Techno-label Mord zet de klanken van de stad om in Rotterdam-compilatie

Met opnames van ratelende machines tot mensenmassa's uit het archief van Beeld en Geluid

Oude stoomtrams uit het hart van de start, treinen die voortploeteren vanuit het station, overvliegende vliegtuigen, geluiden uit de Rotterdamse haven, het gejoel en geruis van sportwedstrijden, ratelende machines en mensenmassa's: allemaal Rotterdamse veldopnames die artiesten aangereikt kregen om te verwerken in deze wijduiteenlopende compilatie die vandaag uitkomt op het Rotterdamse technolabel Mord. Het label werd daarvoor benaderd door RE:VIVE, een initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid om nauwere banden te smeden met de elektronische muziekscene. Met RE:VIVE worden artiesten aangespoord om gebruik te maken van het bodemloze archief van Beeld en Geluid, om het audiovisuele erfgoed dat daar opgeslagen ligt opnieuw tot leven te laten komen.

De Rotterdam compilatie werkt door in dezelfde lijn als de 010 compilatie die RE:VIVE twee jaar geleden ook aanvloog, waar Mord-labelbaas Bas Mooy ook aan meewerkte. 'Alle artiesten kregen een pakket met dezelfde samples en moesten op basis van die geluiden één track bouwen,'  legt Mooy uit. 'Dezelfde samples dus, maar dan met compleet andere resultaten.' Veertien verschillende producers, waaronder Mooy en producers zoals Nene H, Ben Buitendijk en SØS Gunver Ryberg mochten met die samples aan de slag. Dat leidde tot een nogal uiteenlopende compilatie, met zowel de stevige techno waar Mord vooral bekend om staat, als een track van Charlton met een hiphop-geïnspireerde beat, en ambient en noise van o.a. Nadia Struiwigh en Rrose.

Breed qua sound dus, maar ook wat betreft de namen die erop staan: niet persé allemaal Rotterdammers, maar ook mensen van buiten Rotterdam die genegenheid voor de stad voelen, vertelt Mooy. ‘Ik vind het zelf vooral heel erg interessant om te zien hoe mensen op muzikale wijze hun eigen invulling aan de stad geven. Er bestaat een beeld rondom Rotterdam dat het geluid heel erg hard, zwaar en duister zou moeten zijn, ook vanwege de industrie en de haven. We wilden vooral carte blanche aan iedereen geven, zodat ze echt hun eigen visie op het archiefmateriaal konden loslaten.'

Bovendien is de compilatie een viering van de muzikale identiteit van Rotterdam. Want ondanks dat het Rotterdamse nachtleven op het moment lijkt te zwoegen – vooral in het licht van de recentelijke sluiting van BAR – is het ook een stad met een levendige elektronische scene vol labels en getalenteerde producers. Deze Rotterdam-compilatie is volgens Mooy dan ook een manier om de stad te representeren: ‘Het is heel erg belangrijk dat de elektronische scene van een stad vertegenwoordigd wordt. Op die manier kan je ook iets voor de stad doen.’

Luister de compilatie hiernaast. Klik hier voor de bandcamp link.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12