Deezer: “Het is wachten op de dag dat streaming de massa bereikt” Deezer: “Het is wachten op de dag dat streaming de massa bereikt”

Gemiddelde gebruiker hoort dertig tot veertig tracks per dag

, Atze de Vrieze

Deezer: “Het is wachten op de dag dat streaming de massa bereikt”

Gemiddelde gebruiker hoort dertig tot veertig tracks per dag

Atze de Vrieze ,

Waar je vroeger nog een maand lang dezelfde cd in je stereoset had zitten, is de keuze met de komst van streaming muziek tegenwoordig reuze: Je hebt toegang tot een oneindige hoeveelheid aan tracks. Denk je aan streaming, dan denk je in Nederland bijna automatisch aan Spotify, maar de Franse dienst Deezer is inmiddels in 180 landen actief en na een financieringsronde van 130 miljoen dollar eind vorig jaar geen kleine speler. Welke strategie ontrolt de streamingdienst daarmee? Vlaming Johan Van Roy, Directeur Marketing Benelux van Deezer, licht toe.

Deezer is nu ruim een jaar live in Nederland. Hoeveel gebruikers zijn er nu?
“Wij hebben een deal met T-Mobile, die goed loopt, maar waarin ook afgesproken is dat we geen aantallen gebruikers mogen noemen. Ik kan wel zeggen dat Deezer in totaal 26 miljoen gebruikers heeft, waarvan 3 miljoen betalende. In Nederland zijn op dit moment 108.000 gebruikers die push-notificaties ontvangen op hun mobiele telefoon en 245.000 leden van onze nieuwsbrief, dat geeft wel een indicatie. Sinds we eind vorig jaar in Nederland een freemium model hebben geïntroduceerd groeit het aantal nieuwe gebruikers, van 1000 nieuwe naar 3000 nieuwe per dag.”

Het was bij de lancering een opvallend verschil met Spotify: jullie hadden geen gratis versie met reclame, omdat dat niet rendabel zou zijn. Is het freemium model een investering voor de toekomst?
“Ja, je moet het zien als een promo-actie. Het duurt een jaar, en in die periode proberen we mensen kennis te laten maken met de dienst. Voor ons is dat geen model op zich, maar een manier om onze dienst te verspreiden. Verder investeren we natuurlijk veel in het product zelf, bijvoorbeeld door samen te werken met externe partijen die gebruik maken van onze API.”

Je hebt een enorme achterstand op Spotify, dat hier eerder lanceerde. Is die achterstand überhaupt nog wel in te halen?
“Ik denk het wel. Wij focussen sterk op ‘editorials’, de ‘human touch’. De muziekwereld is een oceaan, van alle kanten komt het op je af. Mensen willen graag gegidst worden. In elk land zitten mensen die redactionele keuzes maken, die passen bij de markt. Wij zijn geen searchbox of een jukebox, maar een muziekdienst waar je begeleid wordt. Het idee is dat je bij een dagelijks rondje altijd iets nieuws ontdekt op Deezer. Zo zijn we deze week begonnen met de Dutch Artist Weeks, waarin bekende artiesten als Kensington, Ilse Delange, Racoon en Nick & Simon de Deezer selectie bepalen.”

Menselijke selectie is toch veel duurder dan een slim algoritme?
“Natuurlijk, maar dat voel je. We kennen allemaal Last.fm, dat op die manier werkt. Maar het gaat juist om nieuwe ontdekkingen die nog niet in een algoritme gevangen worden. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe Belgische band Sir Yes Sir, waar EMI België groots op inzet. Wij geloven in die band, maar op basis van de statistieken zouden ze nog niet boven komen drijven.
"De volgende stap voor ons is samenwerking met diverse mediagroepen. Het afgelopen jaar hebben we in België met twintig festivals samengewerkt, waaronder Werchter en Graspop. Maar het klopt dat een flink deel van de investeringen daarheen gaat. In elk land waar we een kantoor openen – recent in Brazilië – zetten we mensen neer.”

