Wanneer ben je begonnen met dat techno alias?
‘Een jaar geleden. Ik merkte dat ik met De Sluwe Vos meer techno ging draaien, dat vond ik lastig voor het publiek. Ik wilde zo graag iets anders, maar ik durfde het niet helemaal uit te werken. Mensen verwachten nu eenmaal van me dat ik house draai. Maar ik maakte toch een paar technoplaten, en daar kreeg ik hele goede reacties op, en uiteindelijk zelfs een paar boekingen.’
Draai je als Haeken anders dan als Sluwe Vos?
‘Ja, absoluut. Het sorteren is ook heel anders. Techno draaien is echt heel lastig, dat heb ik echt onderschat. Ik weet nog de eerste keer dat ik als Haeken draaide, op Chateau Techno in die hele grote Ahoy zaal. Ik had in de studio een track uitgekozen om mee te beginnen. Prima eerste plaat, heftig maar niet te heftig. Toen kwam de bas erin: zo tering hard. Ik dacht: ik heb het helemaal verkloot, ik kon wel door de grond zakken. Het is zo anders dan house, de galm in de zaal is genadeloos voor die bas. Ik weet nog dat ik thuis kwam en tegen mijn huisgenoot vertelde hoe het was gegaan. Hij zegt: ‘ja, dat is kut he’. Maar toen ik op het evenement keek bleek iedereen het geweldig te vinden.
Is je techniek ook anders?
‘Zeker. Als ik techno draai heb ik in principe altijd drie faders omhoog staan, ik heb constant drie dingen door elkaar lopen. En omdat de bas zo belangrijk is, komt dat heel nauw, het moet precies goed liggen. Je hebt de kick en de sub, en als die gaan schuiven hoor je het meteen. Maar ik vind het tof om zo’n brij van ‘space’ te creëren. Natuurlijk draai ik niet zomaar alles door elkaar. Van de hele haal ik de bas weg, de tweede heeft juist een hele heldere bas, van de derde maak ik een loop. Met mijn Rane MP2015 Rotary mixer kan ik het heel mooi over elkaar heen leggen, heel beheerst ook. Het wordt met die manier van mixen eigenlijk minder dynamisch: het leunt minder op breaks en snelle mixen, je moet idealiter niet horen dat de ene plaat in de andere overgaat. Wat dat betreft staat het echt haaks op wat ik doe als De Sluwe Vos.’
Deze techniek werkt ook niet met oude houseplaten, toch?
‘Klopt, I learned that the hard way. In Shelter tijdens ADE bijvoorbeeld draaide ik de eerste twee uur allemaal oude funk en disco. Ik had net het artikel met Nuno dos Santos gelezen, waarin hij vertelde over dj’s die de mist in gaan met scheve loops, en wat gebeurt er: ik zit er helemaal naast. Ik dacht nog dat ik hem goed recht getrokken had in Recordbox - dat kan door je eigen pijltjes te plaatsen. Maar op de een of andere manier was ie helemaal niet recht en klonk het helemaal verkeerd. Toch probeer ik het wel, en vaak verzin ik dit soort dingen thuis.’
Dat kan Benny Rodrigues dus niet doen?
‘Hij kan het wel, maar hij doet het niet. Hij heeft wel altijd heel veel muziek bij zich, wel een stuk of tien usb-sticks.’
Heb je altijd op deze manier gedraaid?
‘Ik heb heel lang met cd’s gedraaid, daarna met Traktor vinyl, vervolgens helemaal digitaal met Ableton. Daarna terug naar vinyl only en weer even naar cd’s en Ableton. En nu dit, eigenlijk al vanaf het moment dat ik meer gigs begon te krijgen. Ik vind het nog steeds lastig dat Pioneer als enige een softwareprogramma heeft dat mijn usb’s compatible maakt met de CDJ’s. Als dat nou open source zou zijn, had ik vast minder gezeik met die dingen.’
Hoe kan het dat mensen jouw eerste gig als Haeken fantastisch vonden, terwijl jij het zelf niet goed vond?
‘Het was hard, en hard is voor de meeste mensen goed genoeg. Dat is het lastige: je wilt je verhaal vertellen. Dat klinkt afgezaagd, maar dat is het wel: house en techno is zoveel meer dan beuken en breaks. Ik merkte dat zelfs bij all-nighters een deel van het publiek daar het geduld niet voor heeft. Dan draaide ik de eerste twee uur ambient, funk en andere ‘saaie’ muziek, en dan kwamen een paar gasten al vooraan staan: Sluweee! Maar ik moet geduld hebben, je kunt dat niet dwingen. Ik had de neiging om vingerwijzend te vertellen dat het de verkeerde kant op gaat, maar het is cool zo. Het is voor mij een leuke uitdaging om diepgang te brengen.’
Aanstaande vrijdag 23 december draait de Sluwe Vos in Mezz Breda tijdens de Serious Clubnacht, een feestje gekoppeld aan 3FM Serious Request. De opbrengst van die avond gaat uiteraard naar het goede doel. Naast Sluwe Vos hoor je die avond ook Olivier Weiter, Wouter S, Remy Unger en onze eigen Roosmarijn Reijmer. Kaarten voor die avond koop je hier.