Tuurlijk kan zulke reflectie in principe op ieder moment plaatsvinden. Dat vuurwerk en het aftellen, het slaat allemaal nergens op. ‘Maar toch denk je altijd dat er iets gaat gebeuren. Dat dit dé seconde is’, lacht Erik de Jong. ‘Dat is-ie niet, maar zo voelt het wel. Je gaat het nieuwe jaar in en kijkt nog eens goed om je heen: "Dit is 2019." De wereld staat rond kerst en Oud & Nieuw een beetje stil, daar houd ik wel erg van.’ Als De Jong terugkijkt op 2018, ziet hij een jaar dat eigenlijk niet zo leuk was. ‘Persoonlijke dingen, laten we het daar verder niet te veel over hebben. Er gebeurden namelijk ook veel leuke dingen, er gebeurt ieder jaar zo veel. Paradiso en Lowlands, bijvoorbeeld. Maar we hebben ook het verschil tussen de clubs en de theaters nog beter leren kennen. En we zien nog steeds mensen van alle leeftijden, daar ben ik echt heel trots op. Kinderen van 12 of 13, veel twintigers, maar ook mensen van mijn leeftijd of ouders. Dat loopt allemaal door elkaar.’
De Jong bevindt zich in de backstage van een Bredaas theater. Vanavond speelt hij er samen met zijn vaste cellist en sparringpartner Saartje van Camp de theatershow In Werkelijkheid, waarin Spinvis-liedjes worden gepresenteerd in een nieuwe context. ‘Die theatershows van Saartje en mij zijn een eigen leven gaan leiden’, legt De Jong uit. ‘Ze bestaan naast de normale bandshows, worden uitgebreid met beelden en verhalen.’ En met nieuwe arrangementen, waarmee De Jong zijn oudere werk interessant weet te houden, niet in de laatste plaats voor zichzelf. Op Lowlands freakte hij in een mash-up van ‘Dag 1’ en ‘Smalfilm’ al met spelcomputers, nu is die laatste de opener van de voorstelling. 'Dromen zijn een raadsel en dat gaat als volgt: het smelt in je hoofd en niet in je hand', nooit klonk het onheilspellender. ‘Dat nummer heb ik heel lang niet gespeeld, maar op een gegeven moment kwamen we erachter dat hij heel goed werkt als we het alleen maar met ritme doen. Alle akkoorden, alle harmonieën zijn weg. Alleen stem en beat.’
Ook in zijn Nieuwsjaarsmix maakte Spinvis op inventieve manieren gebruik van eigen werk. ‘Volgens mij hebben mensen met Nieuwjaar weinig behoefte aan veel informatie, veel poëzie om over na te denken’, legt de zanger uit. ‘Met Nieuwjaar wil je juist je eigen gedachten de ruimte geven. Bij mij werkt dat het best met instrumentale muziek. Muziek die niets van je wil, die je geen mening opdringt.’ Dus dook Spinvis in zijn eigen archieven, die verrassend veel instrumentale muziek bevatten. Hij vond er filmmuziek die hij dit jaar nog componeerde, maar ook demo’s van nummers die nog niet bestaan of al zijn mislukt. ‘Ik heb het allemaal opnieuw aangepast voor de mix, langer gemaakt of anders gearrangeerd.’
(tekst gaat verder onder de mix)
Let op: Deze inhoud kan niet getoond worden omdat deze mogelijk strijdig is met de gekozen cookiesettings.
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?
U kunt dit hier aanpassen door de categorie 'social' aan te vinken. Waarom is dit nodig?