Het kan bijna geen toeval zijn. De beste Amerikaanse indieplaat van het jaar werd vernoemd naar buitenaards leven, Big Thief’s UFOF. En nu staat de maker van de beste indieplaat van Australië - Julia Jacklin - ineens in Roswell, het epicentrum van het Amerikaanse geloof in vliegende schotels. Het bewijs is te zien op haar Instagram. En toch kan het verschil tussen de twee bijna niet groter. Adrianne Lenker, Big Thief, komt uit een omgeving waar het geloof in buitenaards contact omarmd werd. Het hoorde net zo goed bij de spirituele zoektocht die het gezin doormaakte als de strenggelovige sekte waar ze eventjes in belandden. Bij Julia Jacklin thuis was het altijd de rede die regeerde. En waar Big Thief’s album gaat over de zoektocht naar wezenlijk contact, draait Julia Jacklin’s plaat Crushing juist om de bewaking van haar persoonlijke ruimte.
‘Ik had tien dagen vrij tussen shows in Los Angeles en Dallas, en ik besloot op mijn dooie gemak door Amerika te rijden’, vertelt Jacklin, die zelf opgroeide in het bergachtige Blue Mountains gebied in de buurt van Sidney. ‘Ik ben speciaal langs Roswell gereden. Ik ben zeker geen ufo-mens, maar ik ben wel gek op de complottheorieen die je vindt in de kleine dorpen van Amerika. Ufo’s zijn de mooiste verhalen, mensen willen zo graag geloven dat ze echt zijn, zeker nu het best een aantrekkelijk idee is om eens buiten onze verrotte aarde te kijken. Het is toch cool om te fantaseren dat er buiten deze aarde een onaangetaste plek is waar we zouden kunnen leven, met niet-gecorrumpeerde levensvormen? Het is een positieve theorie, hoopvol. Maar nee, bij ons thuis konden dat soort ideeën absoluut niet. Ze waren bij ons nogal praktisch ingesteld. Alles wat niet wetenschappelijk bewezen was werd afgewezen. Feiten, feiten, feiten. Alternatieve geneeswijzen kwamen er niet in. Het grappige is dat ik nu meer open voor sta dan toen.’