Er is nog helemaal niemand voor Parrish Smith in die donkere UFO-tent, de mainstage ligt er sombertjes bij voor Stump Valley en ook de Greenhouse is zo goed als leeg. Dat is helemaal niet gek. Het terrein is immers pas een halfuurtje open en de meeste festivals zijn rond dit tijdstip nog net zo uitgestorven als Hoog Catharijne om drie uur maandagochtend.
Nee, verbazingwekkender is het om te zien hoeveel vuur er al is bij Motor City Drum Ensemble. Of nou ja, verbazingwekkend? Vorig jaar sloot de Duitser (die overigens nog een tijdje in Utrecht en Amsterdam woonde) het hoofdpodium van Dekmantel al af, dit jaar opent hij op zondag de Selectors-stage zoals ‘headliners’ Marcel Dettmann en Nina Kraviz dat de afgelopen twee dagen deden. We hebben het er al het hele weekend over: het is een van de sterkste keuzes die Dekmantel dit jaar maakte. Superuitdagend voor de dj’s zelf, die eens niet op prime time hoeven te vlammen en de gelegenheid krijgen om wat dieper in hun platentas te graven en met verrassende keuzes te komen. En bovendien een slimme manier om het publiek al zo vroeg aan de gang te krijgen. Wedden dat dj’s volgend jaar gaan smeken om juist deze openingsspot te krijgen, en het een prestigekwestie wordt?
Motor City Drum Ensemble krijgt in ieder geval de armen (en schoenen, is dat een nieuwe trend?) al binnen een halfuur de lucht in met een moddervette P-funk-baslijn. Hij gebruikt funk, boogie en disco als startpunt, om die na het eerste uur te vervlechten met zwoele house. Hij is zo’n dj die de Discogs-prijs van een obscuur singletje kan vertienvoudigen door hem mee te nemen in zijn tas en een onbekend reggaeliedje kan laten klinken als een klassieker. En hoewel al die producties schots en scheef lopen, weet hij ze bijzonder kundig aan elkaar te mixen. Het is weer supergoed als altijd en een bijzonder gezellig startsein van de laatste dag Dekmantel – hij vlamt al zo hard dat het voelt als het laatste uur Dekmantel – maar op deze spot had hij ook wel wat gewaagder en minder pleasing mogen draaien. Maar echt klagen kun je ook weer niet, wanneer hij als slotplaat die prachtige Paradise Garage-klassieker van Sylvester oplegt.