Philippe Hes (FRIS)
Begon tien jaar geleden toen-ie zelf 18 was de zogeheten FRIS-feesten: een avondje dansen zonder alcohol en sigaretten voor de allerjongste kids. Voor zo’n beetje half brugpiepend Nederland de eerste ervaring met het uitgaansleven, en een stuk verantwoordelijker dan het gemiddelde hockeyfeest. Inmiddels zijn er jaarlijks zo’n 100 FRIS-feesten in 20 steden en heeft Hes zijn bedrijf uitgebreid met o.a. het Under 18 dancefestival We Are The Future in de HMH. 'Als je het groot wilt doen, moet je alles heel erg goed organiseren. Ouders moeten een goed gevoel hebben, het moet 100% veilig zijn.'
Kidsweek: Deze professionals nemen kids serieus
Wie in de industrie neemt de jongste doelgroep serieus? Wie maakt er misschien zelfs wel 100% zijn vak van muziekfans tussen 12 en 17 jaar? En wat komt er allemaal kijken bij het bedienen van die jonge tieners? Deze tien weten het.
Rotjoch (101Barz)
Het was een topjaar voor de Nederlandse hiphop en dus ook een topjaar voor Rotjoch. Met zijn 101Barz knalde hij in 2016 door de magische grens van 200 miljoen views, en reken maar dat daar veel kids tussen zitten! Want dat is wat gebeurde in de afgelopen twee jaar: tieners beukten keihard de deur in in een revolutie van muiskliks. Ha, dat klinkt wel volwassen h. Rotjoch positioneert zichzelf graag als outsider, als iemand die zelfs nu ie al tien jaar binnen het systeem zit, nog moet knokken voor erkenning. Over twee weken tijdens Eurosonic maakt Rotjoch kans op de prestigieuze Pop Media Prijs, wat na de Pop Prijs voor New Wave toch wel een definitieve erkenning voor de hiphop zou zijn.
Nathan Moszkowicz (manager Lil Kleine)
Wie is de populairste Nederlandse artiest in de leeftijdscategorie 12-16? Kenners aarzelen niet: Lil Kleine, natuurlijk zij-aan-zij met zijn los-vaste compagnon Ronnie Flex. Aan Kleine’s manager Nathan Moszkowicz de uitdaging het publiek van zijn artiest zo breed mogelijk te houden: ‘De harde kern bestaat uit hele jonge fans, maar met een liedje als Goud op zijn album bedient Lil Kleine ook de oudere doelgroep.’ Moszkowicz heeft bij zijn managementbureau ook de nodige acteurs onder zijn hoede (het begon met Geza Weisz), en hij probeert ook dj’s met een pop-imago te lanceren voor de jongste dance-fans.
Rawathe Keijzers (HITkrant)
Als iemand weet hoe je het gevoel van hartkloppingen bij het zien van een Hittegolf Hunk moet vertalen, dan is het Rawathe Keijzers, die tien jaar lang voor HITkrant schreef. Dat betekent: voortdurend in de gaten houden wie hot is en wie alweer afkoelt in een doelgroep die elke anderhalf jaar compleet vernieuwt. Dit jaar maakte Keijzers een transfer naar boekingskantoor Friendly Fire, dat prompt Music.ly ster Jacob Satorius boekte. Toeval? Een ding durft zij alvast te claimen: ‘Meisjes bepalen heel sterk de koers van de popmuziek.’
Brahim Fouradi (manager B-Brave, A&R X-factor)
Fouradi, Fouradi, was dat niet een superpopulaire r&b-rap-pop-act? Zeker, Brahim Fouradi vormde dat duo met zijn broer en hun muziek sloeg vooral aan bij tieners. Inmiddels werkt Fouradi succesvol achter de schermen als manager van o.a. tieneracts B-Brave, Monsif en Aaliyah en is hij A&R-manager bij tv-talentenjacht X-Factor. Niet alleen in Nederland, maar ook in het bedrijf van de grote Simon Cowell in Londen. Zijn les: ‘De tieners zijn niet je enige publiek, je krijgt er gratis hun ouders bij. Die ben je ook aan het managen.’
