Op het podium straalt Alex Cameron dezelfde soort viezigheid uit als op zijn albumcovers: dreigend ijsbeert hij over het podium met zijn priemende blik, lage stem, en die lange ledematen in een net iets te strak pak gestoken. Uit de donkere baard van de man naast hem steekt een saxofoon: Roy Molloy, Camerons jeugdvriend en bandlid. Of nee, 'compagnon' – bandlid is een te beperkt woord voor de functie die Roy in Alex z'n leven vervult. Ze groeiden op in dezelfde buurt, bezorgden later pizza's voor hetzelfde restaurant, en zo ontstond hun magische connectie. Jarenlang speelden ze met z'n tweeën in Sydney in elke kroeg die het toeliet. Een knullige lo-fi backing track, Alex kwaad zwaaiend met zijn microfoon, en Roy die smerige solo's op zijn saxofoon blaast. Zo maakte Cameron ook zijn debuutalbum Jumping The Shark: hij en Roy, simpele DIY-synthpopliedjes vol donkere verhalen en onaantrekkelijke personages, met de gefictionaliseerde Alex Cameron als antiheld. In 2013 zette hij het album gratis op zijn website; jaren later, in 2016, kreeg het op gerespecteerd indielabel Secret Canadian (van onder andere ANOHNI, The War On Drugs en Damien Jurado) een officiële release.
Daarna ging het hard. Het begon met z'n tweeën, 's avonds shows spelen en het debuutalbum opnemen, en ondertussen overdag fulltime werken en in het weekend pizza's bezorgen. Toen kwam tweede album Forced Witness in 2017, en inmiddels doen Alex en Roy wereldwijde tours met volledige band als support van arena-act The Killers. Sterker nog: Cameron kan zichzelf inmiddels een goede vriend noemen van Brandon Flowers, en schreef vijf nummers mee aan de laatste The Killers-plaat.
Wanneer Cameron op een grauwe dinsdagochtend zijn telefoon opneemt, zit hij midden in zijn nieuwe leven: 'Ik ben nu in Denemarken, we doen nog Zweden, Duitsland, Italië. Behoorlijk veel shows in drie weken.' Het was even wennen, maar voor Cameron komt zijn succes ergens ook precies op tijd: 'We zijn nu met zes man op tour. Het is een totaal andere ervaring. Maar we doen dit ook al heel lang, en als er nooit iets zou veranderen weet ik niet wat ik dan zou moeten doen. Ik ben blij met die verandering, ik ben dankbaar voor de dynamische ervaring.' In zijn muziek speelt hij misschien een louche, vettige showman, maar de echte Alex Cameron is terughoudend en bedachtzaam. Hij laat geregeld lange stiltes vallen, misschien omdat hij nadenkt over zijn antwoord, of misschien omdat hij liever iets anders aan het doen zou zijn. Op eenvoudige vragen geeft hij kort maar beleefd antwoord; bij diepere of zwaardere onderwerpen worden de stiltes nog langer.