De basis van DGTL is onveranderd. Nog steeds tijdens Pasen, in loodsen en tenten op de NDSM-werf en uiteraard gaat het nog steeds om house en techno. Toch zijn er op deze eerste dag al bepalende veranderingen te zien. Ten eerste de programmering. Hinkte de organisatie vorig jaar nog op twee gedachten door heel duidelijk een hoop spannende, wat meer ‘underground’ acts naast de grote namen te zetten, dit jaar wordt de focus meer gelegd op gevestigde namen en wat meer mainstream dance. Niet dat de spannende namen wegblijven, maar ze worden wel wat beter omgeven door dj's die toegankelijker draaien. Slim, als je je de lege zalen van vorig jaar nog herinnert. Door het programma zo te stroomlijnen, sluit het stukken beter aan bij het publiek.
Het tweede grote verschil lijkt de capaciteit. Of er nou wat tenten gekrompen zijn (of is er nou één grote minder?), of dat er meer bezoekers zijn: het is veel en veel voller. De enige tent die vanaf halverwege de middag nog wel eens rustig is, is het piepkleine koepeltentje dat Resident Advisor host. Nou ja, eigenlijk alleen aan het begin van de middag, bij Dollkraut, die desondanks de pannen van het dak draait. Iets later staat er zelfs een rij. Eén d’r in, één d'r uit is het bij Maceo Plex, rug aan rug met Lord of the Isles. Het tentje biedt ruimte aan max 300 man, maar de twee Ibiza-pro’s draaien groots alsof het een gigantische dome is waar lasers en CO2-kanonnen overuren draaien. Een beetje misplaatst. Dan is de afsluitende set van Plex in de door LED-schermen omringde tent, inclusief op en neer bewegend plafond met bungelende tl-buizen, een stuk beter op zijn plek.
Tekst gaat verder onder foto.