Album van de week (7): Big Thief
Experimentele folk band verkent alle mogelijkheden
Vijf maanden lang schreef Big Thief aan hun vijfde album Dragon New Warm Mountain I Believe In You (DNWMIBIY), een monumentale plaat van maar liefst twintig nummers. Opgenomen in vier verschillende studio’s, op vier verschillende plekken: New York, Topanga Canyon in Californië, de Rocky Mountains en Arizona.
Het schijnt dat dat ook z’n weerslag had op de klank van de plaat: in New York namen ze de meer folky nummers als ‘Certainty’ en ‘Sparrow’ op, met een 8-track na een diepe duik in een ijskoud meer. ‘Time Escaping’ en ‘Little Things’, tracks met meer oomph, kwamen dan weer uit Topanga Canyon. De liedjes met de viool komen dan weer uit het bloedhete Tucson, Arizona. En op de titeltrack ‘DNWMIBIY’ horen we ijspegels, en zitten er drumcomputers op ‘Blurred View’ en ‘Wake Me Up To Drive’.
Zo breed als de band over Amerika uit waaierde, zo breed is de plaat. Leg het naast de compacte doorbraakplaten U.F.O.F. en Two Hands uit 2019, en wat opvalt is de veelzijdigheid van DNWMIBIY. Die gaat van kleine folkliedjes naar americana met vioolbegeleiding, van lo fi-drumcomputers naar shoegaze. Op de nieuwe plaat gunt Big Thief zichzelf de ruimte om te experimenteren.
Zo is hun vijfde album een bewijs van Big Thief’s kracht om kleine liedjes te transformeren tot emotionele bangers. Knap ook, hoe de band zo concessieloos ieder hoekje en gaatje van hun eigen sound verkent, en ieder liedje toch onmiskenbaar het DNA van Big Thief heeft. Weinig bands zouden ermee wegkomen, zo’n monsterlijk grote plaat van twintig tracks. En dan heb je Big Thief.