Een jaar geleden toonde Deezer grote ambities door aan te kondigen in zoveel mogelijk lande beschikbaar te zijn. Inmiddels zijn dat er zo’n 180, veel meer dan bijvoorbeeld concurrent. Waar Spotify zich richtte op de Amerikaanse en Europese markt, keek Deezer eerst naar meer exotische streken, zoals Azië, Zuid-Amerika en zelfs Afrika. Er is al een tijdje sprake van de stap naar Amerika, maar Dauchez zei daar vandaag niets over. De uitbreiding naar 180 landen resulteerde volgens Dauchez in grofweg een verdubbeling van het aantal abonnees. Deezer deed ook goede zaken door deals te sluiten met telecombedrijven, zoals in Nederland met T-Mobile.
Toegankelijk, legaal, overal, veilig
Toch zijn die vijf miljoen gebruikers volgens Dauchez nog maar het begin. Veel mensen aarzelen nog met het achterlaten van hun cd-collectie, of zelfs maar de minutieus gerangschikte verzameling (illegale) mp3’s. “Stel je een muziekliefhebber voor. Hij heeft alle muziek die hij wil op zijn computer staan, en daar heeft hij veel tijd en liefde in zitten. Maar zijn computer is wel al twee keer gecrasht, waardoor alles weg was. Je zou zeggen dat een product als Deezer alles is wat hij wil: altijd toegankelijk, legaal, overal, veilig. Toch is juist dat managen van je eigen collectie voor veel mensen een drempel. We hebben ons in hun positie verplaatst en een Deezer app voor op de computer ontworpen. Het werkt ongeveer zoals Dropbox, en is een lichte player waarin je ook je eigen muziek kunt afspelen.”
Het is een van twee nieuwe diensten die Deezer nu introduceert. Het andere nieuwe idee heet Hear This, een verdieping van het ontdekkingssysteem. Deezer hoopt op dat vlak verder te gaan dan concurrent Spotify, dat zijn gebruikers alleen tipt op basis van data. “Ontdekking is de kern van de muzikale identiteit. Om dat te bevorderen hebben we ons redacteurenteam uitgebreid van dertig naar vijftig mensen. Het doel is om een expert te hebben in ieder muziekgenre ter wereld. Daarnaast hebben we ons algoritme verbeterd. Niet alleen weten we waar je naar luistert, maar ook wanneer en hoe. Die twee factoren combineren we in Hear This.”
Muzikaal DNA
Het is een opvallende investering, waarmee Deezer een van de belangrijkste bezwaren tegen streamingdiensten hoopt te verbeteren: de oneindige bak muziek, die maar moeilijk te ontsluiten is. De tips die Spotify zijn gebruikers geeft zijn zelden accuraat, en muziekliefhebbers missen er vaak de menselijke passie in. “Het is een moeilijke opdracht, om het muzikale DNA van mensen te doorgronden. Een rockliefhebber wil graag een nieuwe rockplaat ontdekken. Een eclectische liefhebber wil iets horen wat hij nog nooit gehoord heeft, misschien wel in een heel nieuw genre. En de light muziekliefhebber wil gewoon weten wat de belangrijke grote dingen zijn.”
De investering in het ‘discovery’ gedeelte is volgens Dauchez ook belangrijk om een antwoord te bieden aan artiesten als Thom Yorke (Radiohead) en David Byrne, die zich kritisch uitgelaten hebben over streamingdiensten. Zij vinden vooral dat de diensten voor nieuwe artiesten te weinig opleveren. “Ontdekking is het belangrijkst voor artiesten. We moeten proberen dat zo veel mogelijk te stimuleren. En wij denken dat redacteuren daar enorm belangrijk voor zijn. Anders zijn we een jukebox, korte-termijn-bevrediging.”
Deezer: 30 miljoen tracks, 5 miljoen betalende gebruikers, 50 muziekredacteuren
Franse streamingdienst introduceert nieuwe features
Deezer heeft het afgelopen jaar een flinke groei doorgemaakt. De Franse streamingdienst heeft nu 30 miljoen files in zijn catalogus, die voor 5 miljoen betalende gebruikers toegankelijk zijn (vergelijk: de laatst bekende score van Spotify is 6 miljoen). Op een persconferentie in Londen vertelde CEO Axel Dauchez bovendien dat Deezer 50 muziekredacteuren heeft, die het ontdekkingssysteem van de dienst menselijker moeten maken. “Wij mengen de mens met de machine.”