Dat is geen tikfout, we bedoelen niet StereoGum. Arcade Fire gebruikte dat populaire blog nadat het een kritische recensie over ‘Everything Now’ plaatste. Eerst al verscheen er een advertentie voor de nieuwe single, waarin de band zo’n beetje de enige positieve zin in een verder heel negatief verhaal gebruikte als aanbeveling. Vervolgens maakten ze een volledige kopie van Stereogum’s opmaak, met 1 letter verschil. De haastige nieuwslezer - en dat zijn we stiekem bijna allemaal – ziet het waarschijnlijk niet eens, en dat is precies het idee. Dit is hetzelfde idee als de berichtgeving dat Trump wordt gesteund door de Paus en dat Clinton wapens aan IS verkoopt. Oftewel: fake news, fake news, fake news.
Overduidelijk satire als je iets verder kijkt dan je neus lang is, maar hoe zat het met de zogenaamde ‘dresscode-blooper’? In een bericht voor hun optreden in Brooklyn stond dat bezoekers verplicht hip, trendy maar bovenal beschaafd gekleed moesten komen. Je moest je korte broek, naveltruitje of pet thuislaten, net als je telefoon. Fans in rep en roer, want waar slaat dit op? Het is een foutje van onze communicatie, reageerde de band. Ze zouden zelf niks te maken hebben met eventuele thema’s om hun show. Er volgt zelfs een officiële rectificatie: je mag aantrekken wat je wil. Om het goed te maken komt er een wedstrijd: Zet jezelf in je meest foute outfit op de foto, tweet ‘m en maak kans op tickets voor de show. En oh ja, volgens Win Butler is het de schuld van Apple. En zo lijkt het ineens toch weer een reclamestunt te zijn.
Die verwarring, dat is natuurlijk ook precies het idee. Wat is echt en wat is verzonnen? Dat is de vraag waar iedereen in het supersnelle medialandschap van nu voortdurend mee bezig zou moeten zijn, en Arcade Fire houdt zijn luisteraar een spiegel voor. Je kunt niets zomaar voor waarheid aannemen rondom deze campagne. En ondertussen voerde Arcade Fire - satire of niet - evengoed een massa-campagne waar menig multinational een puntje aan kan zuigen. Er was geen ontkomen aan, en het werkt nog ook: Voor de derde keer is een album direct op de eerste plaats de Billboard Album Top 200 ingeknald, net zoals The Surburbs en Reflektor dat ook deden. Waar sterke reclame niet goed voor is.