Awakenings: "Samenwerking Viagogo beslissing SFX"

Technogrootheid kan nu wel echtheid kaartjes garanderen

Atze de Vrieze en Paulien Sewuster ,

Als iemand het fenomeen ticketing serieus neemt, dan is het wel Awakenings. Maar het Amsterdamse technobolwerk werd overgenomen door het grote Amerikaanse SFX en ziet zich nu gedwongen samen te werken met Viagogo, ooit een van de grote vijanden. "Grote baas Robert Sillerman zelf heeft een speech gehouden waarom hij deze deal heeft gemaakt. Vooral in Amerika worden heel veel tickets - soms wel tachtig procent - verkocht via secondaire sites. Hij was daar klaar mee, want zo verdient iedereen er geld mee, behalve de artiest en de promotor. Hij zei: als wij nou een partner hebben in de markt, kunnen we hem misschien enigszins reguleren."

Jullie hebben nu een officiële secondary ticketing partner. 
“Er is natuurlijk een hoop veranderd in de secondary ticketing. Je hebt momenteel twee varianten: de zogenaamde ‘illegale variant’, waar woekerprijzen worden gehanteerd, en de legale partijen als Viagogo en Ticketswap. Wij zijn een strijd aan het voeren tegen de illegale variant. Dat is dweilen met de kraan open, waardoor wij nu besloten hebben om met de legale variant in zee te gaan.”
 
Hoe ging dat vijf jaar geleden? Toen waren jullie nog helemaal onafhankelijk?
“Vijf jaar geleden kwam de online ticketingmarkt net op gang. Daarvoor moest ik nog met een pak tientjes en een pak kaarten langs de lokale platenzaken. Wij waren natuurlijk tegen secondary ticketing. Het zijn jouw klanten, je wilt de kaarten zelf in eigen beheer houden. Het belangrijkste is dat je wilt voorkomen dat er valse kaarten in omloop komen. Je wilt ook niet dat mensen - je fans - voor 150 euro kaarten kopen. Er was ook een tijd dat als je googlede op ‘Awakenings kaarten’, onze eigen site pas als zestigste resultaat opdook.”
 
Waar is het veranderd?
“Het is veranderd met de legale secondaire ticketshops. Om even Viagogo te noemen: zij gooien er bij de legale kaarten die wij aanbieden maximaal 20% bovenop. Voor alle andere kaarten die aangeboden wordt geldt: wat de gek ervoor geeft. Belangrijkste is dat wij de echtheid van Awakenings tickets bij Viagogo 100% kunnen garanderen. Als mensen absolute woekerprijzen vragen, verzoeken wij Viagogo ze weg te halen. Dat willen we absoluut niet hebben. Voordat we met Viagogo in zee gingen, hadden wij met Ticketswap de afspraak dat zij kaarten mochten verkopen met maximaal 15% er bovenop. Wij gaven officieel toestemming, en als iemand een valse kaart had aangeschaft via Ticketswap, kreeg ie van ons een echte. We hebben dat ook actief gepromoot: het is uitverkocht, maar je kunt het bij Ticketswap proberen.”
 
Is deze afspraak vanuit Awakenings gemaakt, of vanuit jullie eigenaar SFX?
“Dit komt vanuit SFX. Grote baas Robert Sillerman zelf heeft een speech gehouden waarom hij deze deal heeft gemaakt. Vooral in Amerika worden heel veel tickets - soms wel tachtig procent - verkocht via secondaire sites. Hij was daar klaar mee, want zo verdient iedereen er geld mee, behalve de artiest en de promotor. Hij zei: als wij nou een partner hebben in de markt, kunnen we hem misschien enigszins reguleren. Iedereen - inclusief ikzelf - was daar sceptisch over, maar het belangrijkste is dat je de prijs kunt reguleren en de echtheid kunt garanderen. Vijf jaar geleden moesten we wel eens tachtig mensen op een avond aan de deur teleurstellen. Vaak zijn dat toeristen, die speciaal een retourtje Amsterdam boeken. Nederlanders weten vaak wel waar ze moeten zijn, maar toeristen niet.”
 
Is dat probleem nu opgelost?
“We zien het wat minder, ja. Dat komt voornamelijk doordat mensen stilaan wijzer geworden zijn. We waarschuwen mensen daar actief voor.” 
 
Toch straalt het feit dat bij Viagogo hoge prijzen gevraagd worden af op jou als evenement, vooral als je een officiële partner bent. 
“Dat klopt, ja. Maar ja, je bent uitverkocht, de vraag naar kaarten blijven. Je kunt het niet aanbieden, of je laat anderen het doen. Je biedt zo in elk geval een veilig alternatief.”
 
