Laten we meteen effe een mythe ontkrachten die hardnekkig aan het trio Khruangbin kleeft: nee, het is zeker geen jamband. De veelal instrumentale liedjes van de groep uit Texas kunnen dan nog zo ontspannen en laidback klinken, er zit toch echt een straffe structuur in. ‘Sterker nog: we zijn superstrak, er zijn geen losse eindjes of jams’, zegt gitarist Mark Speer in de backstage van Paradiso Noord, waar ze even later hun allereerste Nederlandse headline-show zullen spelen. ‘Onze composities zijn ontzettend geordend: deel A, B en C, dit is de melodie, dit is de kop, dit is de vamp. Er is letterlijk geen enkele improvisatie, op die twee maten waarin ik een gitaarsolo doe na dan. En dat probeer ik te vermijden, want gitaarsolo’s zijn helemaal niet leuk!’
En toch, die bedwelmende funkgrooves met roots in Thailand en Iran klinken alsof ze urenlang kunnen voortkabbelen. Khruangbin is er onwaarschijnlijk succesvol mee geworden: hun debuutalbum belandde in koffiehuis-playlists van Canada tot Turkije en van India tot Engeland. Ook hun afgelopen maand verschenen tweede album Con Todo El Mundo is de favoriete achtergrondmuziek van indieliefhebbers van over de hele wereld. Ze speelden op Into The Great Wide Open, staan op Best Kept Secret en verkochten in razend tempo shows in EKKO, Rotown en Paradiso Noord uit.
In Paradiso Noord blijkt dat Khruangbin live aanzienlijk feller klinkt: af en toe zal Mark Lee z’n distortion-pedaaltje stevig op de staart trappen om er een paar vingervlugge, jankende solo’s uit te gooien, terwijl drummer Donald Johnson keihard op zijn kleine jazz-drumkit mept. ‘We spelen live met veel meer dynamiek’, zegt bassist Laura Lee erover, ‘de ene avond zijn we een stuk luidruchtiger dan de andere, we spelen zoveel mogelijk met de ruimte en de energie van het publiek.’