Boef vs de wereld: is een boycot wel zo’n goed idee? Boef vs de wereld: is een boycot wel zo’n goed idee?

Steek je kop niet in het zand

, Timo Pisart

Door zijn vrouwonvriendelijke opmerkingen is de show van Boef op Paaspop inmiddels afgezegd, en wordt hij vanuit verschillende kanten aan de schandpaal genageld. Tegelijk heeft de kwestie blootgelegd hoe sommige jongeren in Nederland denken. Je moet je kop niet in het zand steken door het blindweg te boycotten, maar kijken hoe je het kunt veranderen.

‘Wat een ondankbare en seksistische klootzak is Boef, dat-ie sympathieke meisjes hoeren noemt!’ Dat was de heersende opvatting nadat de rapper met oudejaarsnacht drie meisjes voor ‘kechs’ uitmaakte, terwijl ze hem uit de brand hielpen en een lift gaven. Half Nederland viel over het woord ‘kech’, een verbastering van het Marokkaanse woord Ke7ba, dat ‘hoer’ of ‘slet’ betekent. 

Het was ogenschijnlijk een botsing tussen straatcultuur, die in meer zichtbaar is dan ooit, en de rest van het land. CDA-Kamerlid René Peters riep in een blog op dat clubs vooral Boef niet meer moeten boeken. Qmusic-dj Mattie Valk – die Boef toch al nauwelijks draaide – besloot het voorval te gebruiken als stok om mee te slaan: ik vind de muziek sowieso al waardeloos, maar zie je wel dat-ie niet deugt? Meer radio-dj’s volgden zijn voorbeeld. Op Noorderslag is er kritiek, Paaspop heeft inmiddels zelfs de show van Boef gecanceld.

Op een rijtje: wat zei Boef nou precies?

Toen Boef autopech kreeg op nieuwjaarsnacht, hielpen drie meisjes hem uit de brand door hem een lift te geven. In een filmpje op Snapchat schreef hij vervolgens: ‘Opgehaald door drie kechs, met z’n zessen in een Daihatsu, mijn leven is een film, neef. Gelukkig oud en nieuw, ik koop dit jaar een boot, wacht maar.’ 

Het internet viel over het woord ‘kechs’, wat zoveel betekent als ‘sletten’ of ‘hoeren’, en Boef maakte het de volgende ochtend alleen nog maar erger door te reageren: ‘Ik heb een paar mensen boos gemaakt omdat ik kech zeg, maar wat doen jullie in een club met alcohol, met korte rokjes, om acht uur ’s ochtends? Wat ben je aan het doen? Je bent gewoon een kech. Als je thuis zit, de hele dag niks doet, studeren, lief doet, luisteren naar mama en papa, dan noem ik je een vrouw. Maar ga niet als je een kech bent, boos worden als ik je een kech noem want je bent een kech.’

Boef zelf kwam eergisteravond met een excuusfilmpje op zijn Instagram, waarin hij over de drie meisjes zegt: ‘Ze hebben me naar huis gebracht, wat heel lief van hen is. Ik heb hen toen in een dronken bui kechs genoemd. Wij rappers gebruiken woorden als bitches en kechs. Dat is niet per se heel beledigend, maar dat wordt wel zo opgevat en dat begrijp ik ook. Hierbij mijn excuses naar die dames toe, ook naar alle dames die ik heb beledigd en zich beledigd voelen. Daarna heb ik een filmpje gemaakt, de volgende dag, wat ook een hele domme reactie en niet zo netjes was. Dat heb ik gedaan omdat ik me aangevallen voelde, ik voelde me een soort gebeten hond. Nu ik alles terugzie denk ik: het is heel dom wat ik heb gedaan, dan moet je ook man genoeg zijn om een excusesfilmpje te maken.'

De hiphop-wereld schoot ondertussen direct in de verdediging. Jiggy Dje tweette: ‘Gelukkig heeft een rapper iets geks gezegd, anders hadden witte mensen niks om 2018 mee binnen te kankeren.’ En even later: ‘Witte westerse cultuur is normaal. Al het andere, waarop het ook gestoeld is of hoe lang het ook terug gaat is verwerpelijk en moet verbannen worden uit witte westerse cultuur tenzij het overeenkomt met of werkt binnen witte westerse cultuur.’ Rotjoch riep 2 januari met een knipoog – en wat ongelukkig – uit tot nationale kech-dag. Big2 van The Opposites vroeg iedereen maar eens op een chill pill te nemen en zei: ‘Ey vrouwen kechs noemen is kenker dom, maar d’r heeft nog nooit iemand op mijn deur geklopt toen ik en al m’n vrienden fakking domme shit deden en zeiden. IZ IT CUZ I IS BLACK?!’ Inderdaad, in een goedgelezen interview in 2013 zeiden Willem en Twan van The Opposites grappend: ‘Alle vrouwen zijn kankerhoeren, of ze er nou geld voor vragen of niet.’ Daar werd wel verontwaardigd op gereageerd, maar er werd geen grootse heksenjacht op ze geopend en er werden zeker geen shows gecanceld.

