP’ers aanspraak op kunnen maken en de regeling voor werktijdverkorting voor bedrijven. Maar ik besef dat de gruwelijke onzekerheid voor veel mensen blijft.’
Mis je het? Geluid door je lijf, het volume, een zaal vol mensen?
‘Ja, verschrikkelijk. Er werken 135 mensen bij Mojo Concerts, ze staan allemaal te popelen om weer aan de slag te gaan.’