Ronnie Flex (937.000 volgers) deelde de geboorte van zijn dochter Nori Dua via Instagram, rapper en ex-YouTuber Eenhoorn Joost (297.000 volgers) heeft een ‘link in bio’-tatoeage op zijn been en Boef (1,1 miljoen volgers) vierde het feit dat hij de mijlpaal van 1 miljoen volgers op Instagram had bereikt met een foto waarop hij aan een fles champagne lurkt en de tekst: ‘Ik krijg net in me oor gefluisterd dat ik een miljoen volgers heb. I can't fucking believe it, schud me ff wakker mensen, thanks thanks thanks.’
Instagram wordt steeds geschikter voor muziekdistributie, schreven we eerder dit jaar al. Sinds deze zomer kan je via Instagram ook muziek delen via Spotify in je stories, een soundtrack zetten onder je stories en langere video’s delen via Instagram TV. In totaal zijn er 400 miljoen accounts die hun tijdelijk verhalen delen via Instagram Stories, bijna twee keer zoveel als er Snapchat-gebruikers zijn (191 miljoen). Veel muzikanten delen teasers van nieuwe muziek in hun stories met een link naar YouTube, Video, iTunes of Bandcamp (swipe omhoog). Op die manier wordt Instagram steeds belangrijker als platform om muziek te delen. Maar hoe relevant is het aantal volgers op Instagram nou voor de carrière van een artiest?
Instagram is een heel belangrijke en authentieke manier om direct met je fans te kunnen communiceren, zegt José Woldring (135.000 volgers). Daarom is het volgens de pr-vrouw achter Martin Garrix (16,2 miljoen volgers), David Guetta (8,5 miljoen volgers), Joris Voorn (220.000) en The Black Madonna (87.800) heel goed dat de meeste van haar artiesten hun eigen Instagram doen. ‘Jongeren van nu hebben behoefte aan gestuurde info die via hun social media binnenkomt. Ze luisteren naar playlists die voorbijkomen in hun feed in plaats van zelf op zoek te gaan. Targeted posts, dat vinden ze allemaal prima. Het maakt het voor een artiest heel belangrijk dat je dat op een goede manier doet.’
Selena Gomez (144 miljoen volgers) of Beyoncé (121 miljoen volgers), daar komen ze nog niet bij in de buurt, maar veel grote accounts in de Nederlandse muziekindustrie worden gerund door internationaal bekende dj’s als Garrix, Hardwell (5,1 miljoen volgers) en Tiesto (5,9 miljoen volgers) of rappers als Ronnie Flex, Lil Kleine (1,3 miljoen volgers) en Boef.
Maar ook in het underground circuit lopen Instagram-kanonnen rond. Natuurlijk bracht de Koreaanse Peggy Gou (474.000 volgers) afgelopen jaar house-anthem 'It Makes You Forget (Itgehane)' uit, maar het aantal fans op Insta schoot ook als een komeet omhoog dankzij de autoritjes met haar moeder, fashion updates front row en de grapjes met of zonder giraffe (Peggy Who? Peggy Shoe!) die ze non stop deelt in haar stories. Ook de Belgische Amelie Lens (542.000 volgers) wist volgers te verzamelen als stof op een bouwplaats. Zelfs haar katten (@ameliescathouse) hebben al bijna 7.000 fans.