Tot nu toe garandeerde het winnen van een van de regionale talentenjachten van de popkoepels het mee mogen doen aan de voorrondes van de jaarlijkse talentenjacht De Grote Prijs van Nederland. Of je kan natuurlijk altijd een goede demo insturen naar De Grote Prijs zelf. Maar nu Stichting Brabant Pop zijn regionale talentenjacht De Wraak Van Brabant niet meer jaarlijks, maar tweejaarlijks organiseert, komen er scheuren in dat systeem. Ook leeft er kritiek over de opzet van De Grote Prijs bij de andere popkoepels, die daar volgende week vrijdag over vergaderen in hun orgaan Pop NL.
“Op dit moment voldoet de impact van de Wraak van Brabant niet meer aan onze verwachtingen”, verklaart Luc Begas van Stichting Brabant Pop. “Het is moeilijk mensen uit de muziekindustrie naar de provincie te krijgen en de bezoekers aantallen groeien ook niet echt, ondanks veel promotie. Verder is het lastig om de meer interessante acts aan te trekken, ook al zijn er wel 170 aanmeldingen. En we hebben jaarlijks 10.000 euro sponsorgeld nodig voor de organisatie.” Stichting Brabant Pop doet het dit jaar daarom anders. Ze zet haar pijlen op Bijna Boven, een compilatie CD van regionale bands, en het videoclip project Clip & Klaar.
Maar er rommelt meer binnen de popkoepels. “De Grote Prijs denkt te veel vanuit zichzelf, er is geen goede communicatie en overleg”, vindt Jan Jelle Koerts van Stichting Friesland Pop. Koerts vraagt zich af of het wel helemaal eerlijk is dat de inzenders van demo’s aan de Grote Prijs zich eerst niet hoeven te bewijzen op het podium, zoals de winnaars van de popkoepel talentenjachten. Ook al krijgt Stichting Friesland Pop in de hiphop en dance categorie te weinig inzendingen, ze gaan wel door met de jaarlijkse Kleine Prijs van Sneek: “Het heeft binnen de provincie nog een vrij grote naam”.
Koerts verwacht zwaar weer na de vergadering van de popkoepels volgende week vrijdag: “Ik denk dat onze voorstellen bij De Grote Prijs niet echt in goede aarde zullen vallen. In het uiterste geval zullen de popkoepels zich verwijderen, wat consequenties kan hebben voor de subsidie van De Grote Prijs. Maar vooralsnog willen we graag samenwerken op basis van wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid.”
Guno Oosterling, sinds enkele weken de kersverse producent van De Grote Prijs: “Er is wat gaande bij de popkoepels, maar die verandering is min of meer ook gaande bij de Grote Prijs zelf. Ik zou er graag wat over willen zeggen, maar ik ben nog druk bezig de ruwe lijnen van mijn plan te werken. We zijn er ons er al van bewust dat er buiten de Randstad weinig dance inzendingen zijn. Ik snap ook waarom de Stichting Brabant Pop De Wraak van Brabant niet meer jaarlijks organiseert. Met andere popkoepels ben ik in overleg over verdere veranderingen.”
Luister naar de twee interviews van Sander Kerkhof met de twee popkoepels uit Dubbel Check.
Opzet Grote Prijs van Nederland op de schop
Popkoepels: De Grote Prijs te veel vanuit zichzelf
De opzet van De Grote Prijs van Nederland gaat veranderen. Hoe precies, daarover wil de kersverse producent Guno Oosterling nog geen precieze uitspraken over doen. De verandering komt voort uit kritiek van de popkoepels, die daar volgende week samen over vergaderen. Jelle Koerts van Stichting Friesland Pop: “De Grote Prijs denkt te veel vanuit zichzelf, er is geen goede communicatie en overleg.”