Maar wat Boef zei in een filmpje om zich te verdedigen? Dat alle meisjes die uitgaan, alcohol drinken of korte rokjes dragen meteen hoeren zijn, terwijl hijzelf net dronken uit de club kwam rollen. Dat is een oer-conservatieve, walgelijk hypocriete en vrouw-onvriendelijke opvatting, die ook Rotjoch en Jiggy Dje niet zullen goedkeuren. Natuurlijk: in de hiphop-wereld is bitch niet per se bedoeld als belediging. Als jij je vriendin ‘bad bitch’ noemt, is dat zelfs een compliment. Straattaal is hard en zit vol denigrerende woorden, dat hoort er een beetje bij, wordt er gesteggeld. Ook rappers als Sevn Alias en Mula B gebruiken regelmatig het woord ‘kech’, het woord ‘bitch’ wordt nog veel vaker gebruikt.
Maar het woord ‘kech’ heeft een veel zwaardere lading dan veel mensen doorhebben, en de opvatting die Boef erop nahoudt is zeer schadelijk voor Nederlandse meisjes uit moslim-gezinnen. ‘Door die middeleeuwse mentaliteit van Boef was ik jarenlang op mijn hoede als ik een Marokkaan tegenkwam in het nachtleven’, schreef Volkskrant-redacteur Nadia Ezzeroili. ‘Vaak onterecht (want lief en gezellig), maar soms ook terecht. En dat waren hele onaangename situaties.’
Het hangt allemaal samen met de ‘seksualiteitsoorlog’ die gaande is in de Marokkaanse en Turkse gemeenschap in Nederland, zoals jeugdhulpverlener Nora El Abdouni afgelopen december schreef. De manier waarop naaktfoto’s van vrouwen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond worden verspreid gaat nog ver voorbij slutshaming en komt zelfs in de buurt van moderne eerwraak, vindt zij. Er worden zelfs foto’s verspreid van meisjes die eventjes geen hoofddoek dragen, en daarvoor meteen worden uitgemaakt tot ‘kech’. En wie een kech is, die wordt uitgekotst.
Journaliste Lamyae Aharouay legde het in NRC gisteren ook goed uit: ‘Er zijn nogal wat mannen in de Arabische wereld die denken dat zij op deze aarde zijn gezet om te oordelen over hoe vroom vrouwen zich moeten gedragen. Het is een superioriteitsgevoel, dat er met de paplepel in is gegoten. De jongens, die zijn het gezicht van de familie. Hun kleren worden gewassen, hun eten bereid, alleen het ademhalen moeten ze nog zelf doen. Alles wordt ze vergeven. Het is niet overal zo, maar het bestaat. En het wordt gepikt, in stand gehouden.’