Die hype in Nederland komt niet uit het niets. In de VS zien we al decennia lang genre-overschrijdende vernieuwing vanuit jazz die mixt met R&B, soul en hiphop, bijvoorbeeld onder leiding van pioniers als Robert Glasper en Kamasi Washington. Ook Engeland beleeft momenteel een onweerstaanbare jazz-golf, met vooral veel jonge fans. Vanuit Nederland inspireerde dat ook Siem Tenzer, mede-organisator van Super-Sonic Jazz, om hier artiesten in die hoek te ondersteunen: ‘Via de grote jazz-wave in Londen ontstond de mogelijkheid om in Nederland iets soortgelijks op te zetten. Wij waren daar allemaal super door geïnspireerd en konden met Paradiso het Super-Sonic Jazz Festival verder uitbouwen. Super-Sonic Jazz bracht internationale artiesten uit onder andere Londen en de VS naar Amsterdam, wat lokaal weer een nieuwe generatie muzikanten inspireerde. Zij gaven hier hun eigen draai aan, en dat resultaat konden wij vervolgens weer presenteren. Zo is er lokaal een soort circulaire voedingsbodem voor iets unieks en eigens ontstaan.’
Want waar de Britse jazz-golf met succesvolle acts als Kokoroko, Yussef Dayes, Nubya Garcia en Ezra Collective veel bruis ervaart door versmelting met West-Afrikaanse en Caribische ritmes, heeft de Nederlandse scene natuurlijk weer zijn eigen invloeden om mee de muziek in te nemen: ‘We hebben hier zo'n rijke vermenging van invloeden. Dat is echt het fundament van wat wij allemaal proberen te pushen en te presenteren en waar ook muzikale verrassingen en oprechtheid in naar voren komen.’
‘Zo zijn er niet alleen belangrijke invloeden vanuit conservatoria, maar juist ook artiesten die via andere routes de scene bereiken. Zo is er in Amsterdam Zuidoost een levendige Ghanese gemeenschap, met artiesten als Bnnyhunna, Junya, Els en Nathan Badu. Veel van hen hebben zich muzikaal voornamelijk in de kerk ontwikkeld. Verder heb je natuurlijk veel invloeden uit Surinaamse muziek en Caribische tradities. Denk aan de Arubaanse drummer Siegfried Hart die echt uitweidt in allerlei stijlen en hoeken en daarin eigenlijk een geschiedenis van ritme presenteert, wat super inspirerend is.’
‘Er zijn ook Indonesische en Molukse gemeenschappen, waarin muziek echt een integraal onderdeel is, met artiesten als Gino-Cochise of Kick Woudstra (drummer bij Ronnie Flex, Candy Dulfer, Typhoon en SMANDEM.). Het zijn allemaal muzikale dialecten die waanzinnig mooi samenkomen en elkaar aanvullen. Juist omdat er een sfeer heerst waarin muzikanten écht naar elkaar luisteren en elkaar de ruimte geven om hun verhaal te vertellen, ontstaat die spontane en inspirerende vermenging - zeker tijdens een jamsessie.’
De Super-Sonic Jams zijn in een jaar uitgegroeid tot een belangrijke spot voor de ontwikkeling van jonge jazz artiesten in Nederland, zeker ook met het platenlabel en festival dat aan de organisatie verbonden zit: ‘Je krijgt echt terug dat mensen gemotiveerd raken om in de editie erna weer terug te komen, iets nieuws van zichzelf te laten zien en ook naast die jamsessie zelf weer ontwikkeling door te maken.’ Samenwerkingsinitiatieven als Super-Sonic Jazz geven op hun beurt weer een boost aan de scene. Zo is zelfs de overkoepelende organisatie OSHI opgericht op initiatief van o.a. Patronaat, INI Movement, BIRD, House of Knowledge, Paradiso, Super-Sonic Jazz en PAARD. OSHI is een talentontwikkelingsplatform dat muzikanten in de jazz/soul/R&B/hiphop scene ondersteunt, zoals bnnyhunna, JELISA, Illnoledge en ROSEYE. Siem: ‘Het maakt bijvoorbeeld de Jam hier mogelijk, maar biedt ook mogelijkheden in andere Nederlandse steden. We hebben onderlinge uitwisselingen; als er een talent is, dan kan die langs alle partijen in het ecosysteem groeien. Dus samenwerking is heel belangrijk’.