Op ‘Birth’, de introtrack van Holly Herndon’s laatste album PROTO hoor je een stem, maar wat er gezegd wordt is niet te onderscheiden. Het geluid dat je hoort is nog niet meer dan een hortende en stotende benadering van de menselijke variant, die eerste woorden – ‘good evening’? – sidderend, als van de inspanning, terwijl de stem uit probeert te vogelen wat het volgende geluid moet zijn. ‘Birth’ vangt een sleutelmoment in de totstandkoming van PROTO: het moment dat Spawn geboren wordt.
Spawn is de baby van de experimentele producer Holly Herndon. Spawn is geen baby van vlees en bloed, maar een computer, een vorm van kunstmatige intelligentie. En toch: wanneer Herndon over Spawn spreekt, spreekt ze over ‘zij’ in plaats van ‘het’, en gebruikt ze woorden als ‘opvoeden’ in plaats van ‘programmeren’. Spawn is 'opgevoed' door middel van vraag-en-antwoord-trainingen, wat eigenlijk betekent dat ze leert te spreken zoals baby’s dat ook doen: door te luisteren naar de stemmen om zich heen. Op ‘Birth’ murmelt ze haar eerste woordjes. Voor Herndon, die toentertijd al zes maanden zonder resultaten probeerden om Spawn aan de praat te krijgen en flink gefrustreerd begon te raken, een opwindend moment: ‘‘Ik hoorde mijn eigen stem, maar uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd volgens een andere logica. Het was een poging tot een eigen geluid, sample na sample opgebouwd.’
Spawns eigen geluid is gemodelleerd naar de stem van Herndon, én naar zo’n driehonderd andere koorzangers die meededen aan Spawns vraag-en-antwoord-trainingen. Die sessies hoor je ook op PROTO, op tracks als ‘Canaan’ en ‘Evening Shades’. Op andere tracks, zoals ‘Eternal’, ‘SWIM’ en ‘Frontier’ hoor je hoe Spawns bionische stem zich verwikkeld met lagen van polyfonische koorzang. Op ‘Godmother’, een track in samenwerking met de experimentele footworkproducer Jlin, hoor je hoe Spawn sissend en stotterend een footworkbeat omzet in een vervormde beatbox-sessie. Het resultaat is een album vol baanbrekende elektronische composities op het snijvlak van elektronica en avant-garde pop, waarop Spawnss stem onderdeel wordt van een elektronisch ensemble. Met dat elektronische ensemble, bestaande uit experimentele producers en muzikanten, komt Herndon ook naar Le Guess Who?.