‘Er staat hier nog een fles bruine rum geloof ik.’ Erik de Jong, Spinvis, scharrelt wat in de keuken van het Excelsior kantoor. ‘Man, ik drink de hele dag al water. Daar heb ik nu wel genoeg van. Ik heb geen idee hoe het smaakt, maar jij ook een glaasje?’
De Jong doet alles op zijn eigen tempo. Niet alleen een album maken, ook interviews afwerken. Je hebt artiesten die strak een half uur aanhouden, twintig minuten als het tegenzit. Bij De Jong staat er geen tijd vast. Gewoon zitten, bedachtzaam praten en tussendoor uitwijden over bijvoorbeeld Cornelis Vreeswijk, de Poètes maudits en het updatebeleid van Apple.
Zullen we dit maar meteen uit de weg hebben: ik heb eigenlijk niet zo veel zin om het over je teksten te hebben. Ik begrijp ze nooit helemaal, maar vind dat eigenlijk wel fijn zo.
'Precies. Interviews gaan altijd over mijn teksten en dat begrijp ik ook wel. Maar wat zouden ze me vragen als ik jazz zou maken? Waar zou het dan over gaan? Kijk, ik maak die teksten met plezier hoor, en wil het zo goed mogelijk doen. Maar ik ben vooral een componist. Als ik moet kiezen tussen tekst en muziek dan weet ik het wel. Mijn teksten zijn niet zo belangrijk als het soms lijkt. Ik wil gewoon wat te zingen hebben. Dat is waarom ik popmuziek maak. Nederland is natuurlijk het land van de kleinkunst. Annie M.G. Schmidt. Je hebt een tekst over een onderwerp, oorlog of iets anders geëngageerds, en dan speel je er piano bij. Maar bij popmuziek gaat het om het geluid. Hoe klinkt het dan, die drum, de delay, de compressor. En hoe zing je het? Tekst is maar een klein onderdeeltje.’
Ik stond laatst bij een een Noorse dj die een edit draaide van Cornelis Vreeswijk. Hij verstond er zelf waarschijnlijk niets van en op dat tijdstip de Nederlanders in de club vast ook niet. En niemand maakte het wat uit.
'Mooi is dat hè? Ik luister zelf ook veel naar muziek die ik niet versta en via de gegevens van Spotify zie ik dat mijn muziek ook langzaam de grenzen overkomt. Zit er opeens iemand in Mexico City of IJsland veertig keer je track te luisteren. Er zullen vast ook wel Nederlanders bij zitten die er toevallig zijn, maar vaak als ik die statistieken zie is het van "Huh, hoe dan?". Maar er is bijvoorbeeld ook een nummer dat nu veel opduikt in Japan, omdat het daar in een opera zit."
tekst gaat door onder de video