Voor Fouradi gingen de deuren van de muziekindustrie in eerste instantie niet, en vervolgens wagenwijd open. Hij leerde de kneepjes van de tienerindustrie op eigen kracht. Hij begon ooit met zijn oudere broer Mohamed als hiphop-duo Fouradi. Ze richtten zich niet per se op kids, maar hadden wel kindvriendelijke teksten en traden op in programma’s als de Kids Top 20. Van zijn toenmalige label Walboomers kreeg hij niet veel steun, waarna hij het zelf probeerde. Maar zijn ultieme rol vond hij uiteindelijk achter de schermen. Eerst rapper Monsif, een destijds twaalfjarig talent dat opviel bij jonge kids. Daarna ging het balletje rollen: Fouradi werd door Sony gevraagd mee te schrijven aan een nummer van Aaliah, een populaire jonge zangeres uit het programma X-Factor. Fouradi zag zijn kans: ‘Ik heb gezegd: ik wil het wel doen, als je me het hele project laat draaien. Dan doe ik het hoe het moet.’
Vanaf dat moment werd Fouradi een belangrijke speler aan de achterkant, vooral in zijn rol als A&R manager bij X-Factor, het programma waar misschien wel de meeste blijvende artiesten uit voortkomen van alle talentenshows. ‘Dat komt onder andere doordat we al tijdens de talentenjacht nadenken over de koers van een artiest. Wat voor soort repertoire past bij iemands stem en uitstraling, met welke producers moeten we het album straks gaan opnemen, etcetera.’
Tegen wil en dank
Fouradi nam zelf als artiest bewust het risico een tienerartiest te worden, maar dat wil niet iedere artiest. Zelfs voor een boyband als B-Brave is het van belang om ook een oudere doelgroep aan zich te binden. ‘Dat hebben we gedaan met laatste single One Night Stand, waar Sevn Alias op meedoet en waar net wat meer seks in zit. Al kiezen we er wel bewust voor om de jongens in de videoclip niet intiem te laten zijn met een meisje, want daarmee verstoor je de fantasie van de fans.’
B-Brave is een echte, klassieke boyband, en het publiek dat daarbij hoort is nu eenmaal jong. Maar je kunt als artiest ook tegen wil en dank in de tienerhoek belanden. Het meest bekende voorbeeld daarvan is Doe Maar, een band van toen al dertigers die ineens voor zalen vol 15-jarige meisjes stond te spelen. Philippe Hes vertelt dat het voor hem heel moeilijk is om artiesten te overtuigen op zijn Under 18 events op te treden. Niet alleen omdat het minder geld oplevert (de ticketprijs ligt laag, net als de drankomzet), maar ook omdat artiesten niet te veel in de kidshoek willen zitten. ‘Een keer per jaar vinden ze vaak wel leuk.’
Een van de grootste Nederlandse tieneridolen van het moment is Lil Kleine. Jonge fans vallen voor zijn bravoure en de stuiterende elektronische producties. Toch probeert ook hij een breder publiek aan zich te binden, vertelt zijn manager Nathan Moszkowicz. ‘De harde kern is tussen de 12 en 18 jaar, maar er zijn zeker ook oudere fans. Je moet goed nadenken over het evenwicht, een paar tracks wijden aan de wat volwassener mannelijke garde. Een nummer als Goud past meer bij die doelgroep dan de commerciële radionummers.’
Meiden bepalen de koers
Voor Lil Kleine kwam het echt grote succes toen naast de jongens ook de meisjes naar zijn muziek gingen luisteren. ‘De muziek is natuurlijk ook toegankelijker geworden’, zegt Moszkowicz, ‘meer sexy. Maar Lil Kleine is niet bewust bezig met het aanspreken van meisjes met zijn muziek.’ Toch is het wel heel belangrijk dat ook de meisjes aan boord zijn. Niet alleen omdat ze de helft van onze bevolking uitmaken, maar ook omdat ze een stuk fanatieker zijn in hun fandom dan jongens. Dat ziet ook Brahim Fouradi. ‘Het is voor een mannelijke artiest makkelijker om door te breken dan een vrouwelijke. De meest dedicated fans zijn altijd vrouwen.’