Jiggy, Rotjoch en Big2 praten de woorden van Boef zeker niet goed. Wel openen ze het vuur op de krampachtige reflex van de witte mediawereld om zulke uitspraken direct zo heftig af te keuren. Die brede verontwaardiging rondom Boef voelt immers nogal selectief: er was geen groot protest tegen de show van Queens of the Stone Age op Down The Rabbit Hole, terwijl Josh Homme laatst een vrouwelijke fotograaf in het gezicht trapte. Mattie had er het afgelopen jaar ook geen problemen mee om R. Kelly te draaien. En hoe zit het met de Britse rockers van Nothing But Thieves, die van misbruik van minderjarige fans worden verdacht? Die zijn nog volop te horen op de radio. Sterker nog: ze waren bij het publiek de meestgevraagde act voor Pinkpop 2018. In veel gevallen geldt blijkbaar: je kunt nog best van de muziek genieten, terwijl je de muzikant in kwestie een lul vindt.  

Waarom is er dan zoveel ophef rondom zo’n uitspraak van Boef? ‘De belangrijkste reden dat je Boef wil boycotten is zijn huidskleur!’, wordt er volop geroepen op Twitter. Daar zit zeker een ongemakkelijke kern van waarheid in – de rapper krijgt op het moment een bizarre hoeveelheid racistische opmerkingen naar zijn hoofd geslingerd.

Niet alleen Boef houdt er zo'n vrouwonvriendelijke opvatting op na

Maar wat Boef zei in een filmpje om zich te verdedigen? Dat alle meisjes die uitgaan, alcohol drinken of korte rokjes dragen meteen hoeren zijn, terwijl hijzelf net dronken uit de club kwam rollen. Dat is een oer-conservatieve, walgelijk hypocriete en vrouw-onvriendelijke opvatting, die ook Rotjoch en Jiggy Dje niet zullen goedkeuren. Natuurlijk: in de hiphop-wereld is bitch niet per se bedoeld als belediging. Als jij je vriendin ‘bad bitch’ noemt, is dat zelfs een compliment. Straattaal is hard en zit vol denigrerende woorden, dat hoort er een beetje bij, wordt er gesteggeld. Ook rappers als Sevn Alias en Mula B gebruiken regelmatig het woord ‘kech’, het woord ‘bitch’ wordt nog veel vaker gebruikt. 

Maar het woord ‘kech’ heeft een veel zwaardere lading dan veel mensen doorhebben, en de opvatting die Boef erop nahoudt is zeer schadelijk voor Nederlandse meisjes uit moslim-gezinnen. ‘Door die middeleeuwse mentaliteit van Boef was ik jarenlang op mijn hoede als ik een Marokkaan tegenkwam in het nachtleven’, schreef Volkskrant-redacteur Nadia Ezzeroili. ‘Vaak onterecht (want lief en gezellig), maar soms ook terecht. En dat waren hele onaangename situaties.’ 

Het hangt allemaal samen met de ‘seksualiteitsoorlog’ die gaande is in de Marokkaanse en Turkse gemeenschap in Nederland, zoals jeugdhulpverlener Nora El Abdouni afgelopen december schreef. De manier waarop naaktfoto’s van vrouwen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond worden verspreid gaat nog ver voorbij slutshaming en komt zelfs in de buurt van moderne eerwraak, vindt zij. Er worden zelfs foto’s verspreid van meisjes die eventjes geen hoofddoek dragen, en daarvoor meteen worden uitgemaakt tot ‘kech’. En wie een kech is, die wordt uitgekotst.

Journaliste Lamyae Aharouay legde het in NRC gisteren ook goed uit: ‘Er zijn nogal wat mannen in de Arabische wereld die denken dat zij op deze aarde zijn gezet om te oordelen over hoe vroom vrouwen zich moeten gedragen. Het is een superioriteitsgevoel, dat er met de paplepel in is gegoten. De jongens, die zijn het gezicht van de familie. Hun kleren worden gewassen, hun eten bereid, alleen het ademhalen moeten ze nog zelf doen. Alles wordt ze vergeven. Het is niet overal zo, maar het bestaat. En het wordt gepikt, in stand gehouden.’

Met zijn filmpjes en vlogs gaf hij een blik op de straatcultuur die niet alleen groter dan ooit is, maar vooral zichtbaarder dan ooit. Maar het zorgt er ook voor dat zijn denkbeelden en meningen zichtbaarder dan ooit zijn. Die conservatieve en misogyne gedachten van Boef staan niet op zich: hij laat zien welke opvattingen er bij heel veel jongens en mannen in Nederland heersen. En dit probleem uit zich wellicht sterk ‘op straat’ en in de Marokkaanse gemeenschap, maar je ziet het overal om je heen, van het schoolplein tot de sportprogramma's.

Natuurlijk mag je zulke opvattingen veroordelen en bestraffen. Maar een boycot? Ten eerste heeft het niet zo gek veel zin: ‘Habiba’ heeft al 45 miljoen views gepakt op YouTube en die teller loopt vrolijk door. Er zijn wellicht een paar boekingen gecanceld maar het merendeel lijkt te blijven staan. Er zijn een paar fans die afhaken, maar vooralsnog lijkt de verontwaardiging niet echt tot hen door te dringen. En belangrijker: met zo’n boycot steek je je kop in het zand, je doet alsof het een dom incident is en er niet meer jongens bestaan die zo’n mening zijn toegedaan. Probeer liever te begrijpen waar die misogynie vandaan komt, erken dat die bestaat en probeer dáár wat aan te doen.

Tags

nu op 3voor12