Gideon Karting (Mojo)
Hebben ze bij Mojo ook een beetje kijk op de jongste muziekfans? Nou, ja en nee. Een slim concept voor tieners heeft de concertgigant niet echt, maar succesvolle tieneracts als Katy Perry en One Direction worden natuurlijk wel allemaal geboekt in Delft, voor een belangrijk deel door Gideon Karting. Die is op zijn hoede als 3voor12 hem benadert, zoals hij ook voorzichtig is met zijn publiek. ‘Het is een kwetsbare doelgroep, die heel beïnvloedbaar is. Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat er niets misgaat tussen het moment dat je je kaartje koopt en tevreden naar huis gaat. En ik kan je vertellen: er kan een hoop misgaan.’
Kees de Koning (Top Notch)
‘De nieuwe generatie heeft altijd gelijk’, claimde Top Notch baas Kees de Koning vorig jaar in een uitgebreid interview in Vrij Nederland. Met die mentaliteit weet De Koning niet alleen de vinger aan de pols te houden van wat de jongste doelgroep wil, maar is hij ook nog eens een van de stuwende krachten van de Nederlandse muziek. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, zeker in de popmuziek. De afgelopen twee jaar bracht hij o.a. Ronnie Flex, Lil Kleine, SFB en Broederliefde, maar hij lijfde ook YouTubers Teske (tegenwoordig ook zangeres), Supergaande en Ismail Ilgun in. Kees de Koning is nog steeds 'de plug'!
Dieuwertje Heuvelings (Spotify)
Waar zijn al die jonge mensen dan? Niet in de platenzaak, maar op de streaming platforms! Natuurlijk op YouTube, maar dat is zo’n beetje het wilde westen van het internet. Meer orde vinden we op Spotify, dat goede zaken doet met slim samengestelde playlists. De afgelopen drie jaar zagen we vooral de echte pop en hiphop boven komen drijven op Spotify, en die hoor je ook terug in belangrijke filterlijsten als New Music Friday. Voel je je oud? Kijk dan vooral samensteller Dieuwertje Heuvelings aan. Gehoord in de wandelgangen van de muziekwereld: de eerste single van artiest X is mislukt omdat Dieuwertje op vakantie was.
Eric van Holland (FunX)
Het is algemeen bekend dat radiozenders grote moeite hebben met het vinden van de jongste luisteraars, maar het is ook een feit dat het nog altijd een van de belangrijkste mediums is om een groot publiek te bereiken. Op dat snijvlak rommelt het dus: 3FM moet verjongen, klinkt het al een tijdje, een belangrijke taak voor de nieuwe zendermanager Basyl de Groot en music director Diederik van Zessen. Q-Music doet zijn best, net als Slam.fm, maar de zender die écht de jeugd aanspreekt, is urbanzender FunX. Belangrijke man daar is Eric van Holland, de man die de afweging moet maken welke tracks de playlist op gaan. Van de tientallen nieuwe tracks die elke week uitkomen, bepaalt hij welke vijf, zes de weg naar FunX' luisteraars vinden.
Nesim Najih en Qucee (Supergaande)
Wie bedient de tieners nu echt goed bij de radio? Giel met zijn vlog? Of zijn het toch de young guys aan de onderkant zelf met hun vlogs? Neem Supergaande, twee gasten wiens succes drijft op het ondervragen van hun doelgroep op straat. Ze stellen brutale en soms awkward vragen als ‘Hoe lang houd jij het vol in bed?’, maar ook: ‘Ken je deze rappers van boven de dertig?’. Befaamd werd hun item waarin ze rappers vroegen hoeveel geld ze op zak hadden. Supergaande heeft inmiddels getekend bij Top Notch, dat ook Ismail Ilgun en Teske vastlegde. Wat nog niet echt bestaat is een invloedrijk vlog dat puur over muziek gaat. Maar misschien is dat ook wel heel dom gedacht: muziek is onderdeel van een mix, met lifestyle, mode en games. Wie dat ziet, heeft de poort naar jongeren gevonden.