Je zei: ook ik was sceptisch. Waarover precies?
“Viagogo is een groot bedrijf, we kennen het allemaal. Het is nogal een corporate beslissing van SFX. Wij als Awakenings zijn het jongste kindje in de SFX-familie, en wij kregen het direct in onze schoot geworpen. Wij zijn altijd erg duidelijk en voorzichtig geweest met ticketing, dus we moesten even wennen aan het idee. Wat willen jullie nou? Ons publiek is niet hetzelfde als dat van Sensation of Tomorrowland. We willen niet dat op zo’n corporate manier aangekondigd wordt dat je voortaan daar kaartjes kopen. Wij communiceren ook nog steeds dat de enige echte plek om kaartjes te kopen awakenings.nl/tickets is. Pas als het uitverkocht is, verwijzen we naar Viagogo. Nu staat er wel in de deal dat Viagogo een x-aantal kaarten van tevoren krijgt. Wij hebben dat geminimaliseerd tot ongeveer honderd kaarten voor het festival.”
 
Waarom honderd en niet nul?
“Omdat dat door SFX besloten is. Er is een afspraak tussen hen en Viagogo. Iedereen is verplicht dat te doen, maar wel op je eigen manier. Het is ook geen geheim. Je kunt bij Viagogo een aantal kaarten kopen voor evenementen van Q-Dance of ID&T. Hoe elk merk dat promoot, is aan henzelf. Ik was bang dat we meteen duizenden kaarten naar Viagogo moesten brengen, maar dat hoeft dus niet. Het valt hartstikke mee.”
 
Je zegt: het valt hartstikke mee. Maar als je zelf had mogen kiezen, had je liever helemaal geen kaartjes daar neergezet?
“Ik ben niet degene die daartoe beslist, laten we het zo zeggen. De samenwerking met Ticketswap was onze eigen beslissing. Wij hadden als een van de eersten een deal met ze. Door de overname van SFX hadden wij natuurlijk geen keuze, want zij hadden deze deal. Ik ben blij dat we het op onze eigen manier hebben kunnen invullen.”
 
Verdienen jullie geld aan Viagogo?
“Als wij kaartjes beschikbaar stellen, gaat de verkoopprijs gewoon naar ons toe. De commissie is voor Viagogo. Op tweedehands kaarten verdienen wij niets, en dat willen we ook niet. Dan verkoop je je kaarten twee keer.
 
In de documentaire The Great Ticket Scandal van Channel 4 is te zien dat medewerkers van Viagogo zich voordoen als verkoper op hun eigen site, met tickets die ze rechtstreeks van de promotor hebben gekregen.
“Dat is absoluut niet netjes. Ik weet niet hoe ze werken, maar dat is niet eerlijk naar de klant. Het is ook niet goed voor de betrouwbaarheid van je bedrijf. Maar voor zover ik weet, is dit niet zo. Als het wel zou is, gaan mijn wenkbrauwen flink omhoog, dat zeg ik eerlijk.”
 
Hebben jullie overwogen om een prijslimiet te vragen op jullie kaartjes?
“Dat is niet hun bedrijfsstrategie, dat is de marktwaarde, vraag en aanbod. Wat je daarvan vindt is iets anders, maar feit is wel dat de prijs op deze manier ook juist kan zakken tot onder de reguliere prijs.”
 
Hebben jullie zelf wel eens overwogen met een partner als Seatwave of Viagogo te werken?
“Onze partner was Ticketswap. We waren natuurlijk ook eigenwijs. We wilde niet met een groot bedrijf uit Engeland in zee. Onze evenementen verkochten altijd vrij snel uit, en dan zagen we kaartjes voor 500 euro opduiken op die sites. Je zag ook dat mensen ze daadwerkelijk kochten, dat was nog wel de grootste doorn in het oog. Ticketswap was in die zin een geschenk uit de hemel. Wij konden zo een alternatief bieden voor de jonge doelgroep. Veel van onze bezoekers zijn studenten, mensen tussen 18 en 25 jaar, die niet zoveel te besteden hebben.”

Nu werk je dus verplicht met Viagogo, waar wel hoge prijzen gevraagd worden. Voelt dat toch een beetje alsof je verloren hebt?
“We hebben absoluut niet verloren, het is gewoon een ander alternatief. Viagogo verkoopt de tickets absoluut niet voor woekerprijzen, en ze kunnen de echtheid 100% garanderen, dat lukte Ticketswap nog niet.”
 
Toen Q-Dance (ook SFX) net gekoppeld werd aan Viagogo, reageerde hun achterban heel boos toen een evenement snel uitverkocht en direct kaartjes te vinden waren op Viagogo. Hoe reageert jullie publiek?
“Ik heb nog niet gezien of gehoord dat mensen er slecht op reageren. Maar wij promoten dan ook niet heel actief.”
 
Stel, die wet komt alsnog door de Eerste Kamer, waardoor een prijslimiet verplicht wordt. Ben je daar dan nog wel blij mee?
“Nou, ik zou het fijn vinden als er in elk geval een wet is, die louche websites tegenhoudt. Dat er regels komen waar iedereen zich aan moet houden.”
 
Ook als dat geldt voor Viagogo?
“Het zij zo, ja. Toen de wet vijf jaar geleden werd aangenomen waren we blij, maar we waren ook meteen sceptisch: hoe ga je dat controleren? Er waren toen nog veel minder websites dan nu. Nu zijn het er honderden, wat het moeilijk maakt om te reguleren. Als je moet wachten op de overheid, kun je heel lang wachten. Dan kun je het soms beter zelf doen.”