1. Girls girls girls!
Afgelopen week werd er hevig gediscussieerd door de Nederlandse muziekindustrie: er staan niet genoeg vrouwenbands op de Nederlandse festivals, en dat zou al dan niet aan het aanbod liggen. Op SXSW ligt dat gelukkig heel anders: we zagen meer girl (fronted) acts dan ooit, van garagerock en punk (Tacocat, Sheer Mag, Downtown Boys, Bleached, White Lung) tot R&B en soul (Kehlani, Kelela, Empress Of, Erykah Badu) tot rap (Little Simz en Lady Leshurr) tot folk en country (Mothers, Julien Baker, Kacey Musgraves, Margo Price) en pop (Chairlift, CHVRCHES, D∆WN, Charli XCX). Ze zijn er dus zeker wel, de vrouwen die graag willen doorbreken in de muziek, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze allemaal zonder meer in het vliegtuig kunt zetten naar Europa. Lastige kwestie, first lady Michelle Obama geeft er een interessante keynote over.
2. Overkill
Je ontkomt er bijna niet aan op monsterfestival SXSW om bevangen te worden door de overkill aan muziek. Meer dan 2.000 acts presenteren zich aan het publiek, sommigen geven wel vijftien optredens. Het staat onbedoeld symbool voor de dagelijkse realiteit in het streamingtijdperk. Op de conferentie sprak een cijferfreak die in 2015 alle tracks had vastgelegd die hij had gehoord. Hij constateerde dat zijn muziekgebruik in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen was. En bovendien dat hij niet op zichzelf stond: op de verzamelde streamingdiensten werden in de eerste helft van 2015 twee keer zoveel nummers afgespeeld als in heel 2014. De beroemde producer Tony Visconti (o.a. Bowie, T-Rex) waarschuwde in zijn keynote-speech voor de vervlakking van formulatig werken. Hij las voor uit zijn apocalyptische roman over de muziekindustrie in 2016, waar A&R managers vergaderen over de 'wereldster van de week', in plaats van te bouwen aan artiesten. Zorgt de overkill ervoor dat we niet meer echt luisteren?
3. Merkenmoeheid
Die overkill zie je ook bij merken: zodra advertenties de overhand krijgen op social media, loopt het publiek massaal weg. Merken weten niet zo goed hoe ze daarmee moeten omgaan. Ze delen een twintigtal verschillende gratis drankjes en vijftien soorten chips uit - waarvan je geen enkele onthoudt - en spreken van een social media-infarct. Maar er lijkt ook een nieuwe ontwikkeling gaande: alle acts op het Spotify-podium schijnen te worden gedwongen om een shout-out te doen naar de streamingdienst, wat bij sommige artiesten in het verkeerde keelgat schiet. Zo zei rapper Vince Staples op datzelfde podium cynisch: “Thanks voor de cheque van vandaag, Spotify, om te compenseren voor de belachelijk lage bedragen die ik voor streams krijg. En zodra je naar buiten loopt, stream dan duizend keer het album van je favoriete artiest. Dan verdient ie ongeveer evenveel als één album verkopen.”