Album van de Week (16): Feist

Intieme mijmeringen over liefde, eenzaamheid en het gezinsleven

Dat we na twee jaar lockdowns meer albums konden verwachten over het huiselijke leven was te verwachten, maar zo intiem en ontroerend als Multitudes van Feist hoorden we ze nog niet. Dat is op zichzelf niet verrassend, want de Canadese zangeres wordt al haar hele carrière lang geroemd om haar intieme intelligentie. Toch zijn er twee factoren in het leven van Leslie Feist die haar zesde album nog specialer maken: in 2019, net voor de covid ellende begon, adopteerde ze een meisje. Ze trok – als single moeder – met haar vader in een huis in Los Angeles en bracht met hen de lockdownperiode door… tot haar vader begin 2021 overleed.

Het geeft een extra laag aan de veelal tot het bot uitgeklede liedjes, waarin mijmeringen over de liefde en het familieleven hand in hand gaan met vlagen eenzaamheid. Ze zingt over ‘love in a lonely way’ in ‘Love Who We Are Meant To’ en steekt zichzelf een hart onder de riem in eerste single ‘Hiding Out In The Open’: ‘Everybody’s got their shit, but who’s got the guts to sit with it? Everybody’s on their own, so that way we’re never alone.’ Het zijn de woorden die je prevelt tegen je dochtertje in bed, wetende dat ze al in slaap gevallen is en dat het haar boven de pet zou gaan als ze het toevallig toch zou horen.

Sommige van die liedjes zijn daadwerkelijk ontstaan als lullabies, vertelde Feist in interviews. Dat betekent niet dat het maar slaapverwekkend getokkel is wat je hoort. In tegendeel: juist in de spaarzame arrangementen heeft Feist met Blake Mills en met haar vaste sparringpartner Mocky veel dynamiek gevonden. Niet met energiek geweld, maar met bijvoorbeeld strijkers of fingerpicking op de gitaar. Drums zijn nauwelijks te horen op het album, maar als ze er zijn komen ze aan, hoe zacht ze ook zijn. Zoals in het prachtige ‘I Took All My Rings Off’ halverwege het album. Het beeld: de zangeres doet al haar juwelen - ringen, oorbellen, goud en zilver - af en begraaft ze in de tuin, om zo een hernieuwde connectie met de natuur aan te gaan. ‘The world's a ring, the stars are rings, the moon's a ring.’

Het is niet de enige verwijzing naar de natuur die opvalt. In de eerste song ‘In Lighting’ verbeeldt ze de liefde als het samenspel tussen donder en bliksem. Twee componenten van hetzelfde natuurverschijnsel die met elkaar schuren, een ontlading van energie, waarbij de een altijd achter de ander aan hobbelt. ‘And if I’m frightened it’s just because of the power vested in me.’

Abonneer je ook op onze wekelijkse Niet Te Missen-podcast en #nieuwemuziek-playlist

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12