Podia in Nederland zien zich geconfronteerd met geweldig grote problemen. Er zijn door de coronacrisis zoveel evenementen tegelijk afgelast dat instellingen de grootste moeite hebben hun vaste rekeningen te betalen. Als ook in één klap alle tickets van het voorseizoen moeten worden terugbetaald zou dat voor veel culturele instellingen de genadeklap betekenen. Om dat te voorkomen wordt vandaag een ticketplan gelanceerd. TivoliVredenburg-directeur Jeroen Bartelse leidde een taskforce die het plan moest vormgeven. ‘Het liquiditeitsprobleem wordt hiermee verzacht’, zegt hij. Maar hij waarschuwt ook: ‘De economische schade los je er niet mee op.’
Allereerst: hoe werkt die voucherregeling precies? Wordt een evenement afgelast, dan krijgt de consument een tegoedbon aangeboden, die tot minimaal 12 maanden te besteden is bij dezelfde organisator. Zet je die voucher in op een goedkoper evenement, dan blijft er tegoed over dat je later alsnog kunt besteden. Je kunt er ook voor kiezen je kaartje (deels) om te zetten in een donatie, die – zo beloven de instellingen – eerlijk verdeeld wordt over de hele keten. ‘Ieder podium moet zelf bepalen hoe dat precies moet, maar wij bij TivoliVredenburg hebben besloten dat we eventuele donaties ten goede laten komen aan de artiest.’ De klant behoudt wel te allen tijde het recht om toch gewoon zijn geld terug te krijgen, maar podia roepen hun bezoekers op voor de tegoedbon te gaan.
Veel concerten in de huidige corona-periode worden overigens niet afgelast, maar verplaatst. Podia en boekingskantoren zijn de afgelopen weken non-stop bezig geweest nieuwe data te zoeken. Dat is van groot belang voor de levensvatbaarheid van podia, want van een uitgesteld concert blijven de kaartjes gewoon geldig. De sector heeft nu afgesproken dat tickets geldig blijven voor evenementen die maximaal 13 maanden vooruit geschoven worden. Daarmee vallen ook festivals die hun 2020 editie doorschuiven naar dezelfde periode volgend jaar binnen de regeling. Klanten die op de nieuwe datum niet kunnen, hebben recht op een tegoedbon. Ook hier geldt dat klanten altijd recht hebben op geld terug en dat moet uiterlijk één maand na afloop van de nieuwe datum van het concert betaald worden.