Terug naar de Hitkrant, al jaren een baken voor snelkloppende tienerharten. Je hoeft geen communicatiewetenschappen gestudeerd te hebben om te zien dat het blad zich voornamelijk richt op meisjes. Het gaat over crushes op knappe sterren, over hun kleding. Twintig jaar geleden was het blad meer gericht op jongens én meisjes, maar dat is in de loop der jaren op natuurlijke wijze veranderd. Meisjes zijn, zegt Rawathe Keijzers, nu eenmaal veel vatbaarder om fan van artiesten te zijn dan jongens. Die zijn er niet alleen minder mee bezig, ze schenken veel van hun bewondering ook nog eens aan sporthelden als Lionel Messi en Max Verstappen. 'Meiden bepalen voor een belangrijk deel de koers van de popmuziek', durft Keijzers zelfs te stellen. En dat terwijl jongens op latere leeftijd bekend staan als fanatiekere muziekvolgers. Om maar te zwijgen over de populatie die we in platenzaken zien. Toch is die stelling historisch gezien ook weer niet zo vreemd: al vanaf The Beatles en de grote Amerikaanse tieneridolen van de jaren vijftig en zestig drijven popacts jonge meisjes tot heerlijke hysterie, en dat is in de tijd van Bieber en One Direction niet anders.
Toch levert deze gouden regel wel een interessant inzicht op in de doorbraak van Nederlandse hiphop naar het grote publiek de afgelopen twee jaar. Kwam die grote explosie tot stand omdat de meisjes aan boord stapten? Je ziet significant meer meisjes bij shows van Broederliefde, Lil Kleine en zelfs bij de veel rauwere Sevn Alias. Als je vroeger bij een Opgezwolle concert al meisjes zag, kon je er donder op zeggen dat ze – even kort door de bocht gesteld – met hun vriend meegekomen waren. Toch zijn jongens nog steeds in de meerderheid als het op hiphop aankomt, zegt Erik Zwennes van Top Notch, die op verzoek even in de statistieken van het labelkanaal op YouTube duikt. De laatste 28 dagen was het percentage mannen dat het kanaal bezocht nog altijd significant groter. Maar er is wel een verschuiving te zien. In de jaren 2010 tot en met 2014 lag de verhouding min of meer stabiel, waarbij mannen veruit in de meerderheid waren. In 2015 (het doorbraakjaar van New Wave) kropen de twee dichter naar elkaar toe. Het bereik van het Top Notch kanaal nam dankzij New Wave en Broederliefde enorm toe, en er zitten opvallend veel meisjes onder de nieuwkomers. En dan het meest veelzeggende cijfer: onder de jongste doelgroep – 13 tot 17 jaar – zijn voor het eerst meisjes licht in de meerderheid.
Stormachtige ontwikkeling
‘De nieuwe generatie heeft altijd gelijk. Punt.’ Dat claimde Kees de Koning vorig jaar in een groot interview met Vrij Nederland. Het was een verklaring voor zijn eigenwijze gedrag toen-ie begin twintig was en heilige huisjes omver trapte in Hilversum, maar het is ook het basisbeginsel van zijn succesformule. En dat is niet anders voor iedereen die zich serieus op jongeren richt. Je moet het goed doen, of niet. De succesvolle ondernemers in de kidsmarkt nemen hun doelgroep serieus, en waarom ook niet, die stormachtige ontwikkeling die je als tiener meemaakt in je muziekontwikkeling, het gevoel dat alles nieuw is en nog niets een context heeft, en die ongevormde intuïtie voor wat nieuw en opwindend is, krijg je nooit meer terug.
De komende week stellen we de popmuziek vanuit het perspectief van de jongste muziekliefhebbers centraal. Veel plezier met onze Kidsweek. En onthoud: je bent zo jong als de volgende generatie!