In welke landen draait Deezer goed?
“Frankrijk blijft het moederland, daar is Deezer alomtegenwoordig, onder meer door goede deals met telefoonmaatschappijen. Ook Polen – waar erg weinig concurrentie is – gaat het goed. Groot Brittannië loopt ook goed, ondanks dat daar de concurrentie juist moordend is. Dure markten als de VS en Japan laten we voorlopig aan ons voorbij gaan. Daar kun je veel verliezen. Ondertussen gaat het goed in een land als Mexico.”

Ik kan me voorstellen dat in Europa de infrastructuur voor een dienst als Deezer veel beter is dan bijvoorbeeld in Afrika. Hier heeft iedereen internet.
“Dat is zo. Tegelijk kun je in landen waar mobiel een groeicurve maakt juist van die golf profiteren. Noord-Afrikaanse landen zijn wat dat betreft sterk in opkomst. Daar investeren we momenteel dus stevig in, maar we willen wel snel terug naar een ‘sustainable’ model. In Frankrijk was Deezer al enige tijd rendabel, maar we zitten momenteel in een overgangsperiode, waarin je graag als eerste markten open wilt breken. Via die markten zou ook een ander soort artiesten boven kunnen drijven dan we gewend zijn. Tot nu toe werd de muziek wereldwijd gedomineerd door vijf grote markten, dat zou kunnen veranderen.”

Zie je dat nu al gebeuren?
“Nog niet, maar daarvoor is het nog te vroeg. Lokale editorials kunnen daar een sterke rol bij spelen.”

Je wijst graag op de kracht van ‘echte’ mensen, maar keiharde data zijn toch ook van groot belang?
“Natuurlijk. ‘Data mining’ is de kern van ons systeem. Voor die output hebben we recent Deezer4Artists gelanceerd, een tool waardoor artiesten gebruiken kunnen maken van de gegevens, op een soort Google Analytics-achtige manier. Je kunt zien waar naar je muziek geluisterd wordt, en naar welke nummers. Vroeger had je radio nodig om een album te promoten. Een A&R team koos doorgaans de single. Dat deden ze op basis van ervaring, maar de waarheid hadden ze niet in pacht. Nu kan een artiest zien welke songs populair zijn in bepaalde landen, en daar bijvoorbeeld de setlist van een optreden op aanpassen.”

Moeten artiesten die data van jullie kopen?
“Nee, die stellen we ter beschikking. Het is ons doel om het platform aantrekkelijk te maken voor exclusieve content. Een ecosysteem te creëren waar een artiest mee uit de voeten kan.”

Er wordt tot nu toe veel geklaagd over streamingdiensten. Het zou te weinig opleveren.
“We zitten nog altijd in de missionarisperiode. Ik ben blij dat de discussie download versus streaming zo’n beetje ten einde is. Het is wachten op de dag dat streaming de massa bereikt, zoals in het noorden van Europa al gebeurt. Alle labels willen onderdeel zijn van het streamingverhaal, je hoort zelden meer van labels die zich uit onvrede terugtrekken. Er blijven altijd millionsellers als Adele wiens manager er andere ideeën op nahoudt, maar de trend is anders. We zien ook dat het gebruik van muziek sterk stijgt. De gemiddelde gebruiker van een betaalde account in Belgie luistert naar dertig tot veertig tracks per dag, zo’n zestig uur per maand.”

Wat is de volgende stap?
“In de Benelux zijn in het afgelopen jaar zo’n drie miljoen tablets verkocht, die in de dagelijkse praktijk werken als een soort tweede scherm. Je kijkt naar een tv-programma, ontdekt een liedje en kunt het direct opzoeken op je tablet. Over enige tijd zullen auto’s standaard ingericht worden met apparatuur die streamingdiensten kan ontvangen. Music unleashed!”

Nu op 3voor12