Dit jaar bestaat grime twintig jaar in Nederland: twintig jaar aan brute, onversneden, elektronische UK finesse. Genoeg reden om deze ondergrondse scène groots te vieren – en dat doen genre pioniers NoizBoiz met gloednieuwe tape NoizBoiz presenteert: “Zware Bassen, Zware Beats” 3 en eigen jubileumfeest. ‘Al die zwaargewichten op één plek in Nederland krijgen is al gewoon heel bijzonder.’

Twintig jaar geleden gebeurde er iets bijzonders in Engeland. Er onstond een heel nieuw genre, een soort mix van Caribische cultuur, hiphop, UK garage, 2step, drum-n-bass en dancehall: grime werd geboren. ‘Dat heeft mijn leven veranderd’, vertelt Don de Baron. ‘Het was wild, ik wist niet wat ik meemaakte.’ Dj Jill-Ann, die sinds kort bij NoizBoiz is aangesloten, voelde hetzelfde: ‘Het deed iets met me, het geeft me energie waardoor ik altijd hyped ben.’ 

Grime was in de jaren nul nauwelijks een bliep op de radar in Nederland. Maar toen de leden van NoizBoiz voor het eerst met het genre in contact kwamen, was het alsof ze hun sonische spiegelbeeld hadden gevonden: bruut, onversneden, met een elektronische finesse die in Nederland ongehoord was. Producer Mucky (die je kan kennen als de man achter Sevdaliza), MC MAN LIKE AXEL, en hypeman Don de Baron werden twintig jaar geleden de eersten die grime naar Nederland brachten. Daarmee inspireerden ze onder andere rapformatie Zwart Licht (met frontman Akwasi) om zich ook op het genre te storten. MAN LIKE AXEL, alias Axel, vertelt: ‘Mucky en ik zijn er in Nederland mee begonnen, de muziek is een voortvloeisel van wat wij al uitdroegen: we live this. Die street art cultuur, die hoek van graffiti, skateboarden, drum & bass – dat zijn allemaal elementen van het genre waar we al mee bezig waren voordat grime er was.’

De reacties op de eerste Nederlandse grimenummers waren niet altijd positief. ‘Mensen begrepen het niet en probeerden het vaak met hiphop te vergelijken,’ vertelt Axel. Don: ‘Later toen dubstep kwam werd het wat meer begrepen. Maar het is zeker niet voor iedereen en het zal altijd een underground genre blijven. Grime is als haring: of je lust het en je vindt het superlekker, of je vindt het helemaal niks.’ 

De muziek en het uitdragen van de cultuur is voor NoizBoiz van intrinsieke waarde geweest– niet iets instrumenteels om mee door te breken. ‘Anders hadden we wel vanaf het begin iets gemaakt wat populair was,’ zegt Don. ‘Ik zou willen propageren dat iedereen die zich via kunst uitdrukt, het zou moeten doen voor zichzelf – als anderen het leuk vinden is het een bonus. Zo is je kunst ook van langere houdbaarheid: mensen herkennen die authenticiteit, het is puur. Dat zie je terug: bij iedere golf van opleving in grime zijn we involved.’

inhoud niet beschikbaar

We kunnen de inhoud van deze embed niet tonen, omdat deze strijdig is met de door jou gekozen cookiesettings.

cookiesettings aanpassen

Twintig jaar verder

Inmiddels zijn we twintig jaar verder, en wordt deze mijlpaal groots gevierd met tape NoizBoiz presenteert: “Zware Bassen, Zware Beats” 3 en een feest in Perron (Rotterdam). De tape is een compilatie van NoizBoiz en gelijkgestemden, in lijn met de volumes die ze uitbrachten in 2010 en 2014. Hoewel Mucky in Los Angeles woont is de tape een product geworden waar de gezamenlijke liefde voor grime vanaf spat: er staan nogal wat legendes uit de scene op waar de leden zelf vroeger óók tegenop keken, zoals JME en ook Roll Deep, waar grime-godfather Wiley lid van is. Die grootheid gaat way back met NoizBoiz: ze hebben eerder tracks uitgebracht, en Wiley heeft zelfs een tijd bij Axel gewoond en Mucky’s studio in Rotterdam gehuurd. 

Bovendien wordt de tape niet op zomaar een medium uitgebracht, maar op mini-CD: ‘Hoe ga je met deze muziek in de mainstream in het oog springen? Eerder brachten we onze tape uit op een USB-stick, daardoor zijn we zelfs in De Wereld Draait Door uitgenodigd: uncompromised.’ Jill-Ann knikt: ‘Hoe vet is het? CD's waren vroeger gewoon de shit. Als je een CD kocht, was je gewoon blij met die shit. Nu heb je hem gewoon forever bij je. Wat ze ook in die commercials zeggen: hij past in je zak, hij past in je sok en zelfs in je mond. Er is geen excuus om hem niet bij je te dragen.’ 

Aankomende vrijdag is het jubileumfeest, waar NoizBoiz presenteert: “Zware Bassen, Zware Beats” 3 live zal worden performd. De rest van de programmering, die door Axel en Jill-Ann is samengesteld, bestaat dankzij het vruchtbare netwerk van NoizBoiz uit sets van grime-legendes uit Nederland en het VK. ‘Ik zeg eerlijk, ook al is het onze eigen party, in deze genres is het gewoon de rave of the year. Kijk die line-up: als jij van bass muziek houdt, of het nou garage, grime, dubstep, drum & bass of UK funky is, kan je niet niet daar zijn,’ zegt Jill-Ann. ‘We hebben een mooie balans gemaakt tussen lokale Rotterdamse artiesten, legends, OG’s en mensen die gewoon veel liefde voor de cultuur hebben.’ Don knikt: ‘De mensen die wij de afgelopen twintig jaar tof vonden of die heel veel invloed op ons hebben gehad, zijn allemaal daar. Al die zwaargewichten op één plek in Nederland krijgen is al gewoon heel bijzonder.’


NoizBoiz presenteert: “Zware Bassen, Zware Beats” 3 is nu verkrijgbaar op mini-CD. Aankomende vrijdag is het jubileumfeest in Perron (Rotterdam). Tickets zijn hier verkrijgbaar. NoizBoiz staat 19 juli op Het Moment (Tilburg).